در فصل پاییز بیشتر مراقب چشمانتان باشید

موبنا – رضا کریمی متخصص چشم پزشکی عنوان کرد: بروز فصل پاییز می تواند علائم حساسیت چشمی را در افراد ایجاد کند. وی با تاکید بر اینکه عفونت های چشمی در افراد از میزان کم تا شدید در فصل پاییز ممکن است ایجاد شود، افزود: بیماری های ناشی از حساسیت پاییزی را به دو دسته …

موبنا – رضا کریمی متخصص چشم پزشکی عنوان کرد: بروز فصل پاییز می تواند علائم حساسیت چشمی را در افراد ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه عفونت های چشمی در افراد از میزان کم تا شدید در فصل پاییز ممکن است ایجاد شود، افزود: بیماری های ناشی از حساسیت پاییزی را به دو دسته بیماری های پرده سطحی چشم و قرنیه که متاثر از آب و هوا، ریزگردهای نباتی و گیاهی، آلودگی ها و ناشی از وزش باد، فعال شدن و هجوم حشرات و پشه ها است می توان تقسیم کرد.

کریمی با بیان اینکه یکی از شایع ترین مشکلات اختلالات پلکی در فصل پاییز اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: این اختلال می تواند با عفونت لبه پلک یا ایجاد پوسته در سطح آن ایجاد شود که با خارش شدید، سوزش، قرمزی و تورم همراه است.

این متخصص چشم پزشکی اظهار داشت: در صورت وقوع حساسیت های سطحی، بهترین اقدام شستشوی پلک با آب خنک و سالم، استفاده از شامپو های مخصوص شستشوی چشم یا شامپو بچه و همچنین گرم نگه داشتن لبه پلک با حوله گرم و استفاده از قطره اشک مصنوعی می تواند به التهابات و عفونت های پلک التیام بخشد.

نوشته های مشابه

وی با تاکید بر اینکه بعد از مشاهده علایم حساسیت بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است، بیان کرد: حسایت های چشم در موارد اورژانسی هر دو پلک را درگیر و حرکات چشم را مختل و تا درجاتی منجر به کاهش بینایی می شود که در این موارد نیاز فوری به مراجعه به پزشک متخصص است.

کریمی در ادامه توضیحاتش گفت: بیماری سطح چشم ممکن است با قرمزی پرده کنار قرنیه ایجاد و با علایمی نظیر ریزش اشک و ایجاد لکه های سفید بر سطح قرنیه پدیدار شود که در صورت درمان نشدن ممکن است به التهاب داخلی تبدیل شود. همچنین با هجوم و افزایش حشرات در فصل پاییز و ورود به چشم و گاه حتی در مواقع تخم گذاری و پدید آمدن کرم های بسیار ریزی در سطح پلک با علایم خارش و سوزش همراه شود.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه خشکی چشم در فصل پاییز تشدید و یا بر اثر افزایش ریزگردهای موجود در هوا ایجاد می شود، افزود: یکی از انواع خشکی چشم، خشکی تبخیری است که می تواند با تغییر آب و هوا، فصل و دما ایجاد شود. قرمزی، تشدید ریزش اشک، کاهش بینایی، اختلال در ساختار اشکی چشم و احساس وجود جسم خارجی در چشم از علایم آن است.

وی گفت: استفاده از عینک آفتابی می تواند تا حدودی از بروز خشکی چشم و جلوگیری از ورود ریزگردها و ایجاد آلرژی های چشمی موثر باشد.

کریمی با تاکید بر جدی گرفتن علائم حساسیت چشم بیان کرد: در صورت سهل انگاری و عدم درمان به موقع این عارضه می تواند ضایعات جبران ناپذیری را درسطح قرنیه و سطوح دیگر چشم ایجاد کند، همچنین تشدید عفونت پلک با توجه به حساسیت و حیاتی بودن این عضو بدن، زندگی فرد را مختل کرده و مستلزم درمان طولانی است.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا