نگاهی به ۵ دلیل که سبب افزایش چشمگیر فروش اکس باکس وان شده است

موبنا – اطلاعات به دست آمده از سوی Gfk، موسسه ای آماری که معمولاً اطلاعات فروش نرم افزارهای کنسول های خانگی در بریتانیا را منتشر می کند، نیز نشان می داد که طی همان هفته، دستگاه اکس باکس وان، سهمی ۷۱ درصدی از بازار سخت افزار را در اختیار داشته است. مضاف بر این، به …

موبنا – اطلاعات به دست آمده از سوی Gfk، موسسه ای آماری که معمولاً اطلاعات فروش نرم افزارهای کنسول های خانگی در بریتانیا را منتشر می کند، نیز نشان می داد که طی همان هفته، دستگاه اکس باکس وان، سهمی ۷۱ درصدی از بازار سخت افزار را در اختیار داشته است. مضاف بر این، به گفته گروه آماری NPD، اکس باکس وان به پرفروش ترین کنسول ایالات متحده طی دو ماه اخیر بدل گشته است.

در دو سال ابتدایی عرضه دستگاه های اکس باکس وان و پلی استیشن ۴، کنسول خانگی سونی همواره فروشی به مراتب بهتر از رقیب خود داشته و تا ماه مه ۲۰۱۶، بیشتر از ۴۰ میلیون واحد از پلی استیشن ۴ به فروش رفت. مایکروسافت اما از مدت ها پیش، از انتشار آمار فروش کنسول خود سر باز زد و صرفاً به ارائه تعداد کاربران سرویس اکس باکس لایو بسنده کرد. با این همه، گفته می شود که تا همین چند وقت اخیر، فروش اکس باکس وان نصف فروش پلی استیشن ۴ بوده است.

بنابراین و با توجه به تمام این مسائل، چه اتفاقی افتاده که کنسول اکس باکس وان مایکروسافت تا این حد میان گیمرها محبوب شده و فروش آن در حال افزایش است؟ در ادامه نگاهی می اندازیم به ۵ فاکتور مهم که به چنین امری جامه عمل پوشانده اند.

Xbox One S همان کنسولی است که مردم می خواستند

xboxone-consoledrive-4x3_1-w600

مایکروسافت بدترین شروع ممکن را در نسل هشتم بازی های ویدیویی تجربه کرد. مراسم معرفی اکس باکس وان در ماه مه ۲۰۱۳، بسیار فاجعه بار بود و جدا از سیاست های ناخوشایند دن متریک، مدیر پیشین برند اکس باکس، مایکروسافت بیش از آنکه روی بازی های ویدیویی تمرکز کند، به صحبت درباره سرویس های تلویزیونی پرداخت. ضمناً طراحی دستگاه را نیز از یاد نبریم که بیشتر شبیه دستگاه های VCR دهه ۸۰ میلادی بود تا یک کنسول گیمینگ خانگی.

بعد از عرضه کنسول نیز صحبت های زیادی درباره عملکرد ضعیف کنسول اکس باکس وان به میان آمد و گزارش ها از پرفورمنس ضعیف بازی های مولتی پلتفرم از منظر رزولوشن و فریم ریت، در قیاس با پلی استیشن ۴ حکایت داشتند.

اما کنسول Xbox One S که طی نمایشگاه E3 امسال معرفی شد، طراحی بسیار دلربا تری دارد و رنگ سفید بدنه آن، کاملاً با مدل اصلی اکس باکس وان متمایز است. بهبود طراحی و قابلیت های دستگاه (مانند افزودن پشتیبانی از دامنه داینامیک بالا و بلوتوث برای جوی پدها) سبب شد تا اکس باکس وان اسلیم با اقبال عمومی مواجه شود. ضمناً اکس باکس اسلیم را می توان عمودی هم قرار داد؛ قابلیتی که گویا مردم عاشق آن هستند.

قیمت دستگاه حالا برای دو بازار کلیدی مناسب است

3116785-xboxonesiesresized_026-w600

در حال حاضر باندل کنسول اکس باکس وان اسلیم ۵۰۰ گیگابایتی به همراه یک بازی را می توان با قیمت ۳۰۰ دلار تهیه کرد. این مسئله سبب می شود تا اکس باکس وان از بازار گیمرهای علاقه مند خارج شده و وارد بازار محصولات خانوادگی شود؛ حداقل برای برخی از مشتریان. این بدان معناست که از این پس والدین بیشتری کنسول اکس باکس ۳۶۰ خود را کنار گذاشته و نسبت به خرید اکس باکس وان اقدام می کنند.

علاوه بر این، از این پس می توان انتظار داشت گیمرهای «حرفه ای» که دو سال پیش پلی استیشن ۴ را تهیه کرده اند، حالا به سراغ اکس باکس وان اسلیم (به عنوان کنسول دوم خود) بروند تا به برخی از انحصاری های ارزشمند مایکروسافت مانند سری فورتزا و هیلو دسترسی داشته باشند.

بازی های درست برای گیمرهای جوان

3000-w600

مایکروسافت طی سال های اخیر، قراردادهای تجاری مختلفی امضا کرده و محتویات انحصاری خاصی در سری بازی های FIFA یا Call of Duty را به مخاطبان ارائه داده که هر دو، عناوینی محبوب در میان قشر نوجوان به حساب می آیند. به صورت دقیق تر، کارت های Ultimate Team Legends فیفا و ظاهر شدن مایکروسافت در نقش اسپانسر مسابقات الکترونیکی Call of Duty، سبب شده تا بسیاری از گیمرهای جوان به تجربه این بازی ها روی اکس باکس بپردازند.

فراموش نکنیم که چنین قراردادهایی سبب شده تا گیمرهای حرفه و استریمرهای یوتوب و توییچ نیز، کنسول اکس باکس را برای نمایش محتویات بازی های FIFA و Call of Duty ترجیح دهند.

اساساً مایکروسافت بازی هایی را هدف قرار داده که نسل بعدی گیمرهای «حرفه ای» مشغول تجربه آنها با دوستان خود هستند و این رویکرد، تا به امروز جواب داده است. البته سونی هم در حرکتی نه چندان غافلگیرکننده، همین استراتژی را در پیش گرفته و با عرضه محتویات انحصاری Call of Duty و فروش باندل های FIFA 17 سعی دارد موفقیتی مشابه را تکرار کند.

ماجرای رزولوشن ۴K

scorpio

اکس باکس وان اسلیم هنگام معرفی، پیام بسیار مهمی برای مخاطبان داشت: دستگاه می تواند ویدیوی ۴K را به نمایش درآورد، قادر به پردازش افکت های دیداری HDR است و با دیسک های بلوری ۴K UHD سازگاری دارد. با در نظرگیری افزایش فروش تلویزیون های ۴K، به روزرسانی دستگاه و همگام سازی آن با تکنولوژی مورد اشاره حرکتی هوشمندانه از سوی مایکروسافت بود.

در همین حال، خبر عدم پشتیبانی پلی استیشن ۴ پرو سونی از دیسک های بلوری ۴K، تعجب بسیاری را برانگیخت. این مسئله شاید برای بسیاری از مخاطبان کشورهای مختلف اهمیتی نداشته باشد، اما مردم حداقل در ایالات متحده می خواهند که وقتی دیسک ۴K UHD تمام فیلم های جدید Star Wars را دریافت می کنند، قادر به نمایش آن روی کنسول خود باشند.

انحصاری ها در راه هستند

Gears of War 4 - 5

شکی نیست که پلی استیشن ۴، به مجموعه ای بی نظیر از عناوین انحصاری دسترسی دارد، اما اوضاع بعد از چند سال قرار است برای اکس باکس وان نیز تغییر کند. فورتزا هورایزن ۳ از همین حالا به یکی از بهترین بازی های ریسینگ نسل هشتم تبدیل شده و عناوینی مانند گیرز آو وار ۴، هیلو جدید، Dead Rising 4 و State of Decay 2 نیز در راه هستند که هیچ یک از آنها به دست دارندگان پلی استیشن ۴ نمی رسد؛ البته اوضاع برای پی سی گیمرها متفاوت تلقی می شود اما تمرکز این مقاله روی بازار کنسول های خانگی است.

مضاف بر این، فرنچایزهای جدید مایکروسافت مانند Scalebound ،Sea of Thieves و عنوان مستقل Cuphead هم بسیار جذاب به نظر می رسند. با کنار زدن مشکلات پرفورمنس، موفقیت هر کنسول در هر نسلی، تا حد زیادی به کیفیت نرم افزارهای آن گره خورده است. و مایکروسافت هم مسلماً تمام تلاش خود را به کار بسته تا وارد نبردی سهمگین با سونی و پلی استیشن ۴ شود.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا