پیگیری بحث حریم خصوصی در شورای عالی فضای مجازی

موبنا – ابوالحسن فیروزآبادی در این نشست گفت: نمایشگاه تلکام امسال به خوبی برگزار شده و بازدیدکنندگان هم مشارکت خوبی داشته اند. حوزه تلکام حوزه بکری است که می توان آینده خوبی را برای آن متصور بود. وی در پاسخ به این سوال که پیام سان های ایرانی مدعی اند تا زمانی که امکان جمع …

موبنا – ابوالحسن فیروزآبادی در این نشست گفت: نمایشگاه تلکام امسال به خوبی برگزار شده و بازدیدکنندگان هم مشارکت خوبی داشته اند. حوزه تلکام حوزه بکری است که می توان آینده خوبی را برای آن متصور بود.
وی در پاسخ به این سوال که پیام سان های ایرانی مدعی اند تا زمانی که امکان جمع آوری، تحلیل و فروش اطلاعات مانند پیام رسان های خارجی از لحاظ قانونی فراهم نباشد، سرمایه گذاری در این حوزه جواب نمی دهد گفت: این پیام رسان ها باید ابتدا توان فنی و موجودیت خود را ابراز کرده و سهمی از بازار کسب کنند و سپس می توان چاره ای برای این محدودیت اندیشید.
فیروزآبادی گفت: این بحث دو مشکل عمده دارد. یکی اینکه با موضوع حریم خصوصی کاربران درگیر است که ما در مرکز ملی فضای مجازی در حال تدوین طرحی برای سر و سامان دادن به این حوزه هستیم. این بحث، بسیار پیچیده بوده و به راحتی قابل تفکیک نیست.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: از سوی دیگر بحث مالکیت دیتا نیز روشن نیست. بازیگران زیادی در فضای مجازی فعال هستند و اینکه چه کسی صاحب داده است، هنوز مشخص نیست.
وی گفت: اکنون بانک اطلاعاتی ارزشمندی وجود ندارد که پیام رسان ها بخواهند از آن درآمدزایی کنند. اما اگر این بانک به وجود بیاید، خود به خود فشار بازار سبب می شود مقررات برای استفاده از این ارزش ایجاد شده اصلاح گردد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه های اجتاعی خارجی نیز گفت: طرحی در کمیسیون های مرکز ملی فضای مجازی در این باره نوشته و به شورای عالی برده شد اما تصمیمی در این حوزه هنوز گرفته نشده است. بنابراین فعالیت شبکه های خارجی مانند تلگرام مانند گذشته فعلا ادامه خواهد یافت.
فیروزآبادی درباره برخورد با مواردی که مربوط به حقوق و اطلاعات مشترکان می شود، گفت: این موضوعات در جلسات اخیر شورای عالی فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته و در این خصوص از اپراتورهای مربوطه توضیحاتی را خواسته ایم.
وی با بیان حضور و همکاری نیروی انتظامی در این زمینه توضیح داد: امیدواریم از این پس با توجه به صحبت های صورت گرفته کمتر شاهد مواردی باشیم که در آنها اطلاعات مشترکان منتشر می شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین درباره مواردی که به تحمیل هزینه به مشترکان منجر شده و به نوعی جزو عملیات فیشینگ به شمار می رود گفت: به طور کلی هر بحثی که به هویت یا منافع اقتصادی کاربران فضای مجازی صدمه وارد کند، مورد توجه ما قرار خواهد داشت.
فیروزآبادی ادامه داد: یکی از این موارد فیشینگ و سرقت اطلاعات است که تلاش داریم اقداماتی برای تامین امنیت شهروندان در این فضا داشته باشیم، اما در هر صورت ممکن است در فضای مجازی چنین اتفاقاتی گاهی رخ دهد، چراکه فضای مجازی مانند شهر بزرگی است که گاهی در آن قتل هم اتفاق می افتد.
وی در تسریع اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته نیز توضیح داد: با همکاری های صورت گرفته با پلیس فتا این امکان ایجاد شده است تا در مواردی که مربوط به فیشینگ می شود، موضوع در اسرع وقت رویت شده و اقدامات لازم درخصوص مبارزه با آن صورت بگیرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با اعلام نتایج بررسی تیم های اعزامی ویژه به محل آتش سوزی های اخیر در کشور گفت: موضوعی دال بر حمله سایبری در حوادث اخیر به اثبات نرسید.
فیروزآبادی افزود: تیم های ویژه در تاریخ مقرر گزارش خود را به شورا ارایه دادند و این گزارش را به مسوولین منعکس کردیم اما موضوعی که ثابت کند براساس حمله سایبری حادثه ای اتفاق افتاده به اثبات نرسید.
وی گفت: اما در حین بازدیدهایی که تیم های ویژه از مناطق حادثه دیده داشتند، اشکالاتی ملاحظه شد که امیدواریم این اشکالات رفع شود.
این مقام مسوول گفت: به این ترتیب موضوع احتمال حملات سایبری در آتش سوزی های اخیر با رد حمله سایبری به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا