زنجان میزبان مهربان اینبار برای متکدیان!!!

موبنا – عزاداری در پایتخت شور و شعور حسینی این روزها فرصت مغتنمی برای برخی از متکدیان سودجو فراهم کرده است تا از این خیل عظیم جمعیت برای درآمدزایی خود استفاده کنند. متکدیانی که در روزهای عادی، بیشتر آنها برای توجیه کار خود، گونی کوچکی بر زمین و پیاده‌روهای اصلی شهر پهن کرده و به بهانه …

موبنا – عزاداری در پایتخت شور و شعور حسینی این روزها فرصت مغتنمی برای برخی از متکدیان سودجو فراهم کرده است تا از این خیل عظیم جمعیت برای درآمدزایی خود استفاده کنند.

متکدیانی که در روزهای عادی، بیشتر آنها برای توجیه کار خود، گونی کوچکی بر زمین و پیاده‌روهای اصلی شهر پهن کرده و به بهانه فروش چند جفت جوراب، یا باتری ساعت و … تکدی‎گری می‎کردند، این روزها سبک و سیاق تازه‎ای به کار خود داده‎اند.

متکدیان فعال در شهر زنجان که اکثر آنها بومی نیستند، هر یک مکانی را به خود اختصاص داده و همیشه در محل مورد نظر حاضر شده و کسب درآمد می‎کنند.

متاسفانه بسیاری از این متکدیان از نظر جسمی نیز کاملا سالم هستند اما ادعای بیماری می‎کنند، برخی از زنان متکدی هر روز جلوی رهگذران را گرفته و ادعای نداشتن پول کرایه اتوبوس یا تاکسی برای برگشتن به خانه را دارند!

نوشته های مشابه

برخی نیز کودکی در آغوش گرفته و ادعای نداشتن نان شب برای این کودک را دارند، عجب شهری است، شهر زنجان!

زنجان میزبان مهربان اینبار برای متکدیان!!!

*زنجان میزبان، مهربان این بار برای متکدیان

زنجان طی سال‎های اخیر متکدیان زیادی از کودکان، زنان، معلولان و مردان آلوده به اعتیاد به خود دیده بود، در این میان جای دختران و زنان جوان خالی بود که آن هم محقق شده و گویا زنجان میزبان مهربان و امنی برای این متکدیان شده است.

این مهربانی در میزبانی به خوبی و با عملکرد دستگاه‎های ذی‎ربط اثبات شده است.

معاون شهردار زنجان از جمع‏‌آوری ۱۷۲ نفر متکدی در شهر زنجان خبر داد.

غلامحسین احمدی با بیان اینکه مجموع متکدیان شهر زنجان ۲۰ تا ۳۰ نفر هستند، اضافه کرد: این افراد محل ویژه‏ای برای فعالیت خود انتخاب کرده و هر یک از معابر اصلی شهر در دست این متکدیان است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، شهرداری مکلف به جمع‎آوری متکدیان سطح شهر و تحویل آنها به مجتمع اردوگاهی است، اذعان کرد: متاسفانه شهرداری زنجان در یک چرخه بیهوده این متکدیان را جمع کرده و ساعتی آنها را در سطح شهر می‎چرخاند سپس با یک تعهد کتبی آنها را رها می‎کند.

معاون شهردار زنجان افزود: برخی از این متکدیان از سایر شهرها و استان‎ها وارد زنجان شده‎اند که با مشاهده برخورد و عملکرد این چنینی ما، کار خود را ادامه می‎دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه متکدیان افراد نیازمند نیستند بلکه نمی‎خواهند کار کنند و روزانه از راه تکدی‎گری درآمد میلیونی کسب می‎کنند.

زنجان میزبان مهربان اینبار برای متکدیان!!!

*درآمد میلیونی متکدیان در زنجان

حال با این اقدام دستگاه‎های اجرایی استان و میزبانی خوب از متکدیان سایر استان‎ها و از همه مهم‎تر با درآمد میلیونی که این افراد از بازار بسیار داغ استان کسب می‎کنند، چگونه از استان ما خارج خواهند شد، اصلا خروج از زنجان غیر منطقی خواهد بود چرا که چه جایی بهتری از زنجان آن هم با چنین برخوردهای جدی مسؤولان!؟

آری، متکدیان می‏‎دانند زنجان چه میزبان خوبی است و البته متکدیان حرفه‎ای بازاریابان خوبی نیز هستند، چرا که اینگونه که پیش می‎رود بازار دائمی برای خود پیدا کرده‎اند که کسی کاری به کار آنها ندارد.

متکدیانی که به ضرس قاطع بیشتر آنها اهل زنجان نبوده و حتی با یک برخورد کوچک لهجه‎ غلیظ آنها نشانگر این ادعا است.

البته معمولا هر سال کار گروه‎ها و جلساتی در زمینه جمع‏‏‌آوری متکدیان از شهر زنجان و سایر شهرهای بزرگ استان تشکیل می‎شود که تاکنون تنها نتیجه آن حضور بیشتر این متکدی‎ها در استان و به ویژه در شهر زنجان بوده است.

به طور معمول در این جلسات همه دستگاه‎های اجرایی اعلام آمادگی برای جمع‎آوری متکدیان کرده و بسیاری عملکرد ارائه می‎دهند، عملکردی که با اندکی تامل به بیهوده بودن آن پی می‎برید.

همچون اتوبوس گردانی متکدیان در شهر آن هم توسط شهرداری زنجان!

و به قول استاندار سابق استان، زنجان بهشت متکدیان بوده و متکدیان به صورت مینی‏‌بوسی از سایر استان‎ها وارد شهر ما می‎شوند.

البته استاندار جدید زنجان نیز بر جمع‎آوری متکدیان از شهر زنجان و سایر شهرهایی که با این پدیده مواجه هستند، تاکید داشته و عدم حضور متکدیان را افتخاری برای استان اعلام کرده است.

زنجان میزبان مهربان اینبار برای متکدیان!!!

*فعالیت متکدیان در چهار شهرستان زنجان

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان از جمع‎آوری ۵۲۴ متکدی طی سال گذشته از استان خبر داد و گفت: ۱۲۴ نفر از این تعداد جمع‌آوری شده، زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی بوده که به آن نهاد تحویل داده شدند.

مسیح‎الله سلطانی اضافه کرد: ۴۰ نفر هم از این مجموع، تحویل خانواده‌هایشان شده‌اند.

وی یادآور شد: ۱۶۴ نفر از متکدیان دستگیر شده طی سال گذشته با قید وثیقه آزاد، چهار نفر از آنها متواری و تعدادی از آنها نیز به شهرهای محل سکونت خود بازگشتند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه داد: طی ۶ ماه سال جاری با کاهش آماری ۴۲ درصدی در زمینه جمع‌آوری متکدیان روبه‌رو بودیم.

وی با بیان اینکه طی ۶ ماه نخست سال جاری ۱۷۲ متکدی جمع‌آوری شده که ۱۲۰ نفر از آنها مرد و ۵۲ نفر نیز زن بوده‌اند، اذعان کرد: ۳۰ نفر از این متکدیان نیز به شهرستان‌های محل سکونت خود اعزام شدند.

سلطانی با اشاره به اینکه در مجموع چهار شهرستان زنجان، خدابنده، ابهر و خرم‌دره شاهد فعالیت متکدیان است، اظهار کرد: یک چهارم از متکدیان جمع‌آوری شده طی ۶ ماه نخست سال جاری در استان زنجان غیر بومی بوده‌اند.

آری، استان زنجان در این سال‎ها مأمن و میزبان متکدیان استان‎های همجوار خود بوده است و این روزها به پایگاه مستحکم فعالیت این قشر تبدیل شده است.

امیدوار هستیم مسؤولان استان، شهر زنجان و سایر شهرها را برای آرامش و راحتی شهروندان از این متکدیان سوء استفاده‎گر پاکسازی کنند.

باشد که مردم عزیز نیز با آگاهی از سوء استفاده‎ها و دروغ‌های متکدیان، از کمک به این افراد پرهیز کرده و خود به مسؤولان در ایجاد شهر عاری از گدا کمک کنند، چرا که دلیل عمده ایجاد این پایگاه مستحکم برای گدایان خود مردم هستند که به آنها اعتماد کرده و همیشه با دادن پول حمایتشان می‎کنند.

این در حالی است که شهروندانی که قصد کمک دارند، می‏‎توانند مبالغ مورد نظر خود را به نهادهای حمایتی شناخته شده ارائه کنند تا به جیب افراد و نیازمندان واقعی برود.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا