الزام موتور جست‌وجوی بومی برای توسعه‌یافتگی IT

موبنا – امیرعلی خیراندیش با بیان اینکه پیچیده‌ترین کار در صنعت فناوری اطلاعات، طراحی و پیاده‌سازی موتور جست‌وجو است، افزود: در دنیای وب و فضای مجازی همه ‌چیز در داده و اطلاعات خلاصه می‌شود و ماموریت پیدا کردن این اطلاعات برعهده موتورهای جست‌وجوست. وی ادامه داد: ۸۰ درصد کاربران برای ورود به وب‌سایت‌های مختلف از …

موبنا – امیرعلی خیراندیش با بیان اینکه پیچیده‌ترین کار در صنعت فناوری اطلاعات، طراحی و پیاده‌سازی موتور جست‌وجو است، افزود: در دنیای وب و فضای مجازی همه ‌چیز در داده و اطلاعات خلاصه می‌شود و ماموریت پیدا کردن این اطلاعات برعهده موتورهای جست‌وجوست.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد کاربران برای ورود به وب‌سایت‌های مختلف از موتور جست‌وجو استفاده می‌کنند، یعنی حتی اگر بخواهند وارد سایتی شوند که اسم آن را می‌دانند، بنابر عادت کاربر از طریق موتور جست‌وجو وارد آن می‌شوند، بنابراین موتور جست‌وجو نقطه عطف بین داده‌ها و کاربر و همچنین یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی IT، داشتن موتور جست‌وجوی بومی است.

مدیر اجرایی موتور جست‌وجوی پارسی‌جو با اشاره به شروع تحقیقات درباره موتور جست‌وجو در ایران توضیح داد: فاز مطالعاتی موتور جست‌وجو در کشور ما از سال ۱۳۸۰ و فاز R&D (تحقیق و توسعه‌ای) آن از سال ۱۳۸۷ شروع شد و از سال ۱۳۸۹ اولین نسخه آن با یک میلیون صفحه وب فارسی روی فضای مجازی آمد. در حال حاضر پارسی‌جو بیش از دو میلیارد صفحه فارسی را خزش کرده است.

خیراندیش با اشاره به نقش موتور جست‌وجو در شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: شالوده و قطعه اصلی پازل شبکه ملی اطلاعات موتور جست‌وجو است. شبکه ملی اطلاعات به وجود آمده تا گردش اطلاعاتی در کشور به وجود آید که با موتورهای خارجی امکان‌پذیر نیست و اگر موتورهای داخلی قدرتمند نداشته باشیم، شبکه ملی اطلاعات معنا و مفهوم ندارد، بنابراین می‌توان گفت شاید اصلی‌ترین بخش شبکه ملی اطلاعات موتور جست‌وجو است.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات و موتور جست‌وجو لازم و ملزوم هم‌ هستند و با موفقیت یکی، ‌دیگری نیز موفق می‌شود، اظهار کرد: ماموریت شبکه ملی اطلاعات و چشم‌اندازی که برای خود متصور شده این است که اطلاعات سازمان‌ها را در یک بستر فراهم و در اختیار کاربر قرار دهد و با پیاده‌سازی کامل شبکه ملی اطلاعات موتورهای جستجوگر بومی هم منتفع می‌گردند.

او با بیان اینکه در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات یکی از نیازهای اصلی موتورهای جستجوگر است و شبکه ملی اطلاعات نیز به این سمت حرکت می‌کند، افزود: بیش از حمایت مادی دولت به حمایت معنوی نیاز است. البته ما ایمان داریم موفق خواهیم شد، اما اگر حمایت دولت وجود نداشته باشد، کار ما بسیار سخت‌تر است و زمان آن بیشتر می‌شود.

خیراندیش در پاسخ به خصوصی یا دولتی بودن این موتور جست‌وجو توضیح داد: پارسی‌جو یک شرکت دانش‌بنیان خصوصی است که از طرف مرکز تحقیقات مخابرات ایران و دانشگاه یزد مورد حمایت بوده، اما یکی از دلایل موفقیت این موتور تعلق آن به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه پارسی‌جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: ما با گوگل هیچ رقابتی نداریم و پارسی‌جو قرار است به آن قسمت از نیاز کاربران پاسخ دهد که گوگل دسترسی و توانایی انجام آن را ندارد. گوگل جستجوی وب را بهتر انجام می‌دهد، اما جستجو مفهومی گسترده‌تر داشته و فقط وب نیست و ما جست‌وجوی مکانی، اطلاعات و داده را داریم و موتورهای بومی تمامی این موارد را کنار هم قرار داده و به کاربر ارائه می‌دهند.

مدیر اجرایی موتور جست‌وجوی پارسی‌جو با بیان اینکه موتور جست‌وجو یک سیستم یادگیرنده است، توضیح داد: کاربران با استفاده مداوم از جستجوگرها، به تناوب موجب می‌شوند تا این موتورها نتایج را با کیفیت بهتری ارائه دهند.

خیراندیش با بیان اینکه پارسی‌جو علاوه بر موتور جست‌وجوی وب، ۱۵ سرویس‌ مانند خبر، آوا، دانلود، شاخص و… دارد، توضیح داد: وقتی کاربران پرس‌وجوها را ارسال می کنند، ما با تحلیل روی آن ها سرویس‌های مورد نیاز کاربر را تشخیص داده و ایجاد می‌کنیم. برای مثال ۳۰ درصد پرس‌وجوهای ما خبری بودند و ما سرویسی به اسم خبر طراحی کردیم.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا