علایمی که خطر سکته قلبی را هشدار می‌دهد

موبنا – صاحب‌نظران اعتقاد دارند که سکته قلبی با ارتقاء آگاهی‌های فردی و ایجاد امکان شناختی بهتر از علائم و نشانه‌های پیش آگهی دهنده، تا حدودی قابل پیشگیری است اگرچه زمان دقیق وقوع حمله قلبی حتی توسط متخصصان هم بسیار دشوار تلقی می‌شود. در این بین، می‌توان با انتقال برخی اطلاعات، ضمن ایجاد حساسیت خصوصا …

موبنا – صاحب‌نظران اعتقاد دارند که سکته قلبی با ارتقاء آگاهی‌های فردی و ایجاد امکان شناختی بهتر از علائم و نشانه‌های پیش آگهی دهنده، تا حدودی قابل پیشگیری است اگرچه زمان دقیق وقوع حمله قلبی حتی توسط متخصصان هم بسیار دشوار تلقی می‌شود.

در این بین، می‌توان با انتقال برخی اطلاعات، ضمن ایجاد حساسیت خصوصا در گروه‌های سنی و جنسی پرخطر، افراد را برای مواجهه صحیح با سکته قلبی، مجهز کرد.

کارشناس غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: افراد ابتدا باید بدانند که تمام بیماری‌ها یا شرایطی که باعث رسوب چربی و گرفتگی عروق قلب شود چه عوامل و شرایطی است.

سارا جوادپور گفت: دیابت، پرفشاری خون، چاقی، اختلالات چربی خون، اعتیاد به سیگار، سن بالا (مردان بالاتر از ۵۵ و زنان بالاتر از ۶۵ سال)، سابقه خانوادگی (بیماری عروق کرونر یا سکته قلبی در پدر یا برادر جوان تر از ۴۵ سال یا مادر یا خواهر جوانتر از ۵۵ سال)، از عوامل و بیماری‌هایی است که فرد را در گروه پرخطر قرار می‌دهد.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر اضافه کرد: در اکثر مواقع رسوب چربی در دیواره‌های عروق قلب بدون علامت است و هنگامی بیماری علامت‌دار می‌شود که حداقل ۷۰ درصد از مجرای رگ مسدود شده باشد.

جوادپور تاکید کرد: بروز علائمی نظیر درد قفسه سینه، تنگی نفس در هنگام فعالیت یا در حالت استراحت و احساس خستگی شدید و زود هنگام در زمان فعالیت، بعضی از نشانه‌های تنگ شدن عروق قلب است و باید آنها را جدی گرفت. بر اثر رسوب چربی در دیواره رگ‌های قلب و ایجاد تنگی‌هایی در مسیر جریان خون و کاهش خونرسانی به عضلات قلب، بیمار دچار دردهای قلبی می‌شود.

او اضافه کرد: در اکثر موارد، دردهای قلبی با استراحت یا مصرف نیتروگلیسرین بر طرف خواهد شد، اما هر موقع درد قلبی بیش از ۳۰ دقیقه و به طور مداوم به طول انجامد، احتمال سکته قلبی مطرح می‌شود.

این کارشناس سلامت تصریح کرد: وقتی خون در محل تنگی‌ها لخته شده و جریان خون به عضله قلب به طور کامل قطع می‌شود، بخشی از دیواره قلب به‌دلیل نرسیدن خون دچار آسیب شده و به این عارضه اصطلاحا سکته قلبی اطلاق می‌شود.

جوادپور با تصریح اینکه عارضه سکته قلبی، ناگهانی حادث می‌شود، افزود: به طور معمول کاهش خونرسانی به عضلات قلب، منجر به احساس درد در قفسه سینه می‌شود و این دردها از نظر کیفیت، می‌توانند به احساس فشار، احساس سنگینی یا احساس سوزش درک شوند.

او ادامه داد: دردهای قلبی به تدریج و طی چند دقیقه آغاز شده و با استراحت یا استفاده از دارو به آهستگی و طی حدود سه تا پنج دقیقه از بین می‌روند؛ همچنین دردهای قلبی، به طور معمول در سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شوند، اما ممکن است به صورت درد سر دل، درد معده، درد در ناحیه گلو و فک پایین، درد بین دو کتف، بازو ها و شانه‌ها هم بروز داشته باشد.

جوادپور با بیان اینکه امکان احساس دردهای قلبی، از بالای ناف تا فک پایین وجود دارد، اضافه کرد: در بعضی از بیماران ممکن است عروق قلب دچار تنگی شدید و بدون درد باشند و در این موارد، ممکن است نشانه‌های بیماری، شامل تنگی نفس در هنگام فعالیت یا در حالت استراحت و احساس خستگی شدید و زود هنگام در زمان فعالیت، باشد.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر گفت: دردهایی که به صورت ناگهانی به وجود می‌آید و به صورت ناگهانی و طی چند ثانیه تا حداکثر کمتر از یک دقیقه کاملا بر طرف می‌شود، منشأ قلبی ندارند و در صورتی که برای بار نخست، درد قفسه سینه با حالت مداوم و افزایش یابنده ایجاد شود و بیشتر از یک دقیقه طول بکشد، بیمار باید در سریع‌ترین زمان ممکن به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اورژانس مراجعه کند.

او افزود: مواقعی که قرص زیر زبانی یا اسپری زیر زبانی نیتروگلیسرین، در دسترس باشد، توصیه می‌شود قبل از مراجعه به مرکز درمانی حداکثر در سه نوبت و به فاصله هر پنج دقیقه از این داروها استفاده شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا