نخستین پانکراس مصنوعی به بازار می‌آید

موبنا – نظارت بر سطوح قند خون و تزریق انسولین برای حفظ آن در سطح ایمن،‌ یک نگرانی دائمی برای مبتلایان به دیابت نوع یک است. پروژه‌های متعددی توانسته‌اند گام‌های نویدبخشی در ارائه روش‌های آسان‌تر بردارند و اکنون قرار است این نوع سهولت از آزمایشگاه به جهان واقعی بیاید. سلول‌های بتای پانکراس در یک انسان …

موبنا – نظارت بر سطوح قند خون و تزریق انسولین برای حفظ آن در سطح ایمن،‌ یک نگرانی دائمی برای مبتلایان به دیابت نوع یک است. پروژه‌های متعددی توانسته‌اند گام‌های نویدبخشی در ارائه روش‌های آسان‌تر بردارند و اکنون قرار است این نوع سهولت از آزمایشگاه به جهان واقعی بیاید.

سلول‌های بتای پانکراس در یک انسان سالم به ترشح انسولین می‌پردازند که سطوح قند خون را تنظیم می‌کنند. اما در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، این فرآیند در میان راه در هم شکسته و فرد باید پس از نظارت با تست خون انگشت، قرص یا داروی تزریقی برای تنظیم قند خون مصرف کند.

تاکنون روش‌های مختلفی برای تنظیم قند خون مورد بررسی قرار گرفته که از آن میان می‌توان به کاشت سلول‌های بتا، نظارت بر سطوح قند با لنز تماسی و ارائه انسولین به بدن توسط یک کپسول بجای تزریق اشاره کرد. اما یکی از جالب‌ترین روش‌ها، سیستم حلقه بسته است که فرآیند نظارت و ارائه انسولین به بدن را بطور خودکار انجام داده و بطور چشمگیری روند درمان را برای بیماران تسهیل می‌کند.

این پانکراس مصنوعی از یک پمپ خارجی و یک حسگر در درون یک سوزن تشکیل شده که در زیر پوست قرار می‌گیرد. این حسگر بطور مداوم بر سطوح قند خون نظارت کرده و در زمان نیاز، پمپ را تحریک به آزادسازی انسولین از طریق یک کاتتر می‌کند.

سیستم هیبریدی MiniMed 670G که توسط شرکت Medtronic، سازنده کوچکترین ضربان‌سنج جهان در سال گذشته، ارائه شده، اکنون توانسته تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای تجاری سازی دستگاه خود بدست بیاورد.

این سیستم بر روی ۱۲۳ بیمار دیابتی برای سه ماه آزمایش شد و نتایج نشان داد که این دستگاه برای افراد بالای ۱۴ سال ایمن بوده و هیچ عوارض جانبی خطرناکی ندارد. آزمایشات بیشتر برای ارزیابی ایمنی این سیستم به منظور استفاده از کودکان هفت تا ۱۳ سال مبتلا به دیابت نوع یک ادامه دارد.

 منبع: ايسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا