نانو داروی درمان همزمان سرطان کبد و هپاتیت با منشا گیاهی

موبنا – محمد مهدی اوجی مجری طرح  با تاکید بر این که در این تحقیقات به دانش فنی تولید نانو داروی هوشمند ضد سرطان کبد دست یافتیم، گفت: در تولید این سامانه هوشمند رهایش دارو، ترکیبات گیاهی به صورت همزمان در یک سامانه ۵۰ نانومتری قرار دادیم که این سامانه شامل یک کپسول در ابعاد نانو …

موبنا – محمد مهدی اوجی مجری طرح  با تاکید بر این که در این تحقیقات به دانش فنی تولید نانو داروی هوشمند ضد سرطان کبد دست یافتیم، گفت: در تولید این سامانه هوشمند رهایش دارو، ترکیبات گیاهی به صورت همزمان در یک سامانه ۵۰ نانومتری قرار دادیم که این سامانه شامل یک کپسول در ابعاد نانو متری است.

نانو دارو

وی با تاکید بر این که سطح این سامانه با استفاده از آنتی بادی‌های منوکلونال هدفمند شده‌اند، اضافه کرد: زمانی که این دارو در داخل خون تزریق شود با جریان خون حرکت می‌کند و در هر نقطه‌ای که به سلول سرطان کبدی برسد، این سامانه خود را به این سلول‌های سرطانی متصل خواهد کرد.

اوجی خاطرنشان کرد: زمانی که این سامانه به سلول متصل می‌شود، دارو به سلول سرطانی وارد می‌شود و از این طریق سلول سرطانی تخریب خواهد شد.

نانو داروی درمان همزمان سرطان کبد و هپاتیت با منشا گیاهی

مجری طرح به بیان تفاوت این سامانه با سامانه‌های موجود در دنیا پرداخت و یادآور شد: داروهایی که مشابه این دارو در دنیا تولید شده است،‌ تنها یک ترکیب دارویی را در سامانه‌های نانومتری قرار داده ضمن آن که این سامانه‌ها هدفمند نیستند.

این محقق دانشگاه تهران به نحوه ردیابی سلول‌های سرطانی از طریق این سامانه اشاره کرد و توضیح داد: بر روی سطح سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی وجود دارند که اختصاصی برای همان سلول سرطانی است و ما در این سامانه از یکسری آنتی بادی‌هایی استفاده کردیم که به عنوان یک نوع گیرنده عمل می‌کند.

وی با تاکید بر این که این گیرنده‌های پروتئینی کاملا اختصاصی عمل می‌کنند، ادامه داد:  از این رو این سامانه دقیقا همان پروتئینی که بر روی سلول‌های سرطانی نشسته است را شناسایی می‌کند و با شناسایی این پروتئین‌ها، سامانه را به سلول سرطانی متصل می‌کند.

اوجی افزود: این ویژگی موجب شده است تا این سامانه به صورت هوشمند عمل کند.

مجری طرح با بیان این که در این سامانه از دو ترکیب گیاهی استفاده شده است، گفت: در این سامانه از ماده موثره «سیلی‌بینین» استخراج شده از گیاه خارمریم استفاده شد که به عنوان یک ترکیب ضد سرطان شناخته شده است.

وی دومین ترکیب گیاهی این سامانه را ترکیب گیاهی «گلیسیریزیک اسید» دانست که از گیاه شیرین بیان استخراج شده که دارای خواص ضد هپاتیت است.

نانو داروی درمان همزمان سرطان کبد و هپاتیت با منشا گیاهی

اوجی یکی از دلایل شیوع سرطان کبد در کشور را ابتلای افراد به بیماری هپاتیت عنوان کرد و گفت: بر این اساس در این مطالعات تلاش کردیم تا سامانه‌ای را طراحی کنیم که هم بیماران سرطانی را درمان کند و هم موثر برای افرادی که پیش زمینه‌های ابتلا به سرطان دارند یعنی ابتلا به هپاتیت هستند، باشد.

وی با تاکید بر این که این دارو به عنوان پیشگیری کننده از بیماری سرطان نیز به کار می‌رود، اضافه کرد: از آنجایی که در این سامانه از ترکیبات گیاهی استفاده شد از این رو این سامانه یک سامانه ایمن است و به سایر سلول‌های سالم آسیبی وارد نمی‌کند.

نانو داروی درمان همزمان سرطان کبد و هپاتیت با منشا گیاهی

مجری طرح تاکید کرد: این دارو در بدن در جایی تجمع پیدا می‌کنند که سلول سرطانی در آنجا باشد.

به گفته این محقق، این دارو در اداره ثبت اختراعات آمریکا با همکاری ستاد نانو به ثبت رسیده است و آماده ورود به تست‌های بالینی است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا