فریادهای وزیر همیشه خندان؛ اعتراض مجلس به کریمی قدوسی

موبنا – جلسه امروز مجلس با آرامش شروع شد و نمایندگان در اولین دستور خود وارد طرحی درباره تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس شدند. سپس رئیس دیوان محاسبات گزارشی را در مورد حقوق‌های نامتعارف ارائه داد و مجلس خیلی زودتر از همیشه از ساعت ۹:۲۵ دقیقه صبح وارد نطق‌های میان دستور شد تا ظریف به مجلس …

موبنا – جلسه امروز مجلس با آرامش شروع شد و نمایندگان در اولین دستور خود وارد طرحی درباره تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس شدند. سپس رئیس دیوان محاسبات گزارشی را در مورد حقوق‌های نامتعارف ارائه داد و مجلس خیلی زودتر از همیشه از ساعت ۹:۲۵ دقیقه صبح وارد نطق‌های میان دستور شد تا ظریف به مجلس بیاید و دستور اصلی امروز که سوال از وزیر امور خارجه بود آغاز شود.

در میانه‌های نطق دوم بود که ظریف با همراهی قشقاوی وارد ساختمان سبزرنگ بهارستان شد. با وجود اینکه نطق‌ها در جریان بود تعداد زیادی از نمایندگان در فواصل مختلف در ردیف جلوی مجلس و در کنار ظریف حاضر می‌شدند تا مطالبات منطقه‌ای و ملی خود را مطرح کنند. نکته جالب توجه در جریان نطق‌ها این بود که خدری نماینده بوشهر که در هنگام ورود ظریف مشغول به نطق بود، سروده‌ای از خود را در مورد وظایف نمایندگی از پشت تریبون قرائت کرد. همچنین نمایندگان زن هم پس از پایان نطق سمیه محمودی نماینده شهررضا به استقبال او رفتند که این حرکت در مجالس قبلی سابقه‌ نداشت.

طرح سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان درباره عدم فعالیت سفارتخانه‌ها در حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی از حدود ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و در ادامه در غیاب لاریجانی و ریاست مطهری بر مجلس ادامه پیدا کرد.
ظریف به سوال پورابراهیمی اینطور پاسخ داد که وزارت امور خارجه در دولت یازدهم وظیفه خود را به عنوان مددکار پیشرفت اقتصادی تعریف کرده و به این منظور تلاش کرده فرهنگ سازمانی خود را از دستگاه سیاسی به دستگاهی جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور تغییر ‌دهد.

او تأکید کرد محور عمده سفرهای وزارت امور خارجه اقتصاد است و سعی بر این است که امکان یک‌کاسه شدن فعالیت‌های اقتصادی کشور در نظر گرفته شود. با این وجود این توضیحات مقدماتی پورابراهیمی را قانع نکرد و او مثال‌هایی از دیپلماسی اقتصادی در آمریکا، هند و انگلیس زد و تأکید کرد که ساختار درونی وزارت امور خارجه باید تغییر کند.

نوشته های مشابه

پورابراهیمی در صحبت‌های خود دچار یک اشتباه کلامی نیز شد و زمانی که از آمریکا صحبت می‌کرد گفت “آقای کلینتون” نامزد انتخابات شده‌اند. او بعد از چند جمله اشتباه فاحش خود را تصحیح کرد.

صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی با پخش کلیپی از سخنان رهبری درباره وظایف اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه پیدا کرد و پورابراهیمی در پایان تأکید کرد که عدم نقش آفرینی وزارت امور خارجه از منظر دیپلماسی اقتصادی محرز است و انتخاب سفرا با رویکرد امنیتی انجام می‌شود نه اقتصادی؛ همچنین سفرا اطلاع ندارند در کشوری که هستند چه فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌شود.

در ادامه پورابراهیمی فرصتی سه ماهه به ظریف داد تا گزارش خود را در این زمینه ارائه دهد اما به دلیل اینکه زمان صحبت وزیر امور خارجه از نظر آیین‌نامه مجلس به پایان رسیده بود ظریف در دست‌نوشته‌ای که در اختیار مطهری قرار داد اعلام کرد آمادگی دارد که دغدغه‌های مجلس را برطرف کن پس از اینکه پورابراهیمی اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر به صورت مشروط قانع شده، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت.

او سه سوال را از طرف جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد مطرح کرد. سوال اول کریمی قدوسی درباره این بود که چرا وزارت امور خارجه گزارش سه‌ماهه برجام را به دور از واقعیت‌ها ارائه کرده است؟ سوال دوم این بود که چرا وزیر امور خارجه در رسانه‌های غربی با برگزاری نمایشگاه مربوط به افسانه هولوکاست مخالفت می‌کند و سوال سوم نیز در رابطه با تغییر معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در شرایط حساس منطقه‌ای بود.

محمدجواد ظریف بار دیگر در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و گفت که سوالات را به ترتیب کوتاه بودن پاسخ آنها جواب خواهد داد. او از چرخش نیروها در وزارت امور خارجه به عنوان یک واقعیت بدیهی یاد کرد و اعلام کرد امیرعبداللهیان قرار بوده سفیر ایران در عمان باشد که به دلیل مشکلات خانوادگی از رفتن به مأموریت صرف‌نظر کرده است.

ظریف به سوال دوم کریمی قدوسی نیز اینگونه پاسخ داد که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی کمک می‌کند و منافع آن به نفع این رژیم خواهد بود.

ظریف در مورد برجام نیز گفت گزارشی که از برجام ارائه داده‌ایم واقعی است و باید همه واقعیت‌ها چه مثبت و چه منفی را ارائه داد. در کنار دستاوردهای برجام بدعهدی‌ها و اهمال‌ها را هم گزارش کرده‌ایم.

پس از پاسخ‌های مقدماتی ظریف، کریمی قدوسی در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای که در اختیار داشت به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. او نکات کلی در رابطه با سیاست خارجی و برجام مطرح کرد و وزارت امور خارجه را در بسیاری از موارد مورد اتهام قرار داد.
پس از این صحبت‌ها ظریف در جایگاه سخنرانان قرار گرفت اما نمایندگان اعتراض کردند که از خلال صحبت‌های کریمی قدوسی متوجه سوال او نشده‌اند. مطهری هم از این نماینده خواست سوالش را مطرح کند. در نتیجه این اعتراضات، ظریف که در پشت تریبون قرار گرفته بود بار دیگر به صندلی خود بازگشت تا سوالات کریمی قدوسی را بشنود. اما این بار هم نماینده مشهد به سخنان کلی اکتفا کرد و از طرح سوالات خود به صورت جدی خودداری کرد. او باز هم اتهامات دیگری را متوجه ظریف کرد.

این‌بار ظریف، ‌وزیر همیشه خندان با حالتی عصبانی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و صحبت‌های خود را در حالی که فریاد می‌کشید آغاز کرد. او از کریمی قدوسی خواست که آب به آسیاب دشمن نریزد و برای ملاحظات کوچک داخلی وجهه ایران در جهان را خراب نکند. ظریف که در ادامه صحبت‌ها بیشتر به خود مسلط شده بود،‌ قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله و رمضان عبدالله را برادران خود خواند و کریمی قدوسی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

بسیاری از صحبت‌های وزیر با تایید نمایندگانی مواجه شد که احسنت‌گویان از مواضع او حمایت می‌کردند. بعد از پایان صحبت‌های ظریف تعداد زیادی از نمایندگان به نشانه تأیید صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان به طرف او رفتند و با او مصافحه کردند. حتی نمایندگان زن نیز که معمولاً در چنین مواردی واکنشی ندارند به سمت ظریف رفتند و با او صحبت کردند.

ازدحام نمایندگان در جلوی مجلس باعث اعتراض کریمی قدوسی شد که قصد داشت مسائل دیگری را مطرح کند. او به اظهارات خود در انتقاد از ظریف و برجام و سیاست‌های وزارت امور خارجه ادامه داد که این بار مطهری، رئیس جلسه از او خواست شعار ندهد و از وقت خود جهت طرح سوال‌هایش استفاده کند.

جلسه امروز در حالی به پایان رسید که مجلس، قانع شدن از صحبت‌های وزیر را به رأی گذاشت و نمایندگان با رأیی قاطع اعلام کردند از توضیحات ظریف قانع شده‌اند البته مطهری به ظریف متذکر شد که باید با لحن دیگری با نمایندگان صحبت می‌کرده تا سخنانش موجب تحقیر مجلس نشود؛ ظریف هم در یادداشتی ضمن عذرخواهی اعلام کرد که قصد تحقیر مجلس را نداشته است.

 منبع: ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا