والدین بیماری «صرع» فرزندشان را پنهان نکنند

موبنا – دکتر غلامرضا زمانی، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با توجه به شرایط کودکان مبتلا به صرع در مراکز آموزشی، گفت: کودکان مبتلا به صرع دو گروه هستند، برخی اشکالات ساختاری مغز و بیماری‌های زمینه‌ای دارند که عامل ایجاد صرع است و کودک را با معلولیت ذهنی یا جسمی روبه‌رو ساخته و امکان …

موبنا – دکتر غلامرضا زمانی، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با توجه به شرایط کودکان مبتلا به صرع در مراکز آموزشی، گفت: کودکان مبتلا به صرع دو گروه هستند، برخی اشکالات ساختاری مغز و بیماری‌های زمینه‌ای دارند که عامل ایجاد صرع است و کودک را با معلولیت ذهنی یا جسمی روبه‌رو ساخته و امکان یادگیری و آموزش در مراکز عادی همراه با سایر کودکان را مانع می‌شود. این گروه افرادی هستند که براساس تشخیص پزشک به مراکز توانبخشی یا مدارس ویژه خاص کودکان کم توان یا دیر آموز ارجاع می‌شوند.

وی افزود: در خصوص گروهی از کودکان مبتلا به صرع که از شرایط جسمی و سلامت و ضریب هوشی معمولی برخوردار هستند هیچگونه محدودیت و ممنوعیت جهت حضور در مراکز آموزشی عادی وجود ندارد و همچون سایر کودکان لازم است نشاط و کیفیت زندگی آنها مورد توجه قرار گیرد.

زمانی با تاکید بر اینکه مدرسه باید از صرع دانش آموز مطلع باشد، عنوان کرد: اگر والدین از مدرسه و اولیای آن انتظار اقدام مناسب در موارد ضروری و اضطرار را دارند، لازم است اولیای مدرسه پیش بینی و آمادگی لازم برای این کار را داشته باشند. بر همین اساس در پرونده سلامت کودک به بیماری زمینه‌ای، داروهای مصرفی، مراقبت‌های موجود و محدودیت‌های ورزشی کودک اشاره می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه یادآور شد: از کودک باید با توجه به سن خودش انتظار داشت؛ هرچه سن او کمتر باشد، مسئولیت والدین و اولیای مدرسه در این رابطه بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید بیماری کودک پنهان شود، اظهار کرد: والدین یا کودک نباید از وجود این بیماری شرمنده باشند؛ چرا که همچون سایر بیماری‌ها فرد آن را انتخاب نکرده و دیدگاه پزشکی نسبت به آن و توجه به کیفیت زندگی این کودکان باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین باورهای غلط در دیدگاه جامعه یا اولیای مدرسه را باید از طریق آموزش مرتفع کرد.

به گفته زمانی، لازم است کودک خواب شبانه کافی و استراحت مناسب داشته باشد تا تمرکز و احتمال عود حمله وی کاهش یابد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه داروهای کودک باید به صورت منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شود، ادامه داد: ورزش، فعالیت و بازی کودک ممنوعیت ندارد، به همین دلیل ورزش‌های رقابتی و خسته کننده توصیه نمی‌شود. از طرفی به دلایل ایمنی لازم است از ورزش‌هایی که در ارتفاع انجام می‌شود یا شنا و شیرجه خصوصا در آب‌های عمیق اجتناب شود.

وی با تاکید براینکه هنگامی که کودک به دستشویی و حمام می‌رود درب را روی خود قفل نکند، یادآور شد: این کودکان باید از گرمازدگی، کم آبی بدن (خصوصا در هنگام ورزش) با مصرف نوشیدنی و مایعات پیشگیری کنند. از آنجا که ممکن است پزشک متخصص هنگام ویزیت کودک به غیر از دارو درمانی، وقت کافی برای ارائه اطلاعات کامل در مورد پیشگیری از بروز مجدد تشنج در کودکان را نداشته باشد، این عزیزان می‌توانند با مراجعه به انجمن صرع ایران به شماره تماس ۳-۸۸۴۶۳۲۷۱ آموزش و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا