تولید پارچه سه‌بعدی با خاصیت جذب ترکیبات ریز

موبنا – محمد مهدی جولایی پارچه‌های سه بعدی را دارای ساختار حلقوی دانست که از اتصال دو پارچه جدا از هم بوسیله نخ‌های متصل کننده (نخ‌های ایجادکننده فاصله بین دو پارچه) با سختی خمشی متفاوت ایجاد می‌شوند. وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های این پارچه‌ها می‌توان به گردش هوا داخل ساختار پارچه، انعطاف‌پذیری، برگشت‌پذیری و …

موبنا – محمد مهدی جولایی پارچه‌های سه بعدی را دارای ساختار حلقوی دانست که از اتصال دو پارچه جدا از هم بوسیله نخ‌های متصل کننده (نخ‌های ایجادکننده فاصله بین دو پارچه) با سختی خمشی متفاوت ایجاد می‌شوند.
image_news_3902
وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های این پارچه‌ها می‌توان به گردش هوا داخل ساختار پارچه، انعطاف‌پذیری، برگشت‌پذیری و ظاهر سه بعدی آن اشاره کرد.

جولایی با تاکید بر این‌که همین امر باعث شده که این پارچه‌ها جزء منسوجات فنی به حساب آیند، ادامه داد: این خصوصیات سبب کاربردهای ویژه آنها شده که از جمله می‌توان به عنوان روکش صندلی اتومبیل، تشک بیمارستانی، ژئوتکستال، کامپوزیت‌ها و مصارف ورزشی اشاره کرد.

به گفته این محقق، نانو سیکلودکسترین‌ها بدلیل شکل فضایی و ساختار فوق‌العاده‌ای که دارند، می‌توانند مکان‌هایی را برای حبس مولکول‌های مهمان ایجاد کنند.

جولایی، بخش داخلی را حاوی هیدروکسیل نوع اول و بخش خارجی را حاوی هیدروکسیل نوع دوم عنوان و اظهار کرد: در این روش با استفاده از اتصال دهنده‌های شیمیایی، نانو سیکلودکسترین را در داخل ساختار پارچه به روش فیزیکی حبس کرده و به جهت ساختار حفره‌ای این مواد مکان‌هایی را برای جذب ویا رهایش ترکیبات ریز روی کالای اصلاح شده ایجاد کردیم.

نوشته های مشابه

وی به آزمایش جذب بو اشاره کرد و افزود: با انجام یک آزمایش کیفی میزان جذب بو و انتشار آن توسط نمونه‌ها بوسیله منتول انجام شد و مشخص شد که نمونه‌های عمل شده پس از ۲۴ ساعت هنوز بوی منتول را از خود منتشر می‌کنند.

این فارغ التحصیل واحد علوم و تحقیقات، تاکنون ۳ گواهینامه ثبت اختراع علاوه بر اختراع فوق تحت عناوین «فرایند رنگرزی پارچه سه بعدی پلی استر با رنگزای راکتیو توسط بتاسیکلودکسترینن، «تولید پارچه پلی استر حجیم با قابلیت پیوند با مواد شیمیایی واکنشی» و «روشی به منظور تهیه پارچه سه‌بعدی – دوجداره با ویژگی‌های خاص حاوی β-CD و ترکیبات سیلیکونی راکتیو با ویژگی نرمی و پایدار در برابر شستشو» از اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی دریافت کرده است.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا