راز حملات حیوان جگرخوار به شهداد/ نصب دوربین های تله ای در شهر

موبنا – حدود یک ماه قبل بود که مردم شهر تاریخی شهداد با یکی از عجیب ترین رویدادهای سال های اخیر این شهر تاریخی مواجه شده اند. هر چند شهر شهداد داستان های عجیب و سر به مهر فراوانی از جمله شهر کوتوله ها را در کارنامه خود دارد اما مردم این منطقه از ماه پایانی …

موبنا – حدود یک ماه قبل بود که مردم شهر تاریخی شهداد با یکی از عجیب ترین رویدادهای سال های اخیر این شهر تاریخی مواجه شده اند.

کراپ‌شده - شهداد

هر چند شهر شهداد داستان های عجیب و سر به مهر فراوانی از جمله شهر کوتوله ها را در کارنامه خود دارد اما مردم این منطقه از ماه پایانی تابستان گذشته تا به حال با حملات متعدد حیوانی مواجه شده اند که صدها راس دام را از پای درآورده و پس از خوردن جگر دام بقیه قسمتهای شکارش را رها می کند.

با وجود اینکه مردم محلی برای نجات دام هایشان از شر این حیوان مرموز اقدام به گشت های محلی و نصب تله های متعدد کرده اند اما تا کنون هیچ مورد مستندی در خصوص مشاهده و یا به دام افتادن این حیوان مرموز گزارش نشده است.

حیوان ناشناخته شکار دوربین ها هم نشد

این در حالی است که حدود سه هفته قبل محیط زیست استان کرمان برای شناسایی این حیوان اقدام به نصب چندین دوربین تله ای در سطح بخش شهداد کرده است با این وجود هیچ نشانی از حیوانی که مردم ادعا می کردند دام ها را شکار می کند در تصاویر این دوربینها مشاهده نشد و در نهایت مدیرکل محیط زیست استان کرمان در اظهار نظری با رد حمله هر گونه حیوان محافظت شده به شهداد اینگونه گفت که این حملات به احتمال زیاد توسط سگ های ولگرد انجام می شود.

این اظهارنطر اما در مقابل شایعات و نظر مردم محلی قرار داد، به گونه ای که بسیاری از مردم ادعا دارند حملات توسط حیوانی انجام می شود که توسط محیط زیست در منطقه رها شده است؛ البته این ادعا نیز توسط سازمان محیط زیست قویا رد شده است.

راز حملات حیوان جگرخوار به شهداد/ نصب دوربین های تله ای در شهر

در صورت قبول اینکه حیوان مهاجم سگ بدون صاحب باشد در این صورت غرامتی بابت دامهای تلف شده به دامداران پرداخت نخواهد شد.

به هر روی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این خصوص می گوید: برای شناسایی حیوانی که به دام ها حمله می کند اقدامات زیادی انجام شده و کارشناسان به منطقه اعزام شده اند.

محمود صفرزاده گفت: تصمیم گرفته شد که برای رصد منطقه پایش های لازم انجام شود ضمن اینکه تله های زنده گیری و دوربین نیز در منطقه نصب شده است.

تنها حیوانی که در دوربینها دیده شده است سگ ها بدون صاحبی هستند که در منطقه رفت و آمد می کنند و گمان می رود حملات نیز توسط این حیوانات انجام شده استوی افزود: تنها حیوانی که در دوربین ها دیده شده است سگ های بدون صاحبی هستند که در منطقه رفت و آمد می کنند و گمان می رود حملات نیز توسط این حیوانات انجام شده است.

صفرزاده در خصوص اینکه چرا حیوان شکارچی اعضای درونی دامها را می خورد نیز عقیده دارد که این اقدام کاملا طبیعی است و شکارچی ابتدا این قسمت از دام را می درد و نمی توان از این طریق به نتیجه گیری خاصی رسید.

حمید هرندی رئیس روابط عمومی محیط زیست استان کرمان نیز اظهارداشت: معمولا در صورت بروز حملات حیوانات وحشی به مناطق مختلف شایعه سازی ها زیاد می شود و در چنین مواقعی باید جو روانی را سالم نگه داشت و نتیجه نهایی را به تحقیقات علمی و کارشناسی موکول کرد.

وی افزود: اگر ثابت شود این حمله ها توسط حیوانانی که در لیست حیوانات حفاظت شده قرار دارد انجام شده خسارت دامداران پرداخت می شود.

هرندی ادامه داد: در سطح منطقه و در مناطقی که گمان می رفت محل رفت و آمد حیوان مهاجم باشد دوربین نصب شده است اما هیچ حیوان حفاظت شده ای در این تصاویر دیده نشده است.

هرگونه رهاسازی حیوان در معرض انقراض در منطقه کذب است

وی گفت: این شایعه که حیوانی در معرض انقراض در بیابان های اطراف شهداد رها سازی شده است با قاطعیت تکذیب می شود و صحت ندارد.

با وجود صحبت های مسئولان محیط زیست اما طبق گفته مردم محلی همچنان حمله حیوان مهاجم به دام های مردم به خصوص در روستاها ادامه دارد.

محمد یکی از ساکنان این منطقه است که می گوید: طی شب های گذشته این حیوان به محل نگهداری دام های بنده حمله کرد اما اینکه گفته می شود این حیوان سگ ولگرد است را قبول ندارم چون دیوارهای محل نگهداری دام های من چندین متر ارتفاع دارد و هیچ سگ سانی نمی تواند از این دیوارها بالا برود.

وی افزود: مثل دفعات قبل قسمت های درونی دام کاملا دریده شده است و بقیه قسمت های دام سالم مانده است.

وی گفت: تا کنون هیچ شخصی این حیوان را ندیده است و فقط شایعاتی از نحوه حمله های این حیوان شنیده می شود که اغلب قابل اتکا هم نیستند.

این دامدار ادامه داد: اگر این شایعات را کنار بگذاریم اما حمله این حیوان درنده به دام ها صحت دارد و باید نوع حیوان دقیق مشخص شود چون یک سگ نمی تواند این تعداد دام را تلف کند و دیده هم نشود.

با اعلام اینکه این حیوان سگ است عملا دامداران هم هیچ خسارتی دریافت نمی کنند و صورت مسئله پاک می شود در صورتیکه این حیوان به شدت زیرک استعلی یکی دیگر از روستاییان شهداد است که می گوید: با اعلام اینکه این حیوان سگ است عملا دامداران هم هیچ خسارتی دریافت نمی کنند و صورت مسئله پاک می شود در صورتیکه این حیوان به شدت زیرک است، بطوریکه بعد از گذشت چند ماه از آغاز حملات و تلف شدن صدها راس دام آن هم در حالیکه گروه های مختلف مردم برای به دام انداختن این حیوان درنده بسیج شده اند اما تاکنون حتی موفق به دیدن حیوان نشده اند.

این دامدار افزود: سگ ها همیشه در روستاها وجود داشته اند و این سوال را می پرسم که چرا تاکنون سگ ها به دام ها حمله نکرده اند و چرا حتی یک نمونه آن را ندیده ایم.

وی با اشاره به تعداد سگ های ولگرد افزود: مسلم است که در دوربین ها سگ ها دیده می شوند این حیوان آنقدر هوشیار است که با وجود مراقبت دامداران هنوز هم به تله نیفتاده است و این نشان می دهد ما با حیوانی باهوش مواجه هستیم و نمی توان به سادگی این حملات را به چند قلاده سگ ولگرد مرتبط دانست.

وی گفت: سگ سانان مثل گرگ، اگر به دام حمله کنند چندین گوسفند را خفه می کنند اما در تمام حملات فقط یک دام کشته می شود، پس بهتر است مسئولان به فکر پیدا کردن حیوان مهاجم باشند.

طی روزهای اخیر ده ها راس دام در شهداد تلف شده است

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر ده ها دام از مردم در محلات مختلف دریده شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

این دامدار افزود: همچنین چندشب قبل تله ای در منزل یکی از روستاییان کار گذاشته شد وحیوانی وارد آن شده است که به محض کشیدن گوشت آویزان شده درب تله بسته می شود اما حیوان با پاره کردن فنس تله فرار می کند و کسی آن را نمی بیند.

درحال همکاری با یکی از  اساتید جانورشناس هستیم که از روی شواهد حیوان وحشی در شهداد شناسایی شودیکی دیگر از شهروندان شهداد در خصوص پیگیریهای مردم برای حل این مشکل گفت: درحال همکاری با یکی از  اساتید جانورشناس هستیم که از روی شواهد حیوان وحشی در شهداد شناسایی شود.

وی افزود: تاکنون عکس گوسفندان دریده شده در اختیار ایشان قرار گرفته شده است اما برای شناسایی از روی شواهد نیاز به تصاویر و مستندات بیشتری است. مانند وضعیت مکانی محل حمله، مختصات محل حمله، ارتفاع دیواری که حیوان از آن  بالا رفته، میزان فرورفتگی دندان ها، طرز خفه کردن طعمه که امیدواریم با ارائه این مستندات بتوانیم حیوان را تشخیص دهیم و چاره اندیشی کنیم.

نمایی از حیوان ناشناخته

هر چند معمای حیوان درنده ای که به شهر شهداد حمله کرده است هنوز حل نشده اما اگر پای صحبت های مردم این شهر بنشینیم شایعات مختلفی می شنویم که دلیل اصلی بروز این شایعات حل نشدن معمای این ماجرا توسط مراجع علمی است.

مردم می گویند این سر حیوان شکلی همانند شیر با دو گوش گرد دارد، این حیوان بدنی مانند یک سگ اما کمی کشیده تر دارد و پنجه هایش ۲ تا ۲.۵ سانتیمتر است.

رنگ پوست این حیوان  زرد و کرم گزارش شده و قدرت جانور چند برابر سگ عنوان شده است به گونه ای که قادر است تله هایی که در آن گیر می کند را تخریب کند.

گفته می شود حملات این حیوان بین ساعت ۳ تا ۶ صبح روی می دهد همچنین گفته شده فاصله بین هر بار شکار این حیوان دو شب است و در صورت ورود به محل نگهداری دام ها فقط یک حیوان را تلف می کند  و در نهایت دل، جگر و کلیه های شکار را می خورد.

طریق شکار حیوان مهاجم نیز اینگونه است که ابتدا شکار را از انتهی گردن خفه می کند و بیشترین موارد حمله نیز به گوسفند و بز بوده است.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا