عملکرد برخی مداحان توهین‌آمیز است

موبنا – این شاعر درباره شعرهایی که در برخی مداحی‌ها به کار می‌رود اظهار کرد: سابق بر این، نوحه‌هایی که به زبان‌های مختلف می‌شنیدیم عموما نوحه‌هایی  بود که  ساختار و بافت خوبی داشت. نوحه‌هایی که عموما در شأن بزرگان عاشورا و نام مقدس آن‌ها بود. این نوحه‌ها روایت توام با احساس و عواطف شاعر از صحنه‌های …

موبنا – این شاعر درباره شعرهایی که در برخی مداحی‌ها به کار می‌رود اظهار کرد: سابق بر این، نوحه‌هایی که به زبان‌های مختلف می‌شنیدیم عموما نوحه‌هایی  بود که  ساختار و بافت خوبی داشت. نوحه‌هایی که عموما در شأن بزرگان عاشورا و نام مقدس آن‌ها بود. این نوحه‌ها روایت توام با احساس و عواطف شاعر از صحنه‌های مختلف عاشورا و کربلا بود که عموما بازخوانی آن‌ها از واقعه صحرای کربلا اشک بر چشمان مردم جاری می‌کرد.

فاطمه راکعی

او در ادامه متذکر شد: طی سال‌های اخیر ما شاهد شعر، ریتم و آهنگ‌هایی  در نوحه‌های عزاداری امام حسین (ع) هستیم که با ضوابط فرهنگی و شئونات اسلامی‌مان مغایرت دارد، که البته این روند از  طرف شاعران و برخی از علمای برجسته نقد و توصیه شده که در متن نوحه‌ها و ریتم‌ها تجدیدنظر کنند؛ اما متأسفانه نه تنها این کار را نمی‌کنند بلکه  تعمدا می‌خواهند این‌ شکل برخورد با واقعه کربلا و عاشورا را ترویج  دهند.

راکعی با اشاره به نمونه‌هایی از شعرهای موجود در نوحه‌ها گفت: شعرهایی چون «من سگ درگاه حسینم» و «مست مستم مشت مشتم» به گونه‌ای خوانده می‌شوند که انگار حالت مستی به آن‌ها دست داده و یا با این شعرها ریتم می‌گیرند و می‌رقصند. این افراد عزاداری امام حسین (ع) را با کنسرت رپ اشتباه گرفته‌اند که این موضوع بسیار خطرناک و توهین‌آمیز و بی‌احترامی به فرهنگ عزاداری شیعیان است.

او با بیان این‌که در برخی از شعرها القاب مناسبی برای بزرگان دین استفاده نمی‌شود اظهار کرد: این افراد عشق و محبت عرفانی را با عشق زمینی  اشتباه‌ می‌گیرند و فرق آن‌ها را با هم نمی‌دانند. کسانی هستند که با همه وجود امام حسین (ع)  و علی‌اکبر (ع) را دوست دارند اما در نوحه‌ها این عشق را به عشق زمینی تقلیل می‌دهند.

این شاعر در ادامه با تأکید بر این‌که عشق به امام حسین (ع) را نمی‌توان با هر کلمه‌ای بیان کرد گفت: عشق و محبت عظیم در افکار و عواطف ناب انسانی و مشترکات الهی ریشه دارد.

راکعی با بیان این‌که در تاریخ ادبیات ما آثار ارزشمند ادبی و هنری به حماسه‌سازان کربلا تقدیم شده است، گفت: امروزه شاعران انقلابی شعرهای گران‌قدری برای بزرگواران سروده‌اند، شعرهایی که اگر آهنگ‌های خوبی برای آن‌ها ساخته شود تأثیر بسیار و همچنین قابلیت استفاده  برای عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) را دارند.

مدیرعامل انجمن شاعران با اشاره به رفتارهایی که برخی مداحان در پیش گرفته‌اند، بیان کرد: به نظر می‌رسد که با این کار می‌خواهند هنجارشکنی کنند و با ارائه کار جدید جوانان را جذب کنند؛ در صورتی که این کارها اصلا جالب نیست زیرا زمانی هنجارشکنی نتیجه می‌دهد که اثر هنری جدیدی ابداع شود نه این‌که  هر واژه مبتذل و غلطی را بر روی یک آهنگ جلف قرار دهند و فکر کنند نوآوری کرده‌اند. این به غیر از ابتذال در شعر چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

او در ادامه گفت: دو حالت برای مداحانی که هنجارشکنی می‌کنند متصورم؛ در حالت اول برخی به دنبال نوآوری هستند اما روش آن را نمی‌دانند و حالت دوم به کسانی اطلاق می‌شود که به عمد ادبیات عاشورا را مورد اهانت قرار می‌دهند و دنبال حرمت‌شکنی هستند تا مردم را از عزاداری امام حسین (ع) زده کنند.

راکعی با تأکید بر این‌که از قصد و نیت مداحان، آگاه و مطمئن نیست گفت: کسانی که متولی این امر هستند مانند وزارت ارشاد یا نهادهای دیگر باید این مداحان را بازخواست کند که چرا به مقدسات مذهبی توهین می‌کنید. متولیان امر باید به این حماسه مذهبی حساس باشند و نگذارند از این قبیل امور در معرض نمایش عموم قرار بگیرد.

این شاعر در ادامه افزود:  کسانی هستند که به وظایف خود به خوبی عمل می‌کنند؛ مانند هیئت‌های باسابقه. انجمن شاعران ایران هم طی پنج شب برنامه‌ای به نام «شب‌های شیدایی» برگزار می‌کند که در این برنامه هنرمندان و شاعران در رثای امام حسین (ع) از آثار کلاسیک و امروز شعرخوانی می‌کنند.

او با بیان این‌که در همه عرصه‌ها انحراف وجود دارد اظهار کرد: برخی از افراد که در تکیه‌ها و خیابان‌ها به اجرای برنامه‌های عاشورایی می‌پردازند انحراف دارند که باید جلو آن‌ها گرفته شود. البته نمی‌توان منکر نوحه‌خوانان و آهنگسازانی شد که در این حوزه آثار فاخری عرضه کرده‌اند.

فاطمه راکعی در انتها با ارائه پیشنهادی گفت: نهادهای مربوط هرچه سریع‌تر باید هیئت‌ها و تکیه‌هایی را که به ترویج شعرهای اهانت‌آمیز یا حرکات ناهنجار می‌پردازند جمع و با آن‌ها برخورد قضایی کنند.

 منبع: ایسنا
دکمه بازگشت به بالا