کدام شغل‌ ظرف یک ساعت زندگی را تامین می‌کند؟

موبنا – فتح‌اله بیات اظهار کرد: امروزه کارگران با بیش از ۸ ساعت کار و دریافت پایه حقوق ناچیز از عهده تامین حداقل‌های زندگی برنمی‌آیند و معاش خود را به سختی می‌گذرانند؛ به نحوی که اگر کارگری اضافه کاری نداشته باشد و یا مستاجر باشد و شغل دومی برای خود پیدا نکند قادر به ادامه …

موبنا – فتح‌اله بیات اظهار کرد: امروزه کارگران با بیش از ۸ ساعت کار و دریافت پایه حقوق ناچیز از عهده تامین حداقل‌های زندگی برنمی‌آیند و معاش خود را به سختی می‌گذرانند؛ به نحوی که اگر کارگری اضافه کاری نداشته باشد و یا مستاجر باشد و شغل دومی برای خود پیدا نکند قادر به ادامه زندگی نیست چون حقوق و دستمزدی که می‌گیرد به سختی تا پانزدهم برج او و خانواده‌اش را تامین کند.

وی با انتقاد از تعریف یک ساعت کار در هفته به عنوان شغل، گفت: مرکز آمار باید اعلام کند که یک ساعت کار در هفته را بر چه مبنایی شغل تعریف می‌کند و آیا دستمزدی که در این ساعت به دست می‌آید می‌تواند معیشت ماهانه فرد و خانواده او را تامین کند؟

بیات ادامه داد: آنچه مهم است این یک ساعت شغل باید در جایی ثبت شده باشد مثلا در سازمان تامین اجتماعی بیمه آن ثبت شود و به عنوان یک شغل قانونی در چارچوب قانون کار و تحت پوشش بیمه قرار داشته باشد مگر آنکه شغل کاذب یا غیر قانونی باشد که با یک ساعت کار زندگی یک‌ماه فرد را تامین کند.

بیات گفت: اطمینان دارم فردی که با یک ساعت کار در هفته شاغل محسوب شود کارگر نیست و قطعا در رده بالای شغلی نظیر جراح و متخصص یا مشاور مالی و تجاری قرار دارد.

نوشته های مشابه

وی در پایان با بیان اینکه نمی‌توان این مساله را تعمیم داد و عمومی کرد، ‌ افزود: جامعه آماری مدنظر مرکز آمار باید به دقت تفکیک شود که در گروه تجار و بازرگانان است یا در گروه پزشکان و متخصصان.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا