خدمات جدید هلال احمر در کربلا + جزییات

موبنا – دکتر سید علی مرعشی در آستانه فرا رسیدن محرم حسینی درباره خدماتی که در عتبات عالیات به زائران ارائه می‌شود و اینکه آیا خدمات بستری و نگه‌داری هم در آنجا وجود دارد یا خبر، گفت: خیر، ما در عتبات مرکز بستری نداریم و خدمات به‌صورت سرپایی ارائه می‌شود. خدمات بستری را هم از …

موبنا – دکتر سید علی مرعشی در آستانه فرا رسیدن محرم حسینی درباره خدماتی که در عتبات عالیات به زائران ارائه می‌شود و اینکه آیا خدمات بستری و نگه‌داری هم در آنجا وجود دارد یا خبر، گفت: خیر، ما در عتبات مرکز بستری نداریم و خدمات به‌صورت سرپایی ارائه می‌شود. خدمات بستری را هم از بیمارستان‌های عراق دریافت می‌کنیم.

پیش بینی افزایش ۱.۵ برابری زائران کربلا در اربعین

وی همچنین درباره افزایش زائران کربلای معلی با توجه به نبود مناسک حج مفرده در سال جاری، افزود: تاکنون چندین جلسه برای هماهنگی اربعین برگزار شده، چرا که تعداد زائران در این ایام بیشتر می‌شود و امسال هم پیش‌بینی شده است که یک ونیم برابر سال گذشته به عتبات مشرف شوند. از طرفی بر اساس آسیب‌شناسی اربعین سال گذشته، تصمیم گرفتیم تهیه دارو و ارسال آن، تهیه چادر و امکانات لازم زودتر ارسال شود. نیروها و نحوه چینش آنها نیز در حال انجام است تا خدمات باکیفیت‌تر و گسترده‌تر به زائران ارائه شود.

اقدامات جدید هلال احمر برای زائران کربلا

مرعشی در زمینه برنامه‌های جدید مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در سال ۹۵، اظهار کرد: ما سال گذشته در اربعین و در مسیر نجف تا کربلا ۱۱ چادر کوچک برپا کردیم، اما امسال می‌خواهیم کیفیت خدمات را افزایش داده و تعداد چادرها را کاهش دهیم. بر این اساس خدمات در چادرهای بزرگ‌تر و با امکانات بیشتر در پنج نقطه ارائه می‌شود. در سال گذشته بین راه نجف تا کربلا در انتقال زائران مصدوم و بیمار به داخل کشور با کمبود آمبولانس اتوبوسی در داخل خاک عراق مواجه بودیم، اما امسال تعداد اتوبوس آمبولانس‌ها را به ۶شش دستگاه افزایش دادیم. همچنین با توجه به تعداد بالای تصادفات در «حله» امسال دو اتوبوس آمبولانس را در این منطقه مستقر می‌کنیم؛ یک اتوبوس آمبولانسی در «دیوانیه» و یک بیمارستان صحرایی در «کود» مستقر خواهد شد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: در عین حال در سال گذشته مسیرهای پیاده‌روی کمتر بود، اما امسال از همین حالا هماهنگی با استانداری «اماره» در عراق برای پیش‌بینی و جانمایی خدمت‌رسانی زائران از دیگر کارهایی بوده که انجام شده است. همچنین سال گذشته به‌ دلیل مشکلاتی که در فرودگاه نجف به‌وجود آمد و هواپیما ناگزیر در بغداد فرود آمد، دارو با تاخیر ارسال شد و انتقال دارو در روزهای آخر به سختی انجام شد. امسال پیش از اربعین دارو ارسال و در انبارهای خودمان در نجف و کربلا دپو می‌شود و قبل از عملیات اربعین در چادرهای مربوطه قرار داده می‌شود.

نحوه ارائه خدمات هلال احمر ایران به عراقی‌ها

مرعشی در پاسخ به اینکه آیا عراقی‌ها برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز هلال احمر ایران هزینه‌ای می‌پردازند، گفت: ما دو تفاهمنامه با دوستان عراقی امضا کردیم. یکی تفاهمنامه با هلال‌احمر عراق است که در مورد پذیرش بیمارانی‌ست که از طرف هلال‌احمر آن کشور به هلال‌احمر ایران معرفی می‌شوند و یکی هم به دلیل تعامل خوب و مثبت بین هلال‌احمر ایران و عتبه امام‌حسین(ع). یک تفاهم هم از سال‌ها قبل بین هلال ایران و عتبه امام حسین(ع) وجود دارد که بر اساس آن، بیماران بی‌بضاعت و مجروحان جنگی را در طول سال برای مداوا به ایران اعزام می‌کنند که با هماهنگی مرکز پزشکی حج و زیارت در مراکز ایران و در بیمارستان‌ها خدمات می‌گیرند و بعد از بهبودی به عراق بازمی‌گردند.

وی افزود: این کار به این صورت که ما بیمار را به همراه مترجم از فرودگاه تحویل می‌گیریم و او با توجه به نوع درمانی که لازم دارد، در بیمارستان مربوطه بستری و درمان می‌شود. بر این اساس نیمی از هزینه این بیماران را هلال‌احمر عراق و عتبه امام‌حسین(ع) می‌پردازند و نیم دیگر هزینه را هلال‌احمر ایران متقبل می‌شود. در عین حال خدماتی که در خاک عراق به زائران ایرانی ارائه می‌شود، رایگان است، اما به عراقی‌ها تنها در مناسبت‌های خاص خدمات رایگان ارائه می‌شود.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، درباره افزایش امکانات ارائه خدمت به دلیل افزایش متقاضی برای زیارت عتبات، گفت: سال گذشته تیم پزشکی و امدادی ما تقریبا ۱۲۵۰ نفر بود. در حالیکه دو سال پیش، این تعداد ۳۳۰ نفر بود. ما یکباره با افزایش چهار برابری تعداد نیروی خدمات‌رسان مواجه شدیم. میزان داروی ارسالی هم بیشتر بود. همچنین امکاناتی که با کمک بخش‌خصوصی مانند شهرداری تهران برای کمک به بحث درمان ارائه شد، با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست. هر سال هم با توجه به شرایط زمانی و اینکه چه بیماری‌هایی شیوع دارد و شرایط کیفی، خدمات را افزایش می‌دهیم. هر چند ما در کشور دیگری با یک شرایط که تحت کنترل ما نیست، طرف هستیم و خدمات را باید بر اساس ضوابط و مقررات آنها ارائه دهیم. به عنوان مثال، ما دوست داریم در کنار هر یک از چادرها یک آمبولانس خودمان مستقر باشد، اما انتقال آمبولانس با شرایط داخل عراق سازگار نیست و اجازه این کار را نمی‌دهند.

مرعشی در پاسخ به اینکه کسانی که به همکاری با شما علاقه‌مند هستند، چگونه فراخوان می‌شوند؟ گفت: همه نیروهای هلال‌احمر که داوطلب ارائه خدمات در مناسبت‌ها و به‌طور عادی در عتبات هستند، می‌توانند در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت ثبت‌نام کنند. ما با تمام مدیران عامل استان‌ها مکاتبه کردیم و از آنها درخواست نیرو کردیم و در تاریخ‌های متفاوتی اعزام داریم. نیروهای مختلف با تخصص‌های گوناگون بهداشتی و درمانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند هم به زائران خدمت کنند و هم خود زیارت کنند. ما در طول سال برنامه داریم، بنابراین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 منبع: ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا