عاشورا اقدامی همه‌جانبه برای منزوی کردن جبهه باطل بود

موبنا – حجت‌الاسلام‌ سید محمدمهدی میرباقری شامگاه پنجشنبه در سخنرانی خود در هیأت ثارالله با اشاره به جریان کفر اظهار کرد: در جهان دو جریان کفر و جریان ایمان وجود دارد که اختلاف این دو جریان در خداپرستی است، دستگاه کفر در مقابل انبیاء قرار دارد و این دستگاه به دنبال برپا کردن پرستش غیر خدا …

موبنا – حجت‌الاسلام‌ سید محمدمهدی میرباقری شامگاه پنجشنبه در سخنرانی خود در هیأت ثارالله با اشاره به جریان کفر اظهار کرد: در جهان دو جریان کفر و جریان ایمان وجود دارد که اختلاف این دو جریان در خداپرستی است، دستگاه کفر در مقابل انبیاء قرار دارد و این دستگاه به دنبال برپا کردن پرستش غیر خدا در جهان است. دستگاه کفر، یک دستگاه پیچیده تاریخی است که برنامه‌های همه‌جانبه‌ای دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: دستگاه کفر به دنبال تسلط بر کل جامعه انسانی است و این دستگاه برنامه همه‌جانبه‌ای را برای نفوذ در میان جامعه مؤمنین دارد. در مقابل دستگاه کفر، دستگاه خداپرستی قرار دارد که انبیاء در رأس این دستگاه قرار دارند و هدف دستگاه خداپرستی ایجاد یک جامعه ایمانی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دستگاه کفر در حوزه زندگی مردم و اخلاق آن‌ها نفوذ می‌کند، خداوند برای پیروز کردن جبهه خداپرستی انبیاء را فرستاده است تا آن‌ها مؤمنین را بیدار کنند، عاشورا یک اقدام همه‌جانبه برای منزوی کردن جبهه باطل و جلوگیری از نفوذ آن بود و در این مسیر عاشورا یک پیروزی مطلق بود، امام حسین(ع) نه در ظاهر و نه در باطن شکست نخورد.

میرباقری با اشاره به امتحانات خدا اظهار کرد: تنگناها در این دنیا برای امتحان است، اگر کسی توانست از این امتحانات موفق بیرون شود، مورد کرامت خداوند قرار خواهد گرفت، نوع نگاه ما به دنیا سبب می‌شود که ما در این دنیا دست به فساد یا اصلاح بزنیم، اگر امکاناتی در اختیار بنده‌ای در دنیا قرار گرفت، این به آن معنی نیست که او حتماً مقرب درگاه خداوند است، دادن این امکانات هم جزئی از امتحانات خداوند است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: خداوند امکانات بر روی زمین را امتحانی برای انسان قرار داده است که انسان با این امکانات بهترین نیت را داشته باشد و به‌سوی خداوند توجه پیدا کند. دنیا بستری برای انسان است تا او به اخلاص در بندگی خداوند برسد، خود این امکانات به‌خودی‌خود هیچ موضوعیتی ندارد، اما برخی خیال می‌کنند که این امکانات مایه شرافت است و سعی در جمع‌کردن این امکانات دارند، این افراد دچار اشتباه محاسباتی شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در این عالم ما باید امکانات را از یک دست بگیریم و از دست دیگر در راه خدا خرج کنیم، اگر توانستیم این کار را انجام بدهیم، به مقام شرافت و قرب الهی خواهیم رسید، داشتن چنین تفکری روحیه گذشت و ایثار را در انسان به وجود می‌آورد، اما انسانی که تفکر مادی دارد، تنها به دنبال جمع‌کردن امکانات برای خود است.

میرباقری با اشاره به هدف نهضت امام حسین(ع) اظهار کرد: ایشان در واقعه کربلا به میدان آمدند تا بساط استکبار که در طول تاریخ بوده است را جمع کنند، امام حسین(ع) به دنبال این بود که مدار مردم را به‌سوی هدایت بازگرداند، ایشان می‌خواستند نشان بدهند که شرافت انسان در بندگی کردن خدا است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: امام حسین(ع) کهف و پناهگاهی است که همه موحدین عالم زمانی که نمی‌خواهند تسلیم دستگاه کفر بشوند، باید به این کهف پناه بیاورند، این پناهگاه حتماً آن‌ها را به مقصد می‌رساند. امام حسین(ع) کهف امت در برابر جریان کفر و بت‌پرستی است و این کهف، موحدین را تا زمان ظهور به‌سلامت می‌رساند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: داستان امام حسین(ع)، داستان پناهگاه شدن برای همه موحدین عالم است، موحدین برای اینکه از این عالم سالم بگذرند، به ایشان پناه می‌آوردند. دستگاه کفر یک بساط سنگین دارد که همه را به دنیا دعوت می‌کند و سعی می‌کند همه زوایای زندگی انسان را بپوشاند و شیوه نگاه انسان به زندگی را تغییر بدهد، در مقابل این دستگاه کفر، خداوند یک پناهگاه تاریخی به نام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا را قرار داده است و از دل فرهنگ عاشورا هم دوری از دستگاه باطل و هم مقاومت، عصر ظهور، ایجاد یک جامعه دینی و حیات طیبه بیرون می‌آید.

 منبع: فارس

دکمه بازگشت به بالا