بازار داغ میگوی ایرانی/ آمریکا در صف سرمایه‌گذاری شیلات ایران

موبنا – حسن صالحی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – امروز در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی آبزیان و صنایع وابسته، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که چرا به گفته پرورش‌دهندگان میگو در حالی که بازار داخلی میگو با مشکل روبروست و آنها نمی‌توانند محصول‌شان را به خوبی به فروش برسانند ماهی تیلاپیا به …

موبنا – حسن صالحی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – امروز در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی آبزیان و صنایع وابسته، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که چرا به گفته پرورش‌دهندگان میگو در حالی که بازار داخلی میگو با مشکل روبروست و آنها نمی‌توانند محصول‌شان را به خوبی به فروش برسانند ماهی تیلاپیا به کشور وارد و به راحتی فروخته می‌شود؟ اظهار کرد: حدود ۱۵ هزار تن ماهی در سال گذشته به ارزش ۱۵۰میلیون دلار به کشور وارد شد، در حالی که بیش از ۸۰ هزار تن انواع ماهی به ارزش بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار در سبد صادراتی محصولات شیلاتی قرار گرفت و از نظر همه کارشناسان اقتصادی چنین واردات اندکی نمی‌تواند در برابر این صادرات و تولید بیش از یک میلیون تنی محصولات شیلاتی حاصل از آبزی‌پروری و صیادی مشکل و خلل ایجاد کند.

وی افزود: در بازار داخلی محصولات شیلاتی به ویژه میگو وجود ندارد، چرا که سال گذشته آنقدر فشار و تقاضا بازار داخلی و صادراتی میگو بالا بود که توان پاسخگویی به آن وجود نداشت. به عنوان مثال بسیاری از کشورهای متقاضی آسیای جنوب شرقی نتوانستند به اندازه نیاز خود میگو از ایران خریداری کنند و چنین بازار صادراتی پررونقی سبب شد تا بیش از ۱۲ هزار تن میگو به ارزشی بالغ بر ۵۶ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شود.

رییس سازمان شیلات ایران با بیان این که ویتنام، عراق و امارات عمده متقاضیان خارجی میگوی ایرانی هستند، ادامه داد: هیچ مشکلی برای فروش و بازار داخلی میگو وجود ندارد و هر پرورش‌دهنده‌ای که متقاضی فروش محصول‌اش است، باید بداند صادرکنندگان بسیاری متقاضی خرید میگو هستند. البته برای توسعه بازار میگو به ویژه در داخل کشور نیاز به ایجاد تنوع در فرآوری میگوی آماده مصرف هستیم. همچنین محصولات شیلاتی جزو محصولاتی است که همیشه قیمت آن تابع عرضه و تقاضا بوده که گاهی اوقات سیل نزولی و صعودی به خود گرفته است، اما به‌طور کلی روند قیمتی میگو طی سال‌های اخیر با رشد متعادلی همراه بوده است.

صالحی پیش‌بینی کرد که امسال بالغ بر ۲۰ هزار تن میگو تولید می‌شود که حدود ۱۲ هزار تن آن پرورشی و مابقی آن میگوی دریایی است.

نوشته های مشابه

سرمایه‌گذاری نروژ، فرانسه و چین در شیلات ایران/ آمریکا و انگلیس در صف انتظار

وی همچنین در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه‌ی آبزی‌پروری و محصولات شیلاتی، اظهار کرد: کشورهایی که به ایران وارد شده‌اند نروژ، فرانسه و چین هستند که سرمایه‌گذاری‌شان را در ایران در زمینه‌ محصولات شیلاتی آغاز کرده‌اند و چند کشور دیگر نیز مانند کانادا، آمریکا، انگلستان، ویتنام و تایلند نیز ضمن انجام مذاکرات و عقد قرارداد برای سرمایه‌گذاری در این زمینه، هنوز فرآیند کاری‌شان عملیاتی نشده است، اما در گذشته و پیش از اجرای برجام هیچ‌گونه مشارکت بین‌المللی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در محصولات شیلاتی نداشتیم.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا