آسیب شناسی روانی و اجتماعی دختران دوره متوسطه دوم

موبنا – مهناز احمدی در نشست بررسی‌ تفاهم نامه‌های مشترک معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش که امروز در این وزارتخانه برگزار شد افزود: در سال جاری ۱۳.۵ میلیون دانش آموز و ۹۵۰ هزار نفر پرسنل داریم که بیش از نیمی از پرسنل ما را زنان تشکیل می‌دهند …

موبنا – مهناز احمدی در نشست بررسی‌ تفاهم نامه‌های مشترک معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش که امروز در این وزارتخانه برگزار شد افزود: در سال جاری ۱۳.۵ میلیون دانش آموز و ۹۵۰ هزار نفر پرسنل داریم که بیش از نیمی از پرسنل ما را زنان تشکیل می‌دهند چون در بسیاری از مدارس ابتدایی پسرانه نیز زنان مشغول خدمت هستند.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم ما بالا بردن پوشش تحصیلی به ویژه دختران بوده است اظهار کرد: در سال جدید تحصیلی حدود ۱۰۰ کلاس در کشور داریم که تنها یک دانش آموز دارد. این دانش آموز هم می‌تواند دختر و هم پسر باشند. دلایل فرهنگی، اجتماعی، قومی، قبیله‌ای و مذهبی در تحصیل نکردن دختران موثر است. با توجه به تعدد این دلایل وزارت آموزش و پرورش اقدام به انعقاد حدود ۴۰ تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف کرده که برخی از آنها با معاونت امور زنان و خانواده منعقد شده است.

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به آنکه دولت یازدهم تاکید بر توزیع عادلانه امکانات داشته است، ما در جهت جاری سازی عدالت جنسیتی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی تلاش کرده‌ایم و از پتانسیل‌های مختلف بهره برده‌ایم؛ یکی از این پتانسیل‌ها معاونت امور زنان و خانواده است و تلاش کرده‌ایم با انعقاد تفاهم نامه با این معاونت در جهت ایجاد حساسیت جنسیتی گام برداریم.

وی در ادامه به تشریح طرح‌های مشترک وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده در سال ۹۲ پرداخت و گفت: طرح بهبود وضعیت آموزشی بهداشتی در مناطق محروم برای دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه اول را اجرا کردیم. اولویت ما در این طرح دانش آموزانی بودند که در دوران بلوغ قرار دارند. لازم است آنان اطلاعات کافی در زمینه سلامت جسمی و روحی خود داشته باشند. این طرح برای اولیای دانش آموزان و مدرسه نیز اجرا شد.

احمدی اضافه کرد: برای دانش آموزان مناطقی که حتی از کمترین امکانات بهداشتی در روستای خود برخوردار نبودند بسته‌های بهداشتی در نظر گرفته و در اختیار آنها قرار داده شد. این طرح با استقبال زیادی روبرو شد و ما توانستیم تقریبا ۱۰۰ درصد مناطق محروم، عشایری و مدارس شبانه روزی دختران را تحت پوشش قرار دهیم که مشتمل بر ۱۰ هزار نفر شدند.

وی تقویت شیوه‌های مهارتی را از دیگر طرح‌های سال ۹۲ برشمرد و اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده برای این طرح و طرح بهبود وضعیت آموزشی بهداشتی دانش آموزان دختر در مناطق محروم جمعا ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد. ۱۷ هزار و ۶۹۵ دانش آموز راهنمایی و متوسطه اول تحت پوشش طرح تقویت شیوه‌های مهارتی قرار گرفتند و اولیای مدرسه و دانش آموزان نیز در این طرح آموزش دیدند. اجرای این طرح موجب شد در بسیاری از استان‌ها مدارس پسرانه نیز از آن استقبال کنند.

احمدی درباره طرح‌های مشترک وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور زنان و خانواده در سال ۹۳ گفت: پنج طرح مشترک در سال ۹۳ داشتیم که دو طرح آن را قبلا اجرا کرده بودیم و در سال ۹۳ آنها را توسعه دادیم. افزایش پوشش تحصیلی دختران مناطق محروم یکی از طرح‌های ما بود. دولت تدبیر و امید به مناطق محروم توجه ویژه‌ای داشته است و در برنامه پنجم توسعه و برنامه ششم توسعه ردیف بودجه‌ای برای اجرای عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی مناطق محروم در نظر گرفته شده است. در راستای اجرای طرح افزایش تحصیلی دختران مناطق محروم ۲۵۰۰ دانش آموز دختر در سال ۹۳ تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با اشاره به طرح آسیب شناسی روانی و اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در استانهای کشور شامل اصفهان، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان برگزار و پرسشنامه‌ای بین دانش آموزان توزیع شد. ۴۹۵۵ دانش آموز در این طرح شرکت کردند و نتایج آن در اختیار معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفت.

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پروش اضافه کرد: در استان هایی مانند خراسان رضوی انتظار داشتیم نتایج بهتری به دست آید اما به نظر می‌رسد مسئولان لازم است به شادابی و نشاط دختران توجه بیشتری داشته باشند و وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در جهت کاهش افسردگی و پرخاشگری دختران گام بردارد. دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند.

وی با اشاره به طرح آموزش مهارت‌های زندگی دختران دانش آموز کم توان ذهنی گفت: این طرح به صورت آزمایشی در سال ۹۳اجرا شد و معاونت امور زنان و خانواده ۵۰۰ میلیون تومان را برای اجرای آن اختصاص داد. همین میزان بودجه را وزارت آموزش و پرورش و چند برابر آن را استان‌ها تامین اعتبار کردن احمدی درباره طرح‌های مشترک وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان در سال ۹۴ اظهار کرد: پنج طرح مشترک در سال گذشته اجرا کردیم که برخی از آنها مانند طرح افزایش پوشش تحصیلی دختران از سال قبل از آن ادامه پیدا کرد. در طرح شیوه‌های مهارتی و آسیب شناسی روانی و اجتماعی دختران حدود ۴۴ هزار دانش آموز دو پرسشنامه شامل آسیب شناسی روانی و اجتماعی و آزمون نئو (آزمون شخصیتی) را جواب دادند.

وی آموزش حقوق و تکالیف به دختران را یکی دیگر از طرح‌های مشترک این دو حوزه بر شمرد و گفت: از سال ۸۱ تا ۸۴ طرح آموزش حقوق و تکالیف به دانش آموزان دختر اجرا می‌شد اما از سال ۸۴ این کار متوقف شد. ما اقدام به تدوین کتاب ویژه دانش آموزی طرح آموزش حقوق و تکالیف برای دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم کردیم. ۴۸ هزار و ۱۰ نفر از دانش آموزان در ۱۵ استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. در حال حاضر برخی استان ها اعلام کردند که حتی اگر به آنها اعتباری تخصیص داده نشود داوطلب آموزش حقوق و تکالیف به دانش آموزان هستند. البته این موارد به والدین و اولیای مدرسه نیز آموزش داده شد.

احمدی درباره علت اجرا نشدن طرح آموزش حقوق و تکالیف به دانش آموزان برای دانش آموزان پسر اذعان کرد: برای این کار چالش‌های پرورشی ایجاد شد و به علت وضعیت اعتبارات، انجام آن امکان پذیر نشد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه برگزاری دوره‌های آموزش کنترل خشم با توجه به شیوع آن اظهار کرد: در حال حاضر طرح آموزش ارتقاء بهداشت روان دانش آموزان اجرا می‌شود و امیدواریم بتوانیم با همکاری معاونت امور زنان نیز به این موضوع بپردازیم. طرح آموزش ارتقا بهداشت روان در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

احمدی در پایان با بیان اینکه اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور زنان برای اجرای پروژه‌های مشترک ناچیز است گفت: حدود ۱۳ درصد از بودجه کل کشور صرف آموزش و پرورش می‌شود که ۹۸ درصد از این بودجه صرف پرداخت حقوق فعالان در وزارت آموزش و پرورش می‌شود.

 منبع: ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا