خودکفایی ایران در برخی تجهیزات مخابراتی

موبنا – محمدمهدی حسین‌پور با اشاره به نحوه حضور شرکت‌های خارجی در کارخانجات مخابراتی ایران اظهار کرد: شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه‌های مختلف مخابراتی تعامل داشته که از معتبرترین آنها می‌توان به NEC، آلکاتل، زیمنس و… اشاره کرد و در همین راستا طی سالیان اخیر بیشترین میزان طراحی، تولید و …

موبنا – محمدمهدی حسین‌پور با اشاره به نحوه حضور شرکت‌های خارجی در کارخانجات مخابراتی ایران اظهار کرد: شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه‌های مختلف مخابراتی تعامل داشته که از معتبرترین آنها می‌توان به NEC، آلکاتل، زیمنس و… اشاره کرد و در همین راستا طی سالیان اخیر بیشترین میزان طراحی، تولید و نصب و راه‌اندازی تجهیزات سوئیچ‌های ثابت و سیار را در کشور به انجام رسانده است.

وی با بیان اینکه شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در طول دوره تحریم‌های ظالمانه، بدترین زمان حیات خود را تجربه کرده است، گفت: با توجه به اینکه در این دوره ارتباط با شرکت‌های خارجی به حداقل خود رسیده بود، امکان وصول مطالبات شرکت از کمپانی‌های خارجی محقق نشده و این امر سبب شد معوقات بانکی شرکت با محاسبات سود روزشمار از میزان مطالبات پیشی گیرد، زیرا مبلغ مطالبات بعد از گذشت سال‌ها همچنان ثابت بوده و هنوز نیز وصول نشده است.

عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران ادامه داد: شرکت در دو سه سال گذشته با رویکرد خروج از حالت تک‌محصولی و استفاده حداکثری از ظرفیت خود یک سری محصولات جدید از جمله راکهای Transmission ، Rectifier و سیستم‌های خنک‌کننده مخابراتی را به تولیدات خود افزوده است و این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که کلیه امور طراحی و مهندسی این محصولات داخل شرکت صورت گرفته است. این شرکت به موازات اقدامات فوق، حوزه‌های پشتیبانی و نگهداری سیستم‌های مخابراتی شبکه زیرساخت کشور را نیز در دستور کار خود قرار داد.

حسین‌پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر شرکت کارخانجات مخابراتی ایران ضمن تعدیل نیروهای خود از طریق قوانین بازنشستگی، تخصص نیروهای موجود و کیفیت محصولات و خدمات خود را نیز افزایش داده است، افزود: این شرکت توانسته است در بخش R&D (تحقیق و توسعه) قدم‌های مثبتی برداشته و محصولاتی که تا قبل به صورت ساخته‌شده و یا با حداقل کار فنی و مهندسی وارد بازار کشور می‌شدند را تا حدود زیادی بومی‌سازی کرده و به بازار عرضه کند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت مسئولین برای پیشرفت در حوزه تجهیزات و سیستم‌های مخابراتی گفت: اگر بخواهیم به تولید داخل اهمیت بدهیم ناگزیریم تا به انتقال تکنولوژی به داخل کشور و بومی‌سازی محصولات فکر کنیم. در این خصوص سیاست‌ها و قوانینی که از ورود مستقیم محصولات به بازار مخابرات کشور ممانعت به عمل می‌آورد نقش بسیار پررنگی خواهد داشت، زیرا هرچه کار فنی اعم از طراحی، تولید و یا مونتاژ روی محصولات داخل کشور انجام گیرد، گام موثری در به خدمت گرفتن نیروهای کار کشور و کم شدن معضل بیکاری خواهد بود.

مدیر عامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران خاطرنشان کرد: شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با ظرفیت بالای تولیدی امکان به خدمت گرفتن بیش از ۳۰۰۰ پرسنل را داراست که این موضوع می‌تواند با اتخاذ تصمیمات درست و زیربنایی، مجدداً محقق شود. همچنین امیدواریم با تکمیل فرایند طراحی و تولید سیستم‌های جدید، بازارهای کشورهای منطقه را هدف قرار داده و با برنامه‌ریزی درست، طی سال‌های آینده صادرات محصولات را به انجام برسانیم.

حسین‌پور درباره شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(ITMC) توضیح داد: این شرکت از سال ۱۳۴۶ با مشارکت زیمنس، وزارت پست، تلگراف و تلفن وقت و بانک صنعت و معدن تاسیس شده و در فضایی به مساحت ۱۱ هکتار در شیراز و تهران و سایر دفاتر منطقه‌ای در کشور فعالیت می‌کند و در حال حاضر جزو شرکت‌های مخابراتی سهامی عام بوده و سهام آن در فرابورس عرضه می‌شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا