معاهده تاریخی صلح کلمبیا امضا شد

موبنا – خوان مانوئل سانتوس٬ رییس‌جمهوری کلمبیا و تیمولیون خیمه‌نز معروف به تیموچنکو رهبر فارک طی مراسمی در شهر تاریخی کارتاخنا، با خودکاری که از پوکه گلوله ساخته شده بود، این توافق تاریخی را امضا کردند. به این ترتیب، فارک در قالب یک حزب رسمی وارد فضای سیاسی کلمبیا می‌شود. قرار است توافق صلح هفته …

موبنا – خوان مانوئل سانتوس٬ رییس‌جمهوری کلمبیا و تیمولیون خیمه‌نز معروف به تیموچنکو رهبر فارک طی مراسمی در شهر تاریخی کارتاخنا، با خودکاری که از پوکه گلوله ساخته شده بود، این توافق تاریخی را امضا کردند.

به این ترتیب، فارک در قالب یک حزب رسمی وارد فضای سیاسی کلمبیا می‌شود. قرار است توافق صلح هفته آینده در روز دوم اکتبر به همه‌پرسی گذاشته شود.

بیش از ۲۵۰۰ نفر از جمله برخی چهره های سیاسی جهان مانند بان‌ کی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل متحد و رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا در مراسم شرکت کردند.

از حاضران خواسته شده بود که به عنوان نماد صلح، لباس سفید بر تن کنند.

سانتوس معتقد است که صلح با فارک می‌تواند به ترمیم بافت جامعه کلمبیا کمک کند. رییس‌جمهوری کلمبیا در نطق خود گفت: ما به هر هدفی خواهیم رسید، بر هر مشکلی چیره خواهیم شد و کشورمان را به کشوری که همیشه آرزویش را داشتیم تبدیل خواهیم کرد: کشوری در صلح.

رهبر فارک نیز در سخنرانی خود تاکید کرد: هیچ کس نباید شک داشته باشد که ما وارد کارزار سیاسی عاری از سلاح خواهیم شد.

دومین گروه بزرگ چپ شورشی در کلمبیا به نام ای‌.ال‌.ان یا ارتش آزادی‌بخش ملی یک‌شنبه اعلام کرد تا زمان همه‌پرسی یک‌جانبه آتش‌بس می‌کند. این گروه نیز ابراز تمایل کرده‌ است که برای صلح با دولت کلمبیا توافق جداگانه‌ای امضا کند.

به گزارش بی.بی.سی، چهار سال طول کشید تا مذاکرات دو طرف به نتیجه رسید. مقامات ارشد فارک در آخرین روز گردهمایی خود در روز جمعه به توافق رأی مخفی دادند.

رییس‌جمهوری کلمبیا می‌گوید: امضای توافق صلح‌ تازه آغاز راه است. کار سخت٬ یعنی بازسازی کشور٬ بعد از آن شروع می‌شود.

بدین ترتیب، فارک ۱۸۰ روز وقت دارد که سلاح‌ها را به طور کامل کنار بگذارد و حدود ۷۵۰۰ نیروی خود را به منطقه عاری از سلاح زیر نظر سازمان ملل منتقل کند. جرایم سیاسی مورد عفو قرار می‌گیرد اما به جرایمی شامل کشتار جمعی٬ شکنجه و تجاوز رسیدگی خواهد شد. فارک تعهد داده که تولید مواد مخدر را در منطقه‌ تحت کنترل خود متوقف کند. در عوض دولت هم قول داده که به کشاورزان در کشت محصولات غیرقاچاق کمک کند.

به گروه فارک به عنوان یک حزب رسمی سیاسی دست‌کم ۱۰ کرسی در کنگره ۲۶۸ عضوی این کشور اختصاص خواهد یافت. هر دو طرف متعهد می‌شوند که در زمینه تامین زمین٬ وام و خدمات اولیه به مناطق محروم روستایی تلاش کنند.

 منبع: ايسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا