۹۰۰۰ اردبیلی گرفتار مشکلات شنوایی

موبنا – «بهزاد ستاری» در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان و کم‌شنوایان در اردبیل با بیان این‌که نرخ بروز ناشنوایی از ۲۵۰ تولد یک نقص شنوایی را نشان می‌دهد، گفت: طبق تحقیقات انجام شده ۰.۷ درصد در استان اردبیل دچار مشکلات و نقص شنوایی هستند. وی با بیان این‌که ۹۰۰۰ نفر در استان اردبیل از …

موبنا – «بهزاد ستاری» در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان و کم‌شنوایان در اردبیل با بیان این‌که نرخ بروز ناشنوایی از ۲۵۰ تولد یک نقص شنوایی را نشان می‌دهد، گفت: طبق تحقیقات انجام شده ۰.۷ درصد در استان اردبیل دچار مشکلات و نقص شنوایی هستند.

وی با بیان این‌که ۹۰۰۰ نفر در استان اردبیل از مشکلات شنوایی برخوردار هستند، افزود: بیشترین شیوع در میان افراد بالای ۶۵ سال سن است.

ستاری با بیان این‌که ۵۰ درصد و بیشتر اختلالات به ژنتیک و مادرزادی بودن برمی‌گردد، تصریح کرد: در کودکان زیر ۱۴ سال طبق تحقیقاتی که در سال ۱۳۹۴ انجام شده است، ۰.۲ درصد با مشکلات ناشنوایی مواجه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل یادآور شد: تشخیص به‌موقع و به‌هنگام معلولیت شنوایی بسیار مهم است، چون در این صورت اختلالات و نقص شنوایی با تجویز سمعک و کاشت حلزون برطرف می‌شود.

وی با بیان این‌که از خانواده‌ها انتظار می‌رود برای طرح غربالگری شنوایی تا سه ماهگی کودک مراجعه کنند تا جلوی مشکلات گرفته شود، گفت: ۸۷ درصد کودکانی که به دنیا می‌آیند، غربالگری می‌شوند.

ستاری با بیان این‌که کاشت حلزون دارای حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه است، خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۲۸ میلیون تومان را دولت و بهزیستی تأمین می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان این‌که بخشی از خدمات تربیت گفتاری و شنوایی در مرکز نگهداری کودک ارائه می‌شود، افزود: تاکنون نیز برای ۹۷ نفر در استان اردبیل کاشت حلزون انجام شده است.

وی با بیان این‌که ناشنوایان استان بسیار توانمند هستند، تصریح کرد: پارسال در مسابقات قهرمانی ناشنوایان، ناشنوایان استان مقام قهرمانی کشوری را بدست آوردند، همچنین به المپیک ناشنوایان در ترکیه نیز اعزام خواهند شد.

ستاری هم‌چنین از تأمین شهریه ناشنوایان دانشجو توسط بهزیستی خبر داد.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا