کودک را پای تلویزیون رها نکنید!

موبنا – فرناز امیراصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در بسیاری از کشورها والدین به کودک می‌آموزند که تماشای تلویزیون نظم و قاعده‌ای دارد و باید برنامه‌های مخصوص خودشان را تماشا کنند. اما متاسفانه در فرهنگ ما قانونی برای تعیین ساعت و محل خواب کودک وجود ندارد و اهمیتی به قانون تماشای تلویزیون …

موبنا – فرناز امیراصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در بسیاری از کشورها والدین به کودک می‌آموزند که تماشای تلویزیون نظم و قاعده‌ای دارد و باید برنامه‌های مخصوص خودشان را تماشا کنند. اما متاسفانه در فرهنگ ما قانونی برای تعیین ساعت و محل خواب کودک وجود ندارد و اهمیتی به قانون تماشای تلویزیون داده نمی‌شود. حتی بین والدین نیز توافقی در این رابطه وجود ندارد و کودکان، کنار والدین همه برنامه‌ها را تماشا می‌کنند.

این روانشناس ادامه داد: بسیاری مواقع دیده شده کودک حتی فیلم‌های ترسناک می‌بیند و متعاقب آن، سطح ترس و اضطراب‌شان بالا می‌رود. تماشای فیلم‌های درام خانوادگی نیز با فرهنگ کشور ما همخوانی ندارد؛ چراکه کودک را در معرض خرده فرهنگ‌های متضاد با فرهنگ محل زندگی خود قرار می‌دهد؛ در واقع بزرگسالان می‌توانند درست و غلط را تشخیص دهند و خیلی تحت تاثیر برنامه قرار نگیرند، اما بچه‌ها خیلی منطقی نیستند و به سادگی تحت تاثیر فرهنگ القایی این برنامه‌ها قرار گرفته و از آن الگو می‌گیرند.

وی با تاکید بر این‌که تناقضات فرهنگی باعث بروز مشکلات رفتاری عدیده می‌شود، افزود: بهتر است در خانواده برنامه و قوانین مشخصی برای تماشای تلویزیون از جانب کودکان در نظر گرفته شود. در بسیاری موارد اگر قانونی برای خواب کودک وجود داشته باشد، خود به خود کودک در معرض برنامه‌های مخصوص بزرگسالان قرار نخواهد گرفت. مثلا اگر کودک ساعت ۸ بخوابد، فیلم‌های مربوط به افراد بزرگسال را که بعد از این ساعت پخش می‌شود، نمی‌بیند.

امیراصلانی تصریح کرد: برای نهادینه کردن قوانین در محیط خانواده، باید از سنین کم شروع کرد. در غیر این صورت، ممکن است کودک در رابطه با قوانین بحث کند و حتی از اجرای آن‌ها سرباز کند. البته اگر در خانواده برای تماشای تلویزیون قانونی وجود ندارد و کودک همه برنامه‌ها را تماشا می‌کند، بهتر است والدین در مورد آن‌چه در فیلم یا سریال نمایش داده می‌شود توضیح دهند و حتی به این مساله بپردازند که فرهنگ نمایش داده شده در فیلم، گاهی حتی در کشور مبداء نیز کاملا پذیرفته شده نیست.

نوشته های مشابه

این روانشناس خاطرنشان کرد: باید کودک بفهمد آن‌چه در فیلم نمایش داده می‌شود، ممکن است که در دنیای واقعی وجود نداشته باشد و حتی اگر وجود داشته باشد، ممکن است با فرهنگ ما کاملا مغایر باشد. معمولا کودکان از پنج سالگی به بعد می‌توانند متوجه تفاوت‌های فرهنگی و فردی و خانوادگی شوند. در همین‌راستا، عرف، قوانین و وضع مالی خانواده از مواردی هستند که باید در مورد آن‌ها به کودک توضیح داد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا