بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۵

موبنا – فرخنده روز ملی آغاز مهر بر همه فرهنگیان فرهیخته بویژه معلمان گرانمایه، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، دانش آموزان وهمه دلسوزان نظام تعلیم وتربیت که در راه اعتلای فرهنگ وتربیت این مرز وبوم قدم برمی دارند مبارک باد. یاد وخاطره ۸ سال دفاع مقدس و جانبازیهای شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی، به ویژه شهدای فرهنگی، جانبازان، …

موبنا – فرخنده روز ملی آغاز مهر بر همه فرهنگیان فرهیخته بویژه معلمان گرانمایه، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، دانش آموزان وهمه دلسوزان نظام تعلیم وتربیت که در راه اعتلای فرهنگ وتربیت این مرز وبوم قدم برمی دارند مبارک باد.
یاد وخاطره ۸ سال دفاع مقدس و جانبازیهای شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی، به ویژه شهدای فرهنگی، جانبازان، جاوید الاثرها وخانواده های معظم شهدا را گرامی می داریم .
در آغازین روز های سال تحصیلی به روح پر فتوح معلمان شهیدی که در پیروی از امام راحل تدریس، قلم، جان وخون خود را در راه مبارزه بااستبداد، تحجر، بی عدالتی وآگاهی بخشی به جامعه وروشنگری راه درستی وراستی وتبیین اسلام ناب محمدی(ص) و رحمانی فدا کردند و چراغ راه ما شدند درود می فرستیم .
اکنون که به استقبال سومین بازگشایی مدارس در دولت تدبیر وامید می رویم امید فراوان داریم که سال تحصیلی جدید در سایه ی اجرای سیاستهای دولت تدبیر وامید بخصوص در حوزه ی استراتژیک سیاست خارجی، رفع کامل تحریم ها وتوجه خاص به حل مسائل عمده آموزش و پرورش سالی پر افتخار برای ملت عزیز ایران باشد وبا تلاش و پشتکار همکاران فرهیخته، دانش آموزان و آینده سازان این مرز پر گوهر فرصت و امکان لازم برای بالندگی و شکوفایی را بیابند و همه چیزبر مدار عقلانیت و اعتدال بر گردد.
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با در نظر گرفتن جمیع جهات بر اجرای موارد ذیل تاکید دارد .
۱-) ما بر این باوریم آموزش و پرورش یکی از با اهمیت ترین نهاد های کشور است و کلید سعادت جامعه در گرو رشد و توسعه ی آن می باشد و در فرایند تعلیم و تربیت نه تنها معلم، مهمترین و مؤثرترین رکن محسوب می گردد بلکه در بین گروه های مرجع اجتماعی نیز علی رغم همه جفاها، معلمان از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردارند و تا زمانی که در فرآیند آموزش و پرورش”معلم”و ” دانش آموز ” به عنوان محور برنامه ها مورد توجه قرارنگیرند و در تدوین و اجرای برنامه ها مشارکت نداشته باشند، حتی با تامین منابع مالی و مادی، به آموزش و پرورش مطلوب دسترسی پیدا نخواهیم کرد. به همین دلیل، از همه مسئولان و برنامه ریزان تقاضا داریم که در جهت ارتقای سطح منزلت و معیشت معلمان اهتمام لازم را مبذول نمایند. و صراحتا اعلام می کنیم که از همه راه های قانونی و ظرفیت های اجتماعی خود برای دفاع از حقوق معلمان و تلاش در جهت ارتقای سطح معیشت و منزلت آنها استفاده خواهیم نمود.
۲-) دانش آموزان یک امانت الهی و بزرگترین سرمایه ملی هستند که به دستان پر توان ما معلمان سپرده شده اند. بدون تردید آینده کشور با تربیت آنان رقم خواهد خورد، ما باید همه مساعی خود را بکار گیریم تا دانش آموزانی ، خلاق، پرسشگر، پویا و علاقه مند به منافع ملی تربیت نمائیم ما مدرسه را کانون اصلی تعلیم و تربیت می دانیم و به هیچ قیمتی از متلاطم شدن فضای مدرسه حمایت نمی کنیم، چون، این حق دانش آموزان است که در فضای آرام از آموزش و پرورش مطلوب بهره مند گردند.
۳- ) آموزش و پرورش امروزه برای پیشرفت خود نیاز به معلمان نواندیش و نو گرا که ریشه در فرهنگ این سرزمین داشته و دنیای مدرن را شناخته باشند را دارد. دانش آموز امروز برای آینده ای تربیت می شود که بسیاری از مولفه های آن غیر قابل پیش بینی شده است لذا بجای محتوی ثابت در یادگیری ، روش یادگیری باید پیشه معلمان باشد تا دانش آموزان را مجهز به شیوه های یادگیری از آینده کنند.
۴-) امروزه پارادایم های تغییر پایان آموزش و پرورش کهنه و یکسویه را نشان می دهد. مشارکت و همکاری مردم ، دانش آموزان ، معلمان و نهادهای اجتماعی برای ادامه حیات آموزش و پرورش واجب است لذا بایدراهکارهایی اتخاذ شود تا اراده اولیا ئ ، دانش آموزان و معلمان در قالبهای مدنی در تمام تصمیمات اموزش و پرورش موثر گردد و این نیازمند زدودن مقررات کهنه و مندرس گذشته و فراموش کردن تصمیمات یکسویه برای آموزش و پرورش است. دیگر وقت آنست که بجای برنامه ریزی و تصمیم برای معلمان ، ما بسوی تصمیم و برنامه ریزی با معلمان پیش برویم.
۵-) امروزه حل بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش نیازمند آنست که آموزش و پرورش برای همه سیاستمداران و حاکمان به صورت یک دغدغه ی ملی درآید لذا تعامل و توافق همگانی پیش نیاز تحولات اجتناب ناپذیرآموزش و پرورش است. تفویض اختیار و استقلال نسبی استانها دربرنامه ریزی آموزشی ، پرورشی و درسی لازمه این توافق و تعامل است.
۶-) بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش نیازمند راهکارهای نوین است. با روش های گذشته نمیتوان مسایل آموزش و پرورش نوین و پاینده را حل کرد. لذا تغییر در محتوی و تحول در روش ، باید دستور کار مستمر همه تصمیم گیران آموزش و پرورش قرار گیرد. اصلاح جدی تشکیلات پرهزینه و کم بازده آموزش و پرورش از ستاد مرکزی گرفته تا ادارات کل استانها و مناطق از مهمترین کارهایی است که باید بطور جدی به آن
ها پرداخته شود. اعتبارات اندک آموزش و پرورش در مسیر رسیدن به مدارس مانند گلوله برفی است که دست بدست شده و به مدرسه میرسد غافل از اینکه هدف در مدرسه نهفته است نه در ادارات و سازمان های واسط.
۷-) درمطالعه وبررسی اولیه علل پیشرفت اکثر کشورهای توسعه یافته، این نکته ظریف آشکار می شود که درهمه این کشورها، پیش نیاز توسعه ، اهمیت و توجه به آموزش و پرورش بوده است. بنابراین، ما از دولت و نمایندگان مجلس انتظار داریم در تصویب برنامه ششم توسعه، آموزش و پرورش در اولویت نخست قرار گیرد تا حداقل بخشی از کاستی ها و کمبودهای آن جبران شود.
😎 نظر به این که قانون مدیریت خدمات کشوری در آینده نزدیک مورد بازنگری و احیاناً به یک قانون دائمی تبدیل خواهد شد از دولت و مجلس مجدانه می خواهیم تا به تبعیض های موجود در پرداخت ها خاتمه دهند و معلمان را متناسب شان و جایگاه شان مد نظر قرار دهند و این تبعیض های ناروا را برای همیشه ریشه کن نمایند.
۹-) ما ضمن حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در تاسیس مدارس غیر دولتی با کیفیت از طبقاتی شدن آموزش و پرورش و کم توجهی به « عدالت آموزش» نگرانیم و خواستار توجه بیشتر مسئولین آموزش و پرورش به بالا بردن کیفیت آموزشی در مدارس دولتی هستیم .
۱۰-) در خصوص مطالب مطرح شده در فضای مجازی و رسانه ها در باره وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان که باعث تشویش خاطر و رنجش معلمان دلسوز در اقصی نقاط کشور گردیده از مجموعه نهاد های نظارتی ذی حق تقاضا داریم موضوع را به صورت شفاف بررسی و نتیجه را بدون اغماض به اطلاع فرهنگیان فرهیخته که صاحبان اصلی سرمایه های صندوق ذخیره هستند برسانند .
۱۱-) فرهنگیان گرامی! در ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶ دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد.
ما در گام اول نخست همه تلاش خود را مصروف خواهیم نمود تا مشارکت حداکثری در پای صندوق های رای محقق شود، چون براین باوریم که حضور با شکوه مردم در انتخابات موجب افزایش همبستگی اجتماعی و تضمین کننده امنیت ملی خواهد بود.
در گام دوم، ما باید تلاش کنیم تا مردم را تشویق و قانع نمائیم تا راهی را که در ۲۴ خرداد ۹۲ انتخاب نمودند، ادامه دهند. ما معتقدیم توسعه، پیشرفت و تعمیق مردم سالاری دینی در ادامه روندی است که مردم در سال ۹۲ انتخاب نمودند.
۱۲-) ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای مقام معظم رهبری (مدظله العالی )، دولت خدمتگزار و رییس جمهور محبوب امیدواریم با یاری خداوند متعال و با درایت رئیس جمهور محترم و انداختن طرحی نو وزارت آموزش پرورش در مسیر درست قرارگیرد و مسئولین این وزارتخانه بدون تزلزل وتردید ، با شجاعت و چابکی فزاینده مجری سیاست‌های دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش و پرورش باشند.
و در پایان ما امیدواریم سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان، معلمان و همه تلاشگران عرصه علمی و فرهنگی کشور سالی توام با پیروزی ، موفقیت و پیشرفت باشد.

 منبع: ايسنا

دکمه بازگشت به بالا