دوترته خطاب به اوباما: برو به جهنم!

موبنا – به گزارش خبرگزاری رویترز، رودریگو دوترته، رئیس جمهور جنجالی فیلیپین، در تازه‌ترین اظهارات تند خود گفت: سیاست خارجه‌ام را مجددا بازسازی خواهم کرد؛ چراکه آمریکا فیلیپین را ناامید کرده است. من از آمریکا جدا خواهم شد. دوترته در جریان سه سخنرانی تند و غیرمستقیم در مانیلا، پایتخت فیلیپین گفت: آمریکا نمی‌خواهد موشک و …

موبنا – به گزارش خبرگزاری رویترز، رودریگو دوترته، رئیس جمهور جنجالی فیلیپین، در تازه‌ترین اظهارات تند خود گفت: سیاست خارجه‌ام را مجددا بازسازی خواهم کرد؛ چراکه آمریکا فیلیپین را ناامید کرده است. من از آمریکا جدا خواهم شد.
57362408
دوترته در جریان سه سخنرانی تند و غیرمستقیم در مانیلا، پایتخت فیلیپین گفت: آمریکا نمی‌خواهد موشک و سلاح‌های دیگر به ما بفروشد اما روسیه و چین به من گفته‌اند که خیلی راحت برای ما سلاح تامین خواهند کرد اگرچه ممکن است این مساله از نظر شما بد به نظر برسد، اما وظیفه مهم من حفظ یکپارچگی این جمهوری و سلامت مردم است.

وی خطاب به آمریکا افزود: اگر شما نمی‌خواهید به ما سلاح بفروشید به سراغ روسیه خواهیم رفت. من ژنرال‌هایی را به روسیه اعطام کردم و مسکو در پاسخ گفت” هیچ نگران نباشید ما هرچیزی که لازم داشته باشید برای شما فراهم خواهیم کرد. چین نیز در این زمینه به من گفته که به پکن سفر کنید و قراردادهای لازم را امضا کنید. ما همه چیز را برای شما ارسال خواهیم کرد.

این اظهارات دوترته تازه‌ترین سخنان وی درباره آمریکا بود که در جریان آن دست به مقایسه واشنگتن با روسیه و چین زد.

واکنش واشنگتن به اظهارات دوترته

این در حالی است که در واشنگتن مقامات اظهارات دوترته را کم اهمیت جلوه داده و گفتند: این اظهارات با روابط گرم دو کشور و ائتلاف دیرینه ما در تضاد است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: هیچ مکاتبه‌ای از جانب فیلیپین درباره انجام تغییرات در این روابط صورت نگرفته است.

با این حال ارنست از انتقاد از تاکتیک‌های دوترته در جنگ مرگبارش با موادمخدر دست نکشید و افزود: اگرچه ما از این ائتلاف مستحکم حمایت می‌کنیم، اما دولت آمریکا در ابراز نگرانی نسبت به کشتارهای غیرقانونی تردیدی نخواهد کرد.

دوترته در سخنرانی روز یکشنبه خود گفت: هنگامی که از آمریکا به روسیه و چین شکایت کردم، حمایت این دو کشور را از کشورم شاهد بودم. من درخصوص توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته آمریکا – فیلیپین تجدیدنظر خواهم کرد.

این توافق که در سال ۲۰۱۴ امضا شده به نیروهای امریکایی امکان دسترسی به پایگاه‌های فیلیپین را می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد برای امنیت دریایی و عملیات‌های واکنش به رویدادهای بشردوستانه و بلایای طبیعی پایگاه‌هایی تاسیس کند.

دوترته گفت: آمریکا باید در مبارزه فیلیپین با مساله موادمخدر از مانیلا حمایت می‌کرد اما در عوض از تعداد تلفات انتقاد کرد. در نتیجه شما آقای باراک اوباما می‌توانید به جهنم بروید. درست همانند اتحادیه اروپا که درهای جهنم به روی آنها باز شده است. چرا باید از شما بترسیم. درحال حاضر تصمیم گرفتم تا سیاست خارجه‌ام را تغییر بدهم و در نهایت زمانی خواهد رسید که از آمریکا جدا خواهم شد.

در همین حال کارشناسان معتقدند دوترته به دنبال تهدیداتش برای کاهش خرید تسلیحات آمریکایی و دریافت تسلیحات از چین و روسیه با موانع بزرگی مواجه خواهد شد.

فیلیپین، بزرگترین دریافت کننده کمک‌های مالی آمریکا در منطقه آسیا – اقیانوس آرام تحت برنامه مالی وزارت امور خارجه است که از سوی واشنگتن برای کمک به کشورها در خریداری تسلیحات و تجهیزات ساخت آمریکا فراهم شده است. فیلیپین براساس این برنامه در سال مالی ۲۰۱۵، ۵۰ میلیون دلار، دریافت کرد. استقلال از سیستم‌ها و تسلیحات آمریکا بدان معناست که اگر ارتش فیلیپین می‌خواهد به سمت سیستم‌های روسیه و چین روی آورد باید ساختار فرماندهی و کنترلش را مجددا تجهیز کند. سال‌ها طول می‌کشد تا ارتش فیلیپین خودش را با تکنولوژی جدید وفق دهد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا