کراتی؛بهشت فراموش شده در قلب آمل

موبنا – کراتی؛بهشت فراموش شده در قلب آمل در این یادداشت آمده است: در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، مهاجرت از روستا به شهر از مهمترین مسائل اجتماعی و اقتصادی به شمار می آید. مهاجران هم در مبدا خود که روستایشان است و هم در مقصد که یکی از شهرهای اطراف می …

موبنا – کراتی؛بهشت فراموش شده در قلب آمل
در این یادداشت آمده است: در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، مهاجرت از روستا به شهر از مهمترین مسائل اجتماعی و اقتصادی به شمار می آید. مهاجران هم در مبدا خود که روستایشان است و هم در مقصد که یکی از شهرهای اطراف می باشد دچار مشکلاتی می شوند از جمله : فشار بر امکانات محدود شهری ، بیکاری و کم کاری در شهر، کم بودن فضای آموزشی ، کمبود محل مناسب برای زندگی ، تخلیه روستاها و از بین رفتن زندگی روستا نشینی ، آلودگی هوا در شهرها و غیره.
نبود امکانات مناسب در روستاها موجب مهاجرت اهالی روستا به شهر می شود که این مهاجرت اغلب بین جوانان بیشتر اتفاق می افتد. مهاجرت جوانان به شهر ، کاهش جمعیت روستایی و بالارفتن سن روستانشینی را در پی خواهد داشت.
عواملی که در روستاها سبب مهاجرت می شوند بسیار بیشتر از عوامل جذب کننده ی شهریست. شاید اگر روستاهای ما از امکانات مناسبی برخوردار شوند از مهاجرتهای بی رویه که ضررهای بسیاری هم برای شهر و هم برای روستا دارد جلوگیری می شود.
طبق یکی از مقالات بررسی علل مهاجرت روستائیان به شهرها در ایران با توجه به مطالب ذکر شده، برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها در ایران راهکارهای زیر قابل عرضه است:
درک نسل جوان جوامع روستایی و سوق دادن تسهیلات و امکانات روستایی در جهت انتظارات این نسل
ایجاد اشتغال در جوامع روستایی از طریق کارهای جنبی غیر کشاورزی بالا بردن تسهیلات آموزشی در جوامع روستایی بالا بردن امنیت روستاها از طریق کاهش اختلافات محلی، ارائه تسهیلات بیشتر برای روستاییان در جهت به کارگیری زمینهای بایر، ایجاد سد یا چاه های عمیق در روستاها برای تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی، کاستن از جاذبه مشاغل کاذب شهری، ایجاد محدودیت هایی در جوامع شهری برای اسکان افراد در حاشیه شهرها و ایجاد نهادی برای سازماندهی جریان های مهاجرت (کاری که در اکثر شهرها به خصوص در چین تجربه شده است).
روستای کراتی یکی از همین روستاهای بدون امکانات است که روزی خالی از سکنه شد و امروز با مشکلات فراوانی مواجه است. خالی شدن روستای کراتی آمل، خبرنگار آمل امروز را بر آن داشت تا طی تماس با شورای روستا علت را جویا شود.
روستای کراتی ۸۰ هکتار زمین کشاورزی دارد که ۴۰ هکتار آن داخل محل و ۳۵ هکتار آن خارج از محل است. ۵ الی ۱۰ هکتار نیز بافت خانه و باغ را تشکیل می دهد. این روستا قبل از انقلاب به دلیل نداشتن امکانات و مهاجرت اهالی به شهر ، تخلیه شد.
محمد رمضانی شورای روستای کراتی گفت: امروز این روستا حدود ۶ سال است دارای برق ، گاز ، مسجد ، تکیه و آرامگاه می باشد.
۱۲ واحد تا به امروز در این روستا ساخته شد و این نشان می دهد با آوردن امکانات اولیه مهاجرت از شهر به روستا آغاز شد. اما بنیاد مسکن همکاری نمی کند تنها به این بهانه که روزی این روستا خالی و دوباره شروع به ساخت و ساز شد در صورتی که یکی از سیاستهای دولت جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر است اما متاسفانه برای این بازگشت بنیاد مسکن تا امروز همکاری لازم نداشته است.
رمضانی بیان داشت روستای کراتی دارای کد آبادی بود اما چند سالیست که کد آبادی را حذف کردند. با پیگیریهای لازم در این زمینه که تا تهران نیز رفته اند و نامه هایشان در بنیاد مسکن و فرمانداری نیز موجود می باشد. قول مساعد دادند پس از سرشماری جدید به روستای کراتی کد آبادی تعلق می گیرد.
رمضانی افزود: برای آب رسانی روستا نیز اقدام نمودیم اما متاسفانه طبق برآوردشان هزینه ای حدود ۴۰ میلیون می خواهد که از توان روستای ما خارج است.اهالی این روستا اکنون از آب چاه استفاده می کنند.
عضو شورای روستای کراتی تصریح کرد حدود ۴ سال است از دکتر یوسفیان نماینده شهرستان آمل برای تعریض جاده نامه ای داریم که پس از بازدید کارشناس راه و ترابری برای زیرسازی این جاده حدود ۱۴۰ کامیون شن لازم است که متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفت و می گویند بودجه نداریم. با مراجعه به دکتر یوسفیان برای جاده، ایشان تنها می گویند درست می شود!
رمضانی گفت: پس از انقلاب تا به امروز هنوز یک ماشین خاک هم به این روستا تعلق نگرفت!!! جاده ی روستای کراتی را در هیچ جای کشور نمی توان دید. برای محرم اهالی، همه در روستا جمع می شوند ما همچنان مشکل آب و جاده داریم. مشکل برق و گاز نیز با کمک مردم حل شد و از جانب دولت هیچ کمکی به این روستا نشد.
مردم هم پولی ندارند. روستایی با ۲۰ خانوار چگونه می تواند ۴۰ میلیون پول فراهم کنند برای آب رسانی، آن هم تنها برای انشعاب، بدون هزینه ی کنتور و بقیه موارد؟؟ وقتی هزینه ها باید از طرف خود مردم باشد پس چرا باید به دولت پرداختی بدهیم؟؟ این روستا خانواده شهید دارد، جوانان تحصیلکرده و موفقی دارد.
مسئولین در قبال این روستا کم لطفی می کنند. طبق مستندات موجود مسئولین از دادن نامه و قول کم نمی گذارند اما دریغ از عمل!!!!
امیدواریم دیگر شاهد مهاجرت جمعیت روستایی از فضای آزاد و هوای پاک به سمت محیط شهری شلوغ با هوای آلوده به دلیل کمبود امکانات نباشیم.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا