حالا سرنوشت صلح در کلمبیا چه خواهد شد؟

موبنا – نشریه دیلی تلگراف در گزارشی درباره دورنمای صلح در کلمبیا پس از رای منفی مردم این کشور به همه پرسی روز گذشته درباره توافق صلح با شورشیان فارک نوشته است: «حقیقت این است که کمتر کسی در کلمبیا نتیجه تعجب برانگیز همه پرسی روز یکشنبه در این کشور بر سر توافق صلح با …

موبنا – نشریه دیلی تلگراف در گزارشی درباره دورنمای صلح در کلمبیا پس از رای منفی مردم این کشور به همه پرسی روز گذشته درباره توافق صلح با شورشیان فارک نوشته است: «حقیقت این است که کمتر کسی در کلمبیا نتیجه تعجب برانگیز همه پرسی روز یکشنبه در این کشور بر سر توافق صلح با فارک را پیش‌بینی کرد و کمپین حامیان تصویب این توافق کاملا از پیروزی خود در این همه پرسی مطمئن بودند.
57357612

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا به حدی از تصویب این توافق مطمئن بود که ماه گذشته میلادی یک نسخه از این توافق را به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا داده و خطاب به جهان گفت: یک جنگ کمتر شد.

سیاستمداران، دیپلمات‌ها و رهبران گروه‌ها در کلمبیا حقیقتا فکر می‌کردند رای دهندگان این کشور به دلیل خستگی از جنگ توافق صلحی که قرار بود به جنگ ۵۲ ساله پایان دهد را می‌پذیرند.

لوئیس ادواردو گارزون، شهردار سابق بوگوتا و رهبر یک اتحادیه تجاری بزرگ در کلمبیا که به “مرد مردم” مشهور است، گفته بود: قطعا ما پیروز خواهیم شد.

او اظهار کرده بود که بی‌تردید این همه پرسی به درستی برگزار خواهد شد و حامیان رای مثبت پیروز خواهند شد.

هولمان موریس، یک روزنامه نگار که توسط دیدبان حقوق بشر به عنوان شخصیت سال معرفی شده بود نیز به همین اندازه مطمئن بود و گفته بود: ما باید در همه پرسی رای مثبت به این توافق بدهیم و رای منفی به توافق یک خودکشی ملی برای ما خواهد بود.

اکنون کلمبیایی‌ها امیدوار هستند که او اشتباه کند.

در همه پرسی روز یکشنبه کمپین رای مثبت به توافق با کمترین اختلاف رای شکست خورد و ۵۰.۲۲ درصد مردم با توافق مخالفت کرده و ۴۹.۷۷ درصد از آنها نیز به توافق رای مثبت دادند.

معنی این نتیجه این است که از میان ۱۳ میلیون رای دهنده حدود ۶۳ هزار نفر، رای به خودکشی کلمبیا دادند. اما بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آینده پیش‌رو تا حد زیادی وابسته به پاسخ گروه فارک است. پیش از این هنگامی که مذاکرات صلح با فارک شکست خورد، خشونت‌ها افزایش یافت. اما این بار به نظر می‌رسد که تمایل برای صلح در کلمبیا حقیقی است و منابع نزدیک به مذاکرات به دیلی تلگراف گفتند: گروه فارک از مدتی پیش شروع به تحویل سلاح‌هایش حتی پیش از مورد پذیرش قرار گرفتن توافق کرده است.

تعدادی از شبه نظامیان فارک به خستگی از جنگ اذعان کرده‌اند اما نگران جان خود در صورت تحویل سلاح‌هایشان هستند.

تیمولئون خیمنز، رهبر کاریزماتیک فارک مشهور به تیموچنکو، یکی از کسانی است که نظرش تعیین کننده است.

او چند روز پیش علناً از بابت جرائم نیروهایش در طول جنگ عذرخواهی کرد. بسیاری تصور می‌کردند که چنین عذرخواهی از سوی وی رخ دهد.

چند روز پیش نیز در کلیساها در کلمبیا مراسم‌هایی برگزار شد تا شورشیان فارک بخشیده شوند.

رهبر فارک بعد از نتیجه همه‌پرسی گفت: ما خوش‌بینی خود را حفظ کرده و حمایت مردم را احساس می‌کنیم.

این در حالی است که در مذاکرات صلح فارک با دولت کلمبیا این گروه قرار شد به عنوان یک نیروی سیاسی که برای صلح فعالیت می‌کند، در نظرگرفته شود.

سانتوس که دوره ریاست جمهوری‌اش را صرف رای مثبت به این توافق کرد، سریعا شکست را پذیرفت و در سخنرانی خطاب به مردم کشورش وعده داد تلاش برای صلح را ادامه خواهد داد.

وی در توئیتر نوشت: من تسلیم نخواهم شد. من به جستجوی صلح تا آخرین روز ریاست جمهوری‌ام ادامه خواهم داد زیرا اینگونه می‌توان یک کشور بهتر برای فرزندانمان باقی بگذاریم.

سانتوس روز دوشنبه گفت: قرار است هومبرتو دلا کاله، مذاکره کننده ارشد به همراه سرخیو خارامیلو، کمیسیونر عالی صلح به هاوانا برگردند تا با رهبران فارک دیدار کنند.

وی همچنین گفت که آتش بس همچنان ادامه خواهد یافت و همه کلمبیایی‌ها باید آرامش را درخصوص وضعیت امنیتی کشورشان حفظ کنند.

او هم‌چنین قرار است امروز (دوشنبه) نشستی را با رهبران سیاسی کلمبیا به ویژه کسانی که کمپین رای منفی به توافق صلح را رهبری می‌کردند، داشته باشند.

با این حال، آینده کاری سانتوس مثل وضعیتی که برای دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس بعد از برگزیت به وجود آمد، نامشخص است.

یک مجله مشهور کلمبیایی موسوم به مجله “سمانا” در سرمقاله خود از سانتوس خواست تا به رغم درخواست‌هایی که از سوی حامیان رای منفی به توافق صلح مطرح شده از سمتش استعفا ندهد.

این نشریه عنوان کرد: درست در همین زمان‌ها ما باید خونسردی خود را حفظ کنیم. استعفای رئیس جمهور تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد و کشور را غرق در آشوب‌های بیشتر خواهد کرد. اکنون زمانی است که باید رهبران و فرمانداران در کلمبیا استعدادشان برای کنترل کردن یکی از چالش‌ برانگیزترین شرایط در کشور ما را نشان دهند.

از سوی دیگر، آلوارو اوریبه، رهبر حامیان رای منفی به توافق صلح و مخالف مشهور سانتوس براساس قانون اساسی نمی‌تواند مجددا کاندیدای ریاست جمهوری شود زیرا دو دوره مجاز خود را طی کرده است.

به نظر می‌رسد که در حال حاضر فارک همچنان تمایل دارد به مذاکرات بازگردد اما دیگر تضمینی وجود ندارد.

قبل از همه پرسی چریک‌های فارک اقدام به برگزاری دهمین کنفرانس خود کرده‌اند. همه حدود ۶ هزار شبه نظامی فارک در مناطق جنگلی گردهم آمدند تا درباره اقدامات بعدی خود صحبت کنند. بنا به گفته موریس که در چند سال گذشته درباره فارک گزارش کرده آنها تصمیم گرفتند به رغم وجود برخی مخالفت‌ها توافق صلح را بپذیرند.

کارلوس آنتونیو لوزادا، یکی از فرماندهان ارشد آنها گفت: دیگر فرصت دومی برای صلح وجود نخواهد داشت.

او در این گردهمایی که در منطقه لوس لانوس دل یاری، برگزار شد، گفت: کوچکترین امکانی برای آنکه توافق پذیرش شده در هاوانا دوباره مورد مذاکره قرار بگیرد، وجود ندارد. این توافق منعقد شده و ما اکنون آن را پذیرفته‌ایم و فرصت دیگری برای این کار وجود نخواهد داشت.

خوآن فرناندو کریستو، وزیر کشور کلمبیا نیز شدیدا نسبت به تبعات رای منفی به این توافق در همه پرسی بدبین است.

وی گفت: در آن صورت دیگر صلح وجود نخواهد داشت. من نگران هستم که دیگر تا ده سال نتوانیم دوباره به پای میز مذاکره برویم.

وی افزود: کمپین رای منفی به این توافق مدعی است که دو هفته بعد از این اتفاق دوباره به مذاکرات باز خواهیم گشت اما چگونه قرار است این کار را بکنیم؟ این یا یک کار احمقانه است و یا نشان دهنده گفتن یک دروغ بزرگ است.

گابریل سوآرز، یک رای دهنده ۲۶ ساله گفت: با توجه به اینکه در شهر آگوییلار بزرگ شده دیده است که چطور شبه نظامیان فارک منبع همیشگی ترس و وحشت بوده‌اند و اقدام به آویزان کردن جسدها در میدان اصلی این شهر می‌کردند.

او گفت: من خواهان صلح در کشورمان هستم اما به آنها اعتماد ندارم. من همچنان نگرانی دارم که حتی بعد از صلح نیز آنها هرچه بیشتر دست به اخاذی و بزهکاری بزنند.»

 منبع: ايسنا 

دکمه بازگشت به بالا