چرا این تور گردشگری فاقد وجهات قانونی است؟

موبنا – فریدون الهیاری ـ مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ـ درباره‌ی ارتباط این نامه با تجمع‌های روز منتسب به کوروش گفت: به حسب وجود برخی ملاحظات در کشور، درخواست شده است چنین اقدامی صورت گیرد. با آن‌که در این نامه مشخصا واژه‌ی “محرمانه” به کار برده نشده و صراحتا …

موبنا – فریدون الهیاری ـ مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ـ درباره‌ی ارتباط این نامه با تجمع‌های روز منتسب به کوروش گفت: به حسب وجود برخی ملاحظات در کشور، درخواست شده است چنین اقدامی صورت گیرد.

با آن‌که در این نامه مشخصا واژه‌ی “محرمانه” به کار برده نشده و صراحتا به “ممنوعیت تور پاسارگاد” نیز هیچ اشاره‌ای نشده و تنها بر «فاقد وجاهت قانونی» تورهای پاسارگاد در آن تاریخ مشخص، تاکید شده است، اما الهیاری نامه‌ی «عدم برگزاری تور پاسارگاد» که به تاریخ ۸ مهرماه خطاب به تمام دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان اصفهان نوشته شده و به انجمن صنفی دفاتر گردشگری آن استان نیز رونوشت شده است، را نامه‌ای محرمانه می‌داند که نباید به شکل فراگیر نشر داده می‌شد.

پیگیری ایسنا از ابلاغ این دستور در سایر استان‌ها هنوز به نتیجه نرسیده، اما گفته شده؛ این درخواست که به خاطر وجود برخی ملاحظاتِ مربوط به تجمع‌های غیرقانونی هفته‌ی نخست آبان‌ماه در پاسارگاد در چند سال گذشته، مطرح شده و مشخصا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نبوده است.

۲۹ اکتبر یا هفتم آبان‌ماه در منابع کلاسیک یونان که بیشتر به روایت‌های هردوت استناد شده، زادروز کورش دوم یا کبیر، پادشاه هخامنشی نامیده شده است. روزی که بهانه‌ی عده‌ای شده تا در پاسارگاد تجمع کنند. اجتماعاتی که برخی آن را به واسطه‌ی رفتارهای بعضا افراطی، مخل مبانی دینی دانسته و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی غیرقانونی اعلام شده‌ است.

فارغ از آن‌که برخی مورخان نیز این روز را برابر با فتح بابل توسط کوروش کبیر دانسته‌اند و نه زادروز آن، واقعیت‌ها گویای آن است که در هیچ تقویم رسمی، روزی ویژه‌ی کوروش ثبت نشده است، اما با این حال برخی اصرار دارند آن را روزی جهانی بنماند.

رضا مرادی غیاث آبادی ـ تاریخ نویس، یک‌بار قبلا به روزنامه شرق گفته بود: «نام sirius day که در تاریخ ۲۹ اکتبر تقویم بین‌المللی ثبت شده، به نام ستاره شباهنگ اشاره دارد و به کوروش هخامنشی ارتباطی ندارد، چراکه نام کوروش به زبان لاتین اگرچه تلفظ هر دو به یک شکل است، اما به گونه‌ای دیگری (Cyrus) نوشته می‌شود. با این حال پس از آن تاریخ دوستداران و ناسیونالیست‌های افراطی هر ساله این روز را بیشتر از سال قبل تبلیغ می‌کردند، حال آنکه در هیچ جایی از تاریخ اشاره‌ای به این روز که ارتباطی با کوروش هخامنشی داشته باشد، نشده است.»

حتی علی اکبر سرفراز ـ باستان شناس پیشکسوت ـ که در زمینه هخامنشیان کاوش و تحقیق کرده است، نیز روزی به نام کوروش را فاقد هرگونه سند و مدرک دانسته است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا