در بخش اعصاب و روان به ۴۰ هزار تخت بیمارستانی نیازمندیم

موبنا – دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه افتتاح بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان که عصر امروز (۵ مهرماه) برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امروز را به صورت ویژه گرامی می‌داریم، زیرا سالروز شکست حصر آبادان است که مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بعدی در دفاع مقدس و فتح‌الفتوح بود. به …

موبنا – دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه افتتاح بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان که عصر امروز (۵ مهرماه) برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امروز را به صورت ویژه گرامی می‌داریم، زیرا سالروز شکست حصر آبادان است که مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بعدی در دفاع مقدس و فتح‌الفتوح بود. به همین جهت امروز برای ادای احترام به مقام شامخ شهدا به ویژه شهید دکتر مصطفی شهیدزاده، در بهبهان و پس از آن در آغاجاری حضور پیدا کردیم.

وی افزود: در آبادان نیز بخش سی‌تی اسکن بیمارستان شهید بهشتی که بسیار مورد نیاز است، افتتاح شد. همچنین ایجاد بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان آیت‌الله طالقانی با فضای زیبا و تامین تخت‌های مورد نیاز قابل تقدیر است. تعدادی آمبولانس جدید نیز به آبادان اضافه خواهد شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: پروژه احداث بیمارستانی با همت بنیاد مستضعفان و منطقه آزاد اروند در آبادان در حال انجام است که روند پیشرفت در این پروژه خوب است.

هاشمی با اشاره به پروژه‌های درمانی و بهداشتی در آبادان گفت: در چند سال آینده شرایط خدمات بهداشت و درمان این بخش از خوزستان قابل قبول خواهد بود. البته در کنار آن باید در خصوص آب و فاضلاب و ریزگردها اقدامات جدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در دیگر بخش‌های خوزستان ضعف جدی وجود دارد و دستگاه‌های دیگر همچون وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت نیرو، پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد که در استان خوزستان حضور دارند، همه باید کمک کنند. با کمک معمول به نتیجه‌ای نخواهیم رسید؛ در آبادان اگر منطقه آزاد اروند و بنیاد مستضعفان کمک نمی‌کردند، نمی‌توانستیم ادعا کنیم که در سه تا چهار سال آینده به وضعیت مطلوبی خواهیم رسید.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم کمک صنایع و دیگر دستگاه‌ها برای بهبود وضعیت درمان خوزستان اظهار کرد: لازم است که همه کمک کنند و برای خوزستان باید کار ویژه انجام شود. با امید به همکاری دیگر دستگاه‌ها، پیگیری‌های استاندار و همت نمایندگان امیدواریم که شهرهای خوزستان شرایط بهتری پیدا کنند.

وی با اشاره به وضیت بخش بهداشت روان کشور گفت: متاسفانه در این چند سال در بخش بهداشت روان هیچ اقدام ملموسی صورت نگرفته و در گذشته نیز کاری انجام نشده است.

هاشمی ادامه داد: کار جدی که در بخش بهداشت روان باید انجام شود، حمایت و کمک مالی به بیماران این بخش است. بیمه‌ها در این زمینه باید کمک کنند؛ متاسفانه اکنون بیمه‌ها به تعهدات خود پاسخگو نیستند و حمایت جدی انجام نشده است.

وی عنوان کرد: مجلس باید در برنامه ششم توسعه ملی به بخش بهداشت روان توجه کند، زیرا موضوع اعصاب و روان و همچنین مشکلات خُلقی به هر دلیلی در منطقه ما زیاد است و بخشی از آن به دلیل اتفاقاتی است که در ۲۰۰ سال گذشته رخ داده و اکنون نیز منطقه آشوب زده است و کشور ما نیز جنگ خانمان سوزی را پشت گذاشته است.

وزیر بهداشت با بیان این که دیگر حوادث، تصادفات و آسیب های اجتماعی بر بهداشت روان افراد تاثیرگذار است، اظهار کرد: سالانه ۲۰ هزار نفر از جوان ترین نیروهای کشور در تصادفات جان خود را از دست می دهند. همچنین با وجود آمار طلاق و دیگر آسیب های اجتماعی، باید اقدامی در حوزه سلامت روان انجام شود.

هاشمی با اشاره به کمبود تخت های بیمارستانی در بخش اعصاب و روان گفت: در این دولت، توانستیم شرایطی ایجاد کنیم که به ازای هر ۵۰ هزار نفر، یک کارشناس سلامت روان فعالیت کند اما تخت های بیمارستانی در بخش اعصاب و روان فوق العاده کم است. اگر خیلی هنر کنیم ۴ تا ۵ هزار تخت می توانیم اضافه کنیم این در حالی است که به ۴۰ هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم.

وی با تاکید بر این که مهم ترین امر در بخش بیماران اعصاب و روان حمایت مالی است، گفت: کسی که به بیماری اعصاب و روان مبتلا می شود، ممکن است که از ۷ ساگی تا ۸۰ سالگی نیاز به دارو داشته باشد، در حالی که حمایتی وجود ندارد مردم از کجا این هزینه ها را تامین کنند؟

وزیر بهداشت تصریح کرد: نخستین اقدام در بخش اعصاب و روان حمایت مالی و سپس افزایش تخت‌های بیمارستانی است و این امر به دولت و مجلس بازمی‌گردد و باید به صورت مشترک به آن بپردازند.

 منبع: ايسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا