واقعیت های وارونگی ناپذیر ایران در منطقه پربحران

موبنا – ایران به عنوان قدرت بزرگ خاورمیانه و غرب آسیا همواره یکی از مهمترین وزنه های تعیین سمت و سوی تحولات و بازیگری غیرقابل انکار در معادلات سرنوشت ساز منطقه بوده است. به رغم خدشه ناپذیری جایگاه ایران، مقام های برخی دولت های پیرامونی بر مبنای اهدافی کوته نظرانه یا به واسطه مداخله گری …

موبنا – ایران به عنوان قدرت بزرگ خاورمیانه و غرب آسیا همواره یکی از مهمترین وزنه های تعیین سمت و سوی تحولات و بازیگری غیرقابل انکار در معادلات سرنوشت ساز منطقه بوده است. به رغم خدشه ناپذیری جایگاه ایران، مقام های برخی دولت های پیرامونی بر مبنای اهدافی کوته نظرانه یا به واسطه مداخله گری های فرامنطقه ای، گهگاه موضع گیری هایی ضدایرانی را در پیش گرفته اند.
«شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه ۲۹ شهریور در نشست سالانه وزیران در مجمع عمومی سازمان ملل، به طرح اتهام های واهی و تکراری علیه کشورمان پرداخت و گفت: به رغم همه انتظارهای خوش بینانه، از زمان حصول توافق اتمی با ایران، این کشور لحظه ای از تلاش برای ناامن کردن منطقه دست برنداشته است.
طرح این اتهام بی اساس از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل، از سوی مقام های کشورمان بی پاسخ نماند. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز یکشنبه (چهارم مهر) به این ادعاها پاسخ داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر این باور بوده و هست که آنچه منطقه را در لبه پرتگاه مصایب و فجایع جبران ناپذیر قرار می دهد، سیاست های حمایتی از تروریسم تکفیری بوده است.
قاسمی با اشاره به لزوم در پیش گرفتن سیاست های واقع بینانه و ضدخشونت از سوی همه کشورهای منطقه برای عبور از ناآرامی های کنونی خاورمیانه گفت: تکرار ادعاهای بی اساس واقعیات تاریخی را تغییر نمی دهد.
طرح اتهام های واهی و بی سند علیه ایران از سوی دولت هایی که برخی مشوق جنگ افروزی و گروهی عامل خشونت و نفرت پراکنی و افراطی گری به شمار می آیند، پربسامد بوده است. چندی پیش بود که سخنگوی وزارت امور خارجه، ادعاهای مقام های سعودی علیه نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه را بی اندازه تکراری و ملال انگیز خواند. این بار اما سخنگوی دستگاه دیپلماسی، واقعنگری و رجوع به واقعیت های تاریخی را شاهدی بر بی اساس بودن ادعاهای تکراری جنگ افروزان دانسته است. در این خصوص چند نکته لازم به یادآوری است؛
۱- یکی از نمودهای واقعی و آشکار ایجاد بی ثباتی در سطح منطقه یا نظام بین الملل، تجاوز نظامی یک کشور به کشور دیگر است. بر اساس واقعیت های تاریخی، ایران در تاریخ معاصر یعنی چند صد سال گذشته هرگز به قلمرو کشوری دیگر دست اندازی نکرده و آغازگر هیچ جنگی نبوده است. این در حالی است که کشوری چون عربستان سعودی با تنها ۸۴ سال سابقه به عنوان یک دولت، ضمن دامن زدن به اختلاف های مرزی با همسایگان، تجاوز به یمن را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
۲- این روزها که گروه های تروریستی آرامش و امنیت منطقه را به مسلخ خشونت و دهشت گری برده اند، دیگر حمله نظامی، تنها مصداق بحران سازی نیست بلکه حامیان مالی و سیاسی گروه های تروریستی، عامل اصلی ایجاد و گسترش ناامنی منطقه به شمار می روند؛ دولت هایی که خود نسل های گوناگون گروه های افراطی مسلح از القاعده تا داعش را در دامان اهداف ویرانگر خود پرورده اند و چالشی امنیتی را نه فقط در منطقه بلکه در سطحی جهانی پدید آورده اند.
این دولت ها افزون بر حمایت از گروه ها تروریستی به ویژه در عراق و سوریه، تجاوز به یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور، مداخله گری سیاسی در کشورهایی چون لبنان و نیز تنش زایی، نفرت پراکنی، ترویج وهابیت و … خاورمیانه را به ورطه ناامنی کشانده اند و حال ایران را به ایجاد بی ثباتی در منطقه متهم می کنند.
نکته مهم دیگر اینکه همکاری و ارتباط صمیمانه دولت هایی چون سعودی با رژیم صهیونیستی به عنوان مهمترین عامل ناامن سازی منطقه و نماد تروریسم دولتی، خود موجب کوچ آرامش و ثبات از منطقه خاورمیانه شده است. این حامیان تروریسم دولتی در حالی ایران را به ناامن کردن منطقه متهم می کنند که جمهوری اسلامی هرگز موجودیت این رژیم جعلی را به رسمیت نشناخته و خواهان اعاده حقوقی مردم فلسطین است.
۳- رویکرد اعلامی و اعلانی تهران همواره مبتنی بر مبارزه با خشونت و تروریسم بوده است. جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر حسن همجواری با دیگر کشورها، جلوگیری از مداخله بازیگران خارجی در منطقه، تحقق مردمسالاری و تعیین سرنوشت ملت ها به دست خودشان را دنبال و از دولت های منتخب در کشورهایی منطقه حمایت کرده است.
جمهوری اسلامی ایران حتی پیش از توافق هسته ای -که در مظان اتهام تنش زایی در منطقه بود- هیچگاه عامل ناامن کردن منطقه نبوده است. اگرچه تصویر نادرست و غیرصلح آمیز از ایران پیش از توافق هسته ای، دستاویزی برای ایران هراسی بعضی از دولت های منطقه و رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود و بی تدبیری های دولت پیشین هم به این مساله دامن می زد، اما دشمنان کشور هرگز نتوانستند سندی از تلاش ایران برای ناامن سازی منطقه و اثبات ادعای خود ارایه کنند.
در زمان حاضر که دولت تدبیر و امید بانگ اعتدال را از تریبون سازمان ملل برمی آورد و تعهد خود به تعامل سازنده و صلح خواهی را در عمل و در قالب سندی چون برجام به اثبات رسانده، ادعاها ضدایرانی یادشده بی بنیادتر و بی سندتر از همیشه می نماید. اینها واقعیت های تاریخی است که هرگز وارونه سازی آن امکانپذیر نخواهد بود و بر ادعاهای بی اساس حامیان خشونت، ناامنی و دهشت افکنی خط رد می کشد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا