موسیقی عاشورایی را باید در ارکسترها و گروه‌های پاپ داشته باشیم

موبنا – هر نوعی از موسیقی می‌تواند در خدمت مذهب قرار گیرد و شنونده با آن، احساس قرابت دینی کند. بر این اساس، می‌توانیم در ایامی که عرف نیست هم اجرای صحنه‌ای موسیقی داشته باشیم. او ادامه داد: در مداحی و روضه‌خوانی وجه غالب، کلام است. ما کشورِ موسیقیِ بی‌کلام نیستیم و کشور شعریم. بیش …

موبنا – هر نوعی از موسیقی می‌تواند در خدمت مذهب قرار گیرد و شنونده با آن، احساس قرابت دینی کند. بر این اساس، می‌توانیم در ایامی که عرف نیست هم اجرای صحنه‌ای موسیقی داشته باشیم.

او ادامه داد: در مداحی و روضه‌خوانی وجه غالب، کلام است. ما کشورِ موسیقیِ بی‌کلام نیستیم و کشور شعریم. بیش از ۹۰ درصد مردم ما عادت دارند، موسیقی را با کلام بشنوند؛ اما در اروپا مردم عادت کرده‌اند، موسیقی بی‌کلام را هم بشنوند و با آن احساس نزدیکی مذهبی ‌کنند.

وی با اعتقاد به این‌که موسیقی اختصاصی برای مذهب وجود ندارد، گفت: برای مخاطبی که حساسیت دارد و آموزه‌های دینی، گوش او را به‌گونه‌ای عادت داده است که شنیدن صدای موسیقی در این ایام به‌صلاح دانسته نمی‌شود، اگر از اشعار محتشم کاشانی یا کتاب‌هایی مانند «گنجینه اسرار» اثر عمان سامانی در موسیقی‌ای استفاده شود که پیش از آن همراه با غزل نواخته شده است، دیگر آن مخاطب هاج و واج نمی‌شود.

مهدوی بیان کرد: اگر به تعزیه نگاه کنید، همان «بیات ترک» و «چهارگاه» در امام‌خوانی، کودک‌خوانی، اشقیاخوانی و … استفاده می‌شود؛ اما نوع شعر و نوع صحنه به‌گونه‌ای است که باور نمی‌کنید به‌عنوان مثال همین موسیقی چهارگاه را پیش از ایام عزاداری، آقای شجریان خوانده است.

وی یادآوری کرد: آلبوم‌های «وداع» با صدای حسام‌الدین سراج و دکلمه زیبای اصغر فردی، «خروش بحر» با صدای علیرضا افتخاری و «ماه نی» با صدای امیرحسین مدرس از جمله کارهای خوب در زمینه موسیقی عاشورا بودند که اجرای صحنه‌ای نیز داشتند. مجید کیانی نیز چند سال پیش، پروژه‌ای را با نام «نوا، نگرشی بر غم در موسیقی ایران» در تالارهای مختلف روی صحنه برد و تک‌تک نوحه‌ها را با سنتور از مناطق مختلف اجرا کرد و همراه او خواندند.

مهدوی با اعتقاد به این‌که در تولید محصولات موسیقایی مذهبی ضعیف هستیم، گفت: من به‌عنوان موسیقی‌دان و کسی که پیش از این مسوول بوده است، می‌گویم که مردم در مقاطع مختلف به خوراک شنیداری نیاز دارند و وظیفه مسوولان این است که این خوراک‌ها را تولید کنند.

او ادامه داد: نهادها و سازمان‌ها باید در این دوره که دوره تکنولوژی و سرعت است و جوان‌ها به بی‌راهه می‌روند و ما مداحی‌ها و موسیقی‌های بدی را می‌شنویم، خط شکنی و نمونه‌های ناب را تولید کنند.

این موسیقی‌دان تاکید کرد: ما چه در ارکستر سمفونیک تهران، چه در ارکسترهای مجلسی و چه در گروه‌های مدرن و پاپ‌ باید موسیقی عاشورایی داشته باشیم. به‌عنوان مثال، محسن چاووشی محصول خوبی را در عرصه موسیقی راک تولید و به امام حسین (ع) عرض ارادت کرد. نمونه‌های دیگری نیز در این زمینه داریم. باید مقداری قبح و ترس این قضیه ریخته شود و با نمونه‌های خوب موسیقایی نظر علما نیز تغییر کند تا همه بتوانند با شرایط خودشان به ساحت قدسی فرهنگ عاشورا عرض ارادت کنند.

او همچنین با بیان این‌که ما باید در فضاسازی خود تجدید نظرهایی انجام دهیم، گفت: رادیو و تلویزیون پس از دهه اول محرم، همه نوع موسیقی‌ای پخش می‌کند، اما کنسرت اجازه برگزاری ندارد. فکر می‌کنم راه‌ حل این موضوع این است که نمونه‌های خوب موسیقایی را بیاوریم و متعهدان به موضوعات دینی را دعوت کنیم تا آن‌ها را بشوند و نظرشان عوض شود. سپس این نمونه‌ها می‌تواند توسط مراکز دولتی انتشار یابد.

 منبع: ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا