توصیه به رسانه‌ای‌ها و سیاسیون با بیتی از حافظ!

موبنا – علی صالح‌آبادی روزنامه‌ها و نشریات غیردولتی به دلیل تصمیمی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ کرده است، یک منشور اخلاقی ایجاد کرده‌اند. این گام مثبتی است برای این که یک رسانه مشی و مرام خود را به صورت مکتوب منتشر کند. او با اشاره به لزوم رعایت اخلاق رسانه در مطبوعات گفت: …

موبنا – علی صالح‌آبادی روزنامه‌ها و نشریات غیردولتی به دلیل تصمیمی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ کرده است، یک منشور اخلاقی ایجاد کرده‌اند. این گام مثبتی است برای این که یک رسانه مشی و مرام خود را به صورت مکتوب منتشر کند.

او با اشاره به لزوم رعایت اخلاق رسانه در مطبوعات گفت: من معتقدم که اگر رسانه‌ها بی‌اخلاقی کنند بیشتر از این که به مخالف یا رقیب خود ضربه بزنند به خود ضربه خواهند زد؛ چون که مخاطب مسائل را می‌داند و درک و فهم تشخیص و تحلیل خبر درست از نادرست را دارد.

او افزود: اخلاق رسانه‌ای ایجاب می‌کند که رسانه‌ها در گام نخست پرده‌دری و هتاکی نکنند و اخبار غیرواقعی را منتشر نکنند و اگر منتشر کردند، از مخاطب خود عذرخواهی کنند؛ در این صورت است که یک رسانه خواندنی، اخلاقی و ماندگار می‌شود.

نماینده پیشین مجلس مشهد تاکید کرد: کسی که مدل ذهنی‌اش مچ‌گیری و درشت‌گویی باشد، رسانه‌ای که در اختیار دارد نیز متاثر از این مدل ذهنی است.

این روزنامه‌نگار با اشاره به ورود افراد سیاسی به رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها خودشان خبر و گزارش تولید نمی‌کنند بلکه آن چه را که دیگران می‌گویند منعکس می‌کنند؛ اما رسانه‌ها نباید هر آنچه افراد سیاسی می‌گویند چاپ کنند. افراد سیاسی و غیرسیاسی باید به سمتی بروند که آرام حرف بزنند و درعین حال از منطق و مشی‌ای که دارند دفاع کنند و حق رقیب خود را به رسمیت بشناسند.
وی در ادامه تصریح کرد: من به همه‌ی افراد سیاسی و صاحبان رسانه توصیه می‌کنم این شعر حافظ را سر لوحه کار خود قرار دهند: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا.
او در پاسخ به پرسشی درباره رعایت چندصدایی و اخلاق رسانه در رسانه ملی، با اشاره به یک طیفی بودن برنامه‌های صداوسیما گفت: صداوسیما به حق یا ناحق متهم است که یک طیف را حمایت می‌کند و طرف دیگر را به روش‌های مختلف منکوب می‌کند به همین دلیل صداوسیما بسیاری از مخاطبان خود را از دست داده است. من امیدوارم در دوره و مدیریت جدید این مساله حل شود.
صالح‌آبادی در ادامه با بیان این که رسانه ملی برای همه مردم ایران است، افزود: فلسفه وجودی صداوسیما بر اساس آن چه در قانون اساسی تعریف شده ترویج آزادی و روش‌های سالم است و صداوسیما نباید یک‌طرفه باشد.

 منبع: ايسنا 

دکمه بازگشت به بالا