انصراف احمدی‌نژاد، بی‌اطلاعی نجفی از ریاست بر ستاد روحانی و …

موبنا – کمتر از هفت ماه تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است. به گفته محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور، تلاش می‌شود در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری نشاط سیاسی همراه با آرامش سیاسی در اوج خود باشد. انتخاباتی که به احتمال زیاد رقابت میان حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی با سایر …

موبنا – کمتر از هفت ماه تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است. به گفته محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور، تلاش می‌شود در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری نشاط سیاسی همراه با آرامش سیاسی در اوج خود باشد. انتخاباتی که به احتمال زیاد رقابت میان حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی با سایر کاندیداهای احتمالی خواهد بود. هر روز نام اشخاص مختلفی شنیده می‌شود که احتمال کاندیداتوریشان در انتخابات آینده مطرح است اما حتی هنوز حضور خود روحانی هم قطعی نیست. اما فعلا تکلیف یک نکته در این انتخابات روشن شده است؛ محمود احمدی‌نژاد در سال ۹۶ کاندیدا نخواهد شد.

احمدی‌نژاد که به نظر می‌رسید با انجام سفرهای استانی خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کند به توصیه مقام معظم رهبری انصراف خود را از حضور در انتخابات ۹۶ اعلام کرد. او با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که در عمل به منویات معظم‌له، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارد.

محسن رضایی از دیگر سیاسیونی است که همیشه نامش در انتخابات مطرح بوده اما او این بار در اطلاعیه‌ای در پاسخ به احتمال حضورش در انتخابات ۹۶ تاکید کرده است: در این انتخابات شرکت نمی‌کنم.

با انصراف احمدی‌نژاد حالا اصولگرایان با خیالی راحت‌تر به دنبال گزینه مورد نظر خود برای رقابت احتمالی با روحانی خواهند بود و دیگر نگران شکاف در جناح راست بر سر حمایت از احمدی‌نژاد نخواهند بود. هر چند احتمال حمایت از روحانی هم در میان اصولگرایان وجود دارد. البته یک عضو فراکسیون ولایت مجلس با بیان این که ممکن است اصول‌گراها افرادی چون جلیلی، رضایی و قالیباف را مورد بررسی قراردهند، گفته است: مطمئنم که اصولگرایان در مورد آقای روحانی هیچ‌ وقت به جمع‌بندی نمی‌رسند.

مجتبی ذالنور در پاسخ به این سوال که آیا سعید جلیلی می‌تواند به عنوان یکی از کاندیدای اصول‌گرایان برای انتخابات ۹۶ مطرح باشد، اظهار کرده است: هنوز اصول‌گرایان به نتیجه نرسیده‌اند؛ چرا که در حال بررسی افراد مختلف هستند که بعد از امتیازدهی به شاخص‌های مختلف مورد نظرشان یک نفر را به عنوان کاندیدای خود معرفی می‌کنند. ممکن است آقای جلیلی نیز یکی از این گزینه‌ها باشد اما قطعا آقای روحانی از کاندیداهای اصول‌گرا و جبهه انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نخواهد بود.

از طرفی نام رئیس کمیته امداد خمینی(ره) به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه شنیده می‌شود هر چند او چند بار اعلام کرده برنامه‌ای برای انتخابات ندارد. پرویز فتاح در آخرین واکنش خود به چنین مساله‌ای بیان کرده است: گمانه‌ زنی را رسانه‌ها بیان می‌کنند، ما خادم مردم هستیم و این کار را با هیچ چیزی عوض نخواهیم کرد.

به هر روی تمرکز اصلی اصولگرایان بر وحدت است. چه در انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در شوراهای شهر و روستا. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به این مطلب یادآور شده است: تمرکز ما بر روی حمایت و تقویت ائتلاف اصولگرایان است تا بتوانیم با همراهی تمامی احزاب اصولگرا لیست ۲۱ نفره خود را برای انتخابات شورای شهر تهران آماده کنیم. تمرکز ما بر حمایت و تقویت ائتلاف اصولگرایان است که تحت محوریت جامعه روحانیت پیگیری خواهد شد.

کمال الدین سجادی همچنین از تشکیل کمیته انتخابات این جبهه با هدف فعالیت در محدوده انتخابات شورای شهر تهران خبر داده و گفته است: من و آقایان بادامچیان، کوهکن، عبدالله رحیمی، بیگلر و به همراه خانم طاهره رحیمی عضو این کمیته هستیم.

جامعتین (جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) هم مثل همیشه تلاش می‌کنند علاوه بر رسیدن به وحدت به عنوان مرجع اصلی اصولگرایان شناخته شوند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین دین‌پرور عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این‌که در جلسات اخیر جامعه روحانیت، سخن از همکاری با جامعه مدرسین برای انتخابات آتی مطرح شده، اظهار کرده است: ما هیچ‌گونه اختلافی با جامعه مدرسین نداریم و برای انتخابات آینده با آن‌ها همکاری تنگاتنگی خواهیم داشت.

کنگره جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم صبح روز پنجشنبه (۸ مهر) به منظور برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای شورای مرکزی برگزار می‌شود تا فعالیت‌های این تشکل اصولگرای متشکل از وزیران دولت احمدی‌نژاد جدی‌تر دنبال شود.

در جبهه اصلاحات تقریبا اجماع بر سر حمایت از حسن روحانی وجود دارد هر چند ممکن است گزینه‌های دیگری هم مطرح شده باشند اما سرانجام شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصمیم اصلی را خواهد گرفت.

یک عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره فعالیت این شورا خاطرنشان کرده است: ساز و کار هر انتخاباتی با انتخابات بعدی متفاوت است. برای رسیدن به نتیجه مثبت شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان متفاوت از انتخابات مجلس دهم خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آماده می‌کند.

آذر منصوری همچنین در ارتباط با علل شکل‌گیری شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان بیان کرده است: آن‌چه که مبنای تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان شد، دغدغه‌ای بود که در انتخابات گذشته پیش‌روی جریان اصلاح طلب قرار گرفت؛ با توجه به شرایط آن زمان شکل گیری ائتلاف و رسیدن به یک انسجام برای اصلاح طلبان امری ضروری بود که توانستند به آن دست پیدا کنند.

از طرفی رئیس دبیرخانه کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب تاکید کرده است که واگذاری تصمیم‌گیری درباره انتخابات باید به تصویب دو سوم اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برسد.

آرش حبیبی همچنین از تشکیل اولین جلسه کمیته انتخابات اصلاح‌طلب با حضور دبیران کل احزاب عضو در محل دبیرخانه این کمیته خبر داده و گفته است: در این جلسه مقرر شد که احزاب اصلاح‌طلب استانی بتوانند در ستادهای انتخاباتی استانی احزاب اصلاح‌طلب عضو شوند.

هفتمین نشست استانی حزب اعتدال و توسعه هم پنجشنبه(۸ مهر) با حضور سردبیران و نمایندگان شعب مختلف این حزب در تهران برگزار می‌شود. اسماعیل شجاعی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اعلام این خبر عنوان کرده است: در این نشست، مسئولین بلندپایه و دبیر کل حزب سخنرانی می‌کنند. سیاستگذاری در مورد مسائل مهم حزب در مواجهه با دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله برنامه‌های این نشست است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تاکید کرده است: این حزب به طور کامل همانطور که اولین پیشنهاد دهنده در مورد کاندیداتوری دکتر روحانی در انتخابات ۹۲ بود، همچنان در انتخابات آینده خود را مقید به حمایت از ایشان می‌داند.

در میانه این ماجرا علی‌اکبر ناطق‌نوری تصریح کرده است که گزینه‌ای جز حسن روحانی در نظر ندارد و سخنانی که به نقل از او درباره‌ حمایت از شخصی جز روحانی مطرح شده را تکذیب کرده است.

شیخ نور در این باره تاکید کرده است: من هم به آقای روحانی نظر موافق دارم و هم ایشان از دوستان من است و هم این که ایشان را موفق می‌دانم و ان‌شاءالله آقای روحانی در صحنه هستند و خواهند بود و من نیز گزینه‌ای غیر از ایشان در نظر ندارم.

نزدیک شدن به انتخابات باعث شده برخی شائبه‌ها درباره فعالیت اطرافیان رئیس‌جمهور به‌وجود بیاید. نکته‌ای که پایگاه اطلاع رسانی دولت آن را رد کرده و نوشته است: در پی انتشار خبری در برخی رسانه‌های وابسته به یک جریان خاص سیاسی در خصوص برگزاری جلسه انتخاباتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با مدیران رسانه‌های حامی دولت، یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت ضمن جعلی خواندن این خبر گفت که جریانات خاص سیاسی مخالف دولت که از آرامش فضای سیاسی کشور دچار خسارت و خسران شدند و موجودیت خود را در ایجاد التهاب و بر هم زدن این آرامش می‌دانند با به کارگیری روش‌هایی کاملا نخ‌نماشده و غیراخلاقی به جعل خبر و انتشار اخبار کذب روی آورده‌اند.

شاید خبری که خیلی‌ها به دنبال آن هستند این باشد که رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی در انتخابات آینده چه کسی خواهد بود فعلا نام محمدعلی نجفی مطرح شده اما نجفی با اشاره به انتشار برخی اخبار در خصوص ریاستش بر ستاد انتخاباتی روحانی گفته است: در خصوص ریاست ستاد انتخاباتی آقای روحانی هنوز بحثی مطرح نشده و اطلاعی در این رابطه ندارم.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا