همه چیز راجع به زخم معده؛ روش بهبود سریع زخم معده

موبنا –  مصرف الکل، داروهای NSAID نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن، تغذیه نامناسب علاوه بر ایجاد عفونت هلیکوباکتر پیلوری موجب گسترش زخم معده می شود.   چه چیزهایی بخوریم: فیبر یک گزینه عالی برای معده است. میوه و سبزیجات تازه منابع غنی از فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که علاوه …

موبنا –  مصرف الکل، داروهای NSAID نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن، تغذیه نامناسب علاوه بر ایجاد عفونت هلیکوباکتر پیلوری موجب گسترش زخم معده می شود.

perfectstrawberry-453x500

 

چه چیزهایی بخوریم:

فیبر یک گزینه عالی برای معده است. میوه و سبزیجات تازه منابع غنی از فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که علاوه بر حفظ سلامتی معده، در کاهش زخم معده و همچنین به طور بالقوه برای حفظ سلامتی بدن بسیار کارآمد می باشند. میوه هایی که دارای فلاونوئیدها و ترکیبات دیگر مانند coumarin، آلکالوئیدها، ترپنوئیدها، تانن و اسیدهای فنولیک هستند علاوه بر مواد مغذی که دارا هستند خواص درمانی نیز دارند. به عنوان مثال موادی به نام پلی فنول که در توت فرنگی موجود است به عنوان التیام دهنده زخم معده در مطالعات روی حیوانات شناخته شده است.

غذاهایی که غنی از فلانوئید و آنتی اکسیدان و سایر مواد شیمیایی هستند عبارتند از:

توت فرنگی
پیاز
سیر
زغال اخته
چای سبز
سیب
کرفس

مطالعات بر روی میوه ها و سبزی ها هنوز ادامه دارد اما برخی تحقیقات نشان داده که سویا نیز می تواند در بهبود التهاب عفونت هلیکوباکتر پیلوری بسیار مفید باشد.

برخلاف شیر که به علت ترشح اسید در رژیم غذایی افرادی که دارای مشکل معده هستند گنجانده نمی شود، از ماست برای درمان زخم معده به علت وجود باکتری پروبیوتیک lactobacillus استفاده می شود.
images_kola-1
چه چیزهایی نخوریم:

به طور کلی افراد دارای مشکلات معده باید از خوردن غذاهای چرب و دارای اسیدیته بالا و غذاهای سنگین اجتناب کنند.

قهوه

قهوه چه دارای کافئین باشد و چه نباشد یک ماده اسیدی است که مصرف ان منجر به تحریک پوشش داخلی معده می شود.

نوشابه های گازدار

هر ماده ای که ماهیت اسیدی داشته باشد مانند نوشابه ها و سودا نباید در رژیم غذایی افراد زخم معده ای گنجانده شود.

غذاهای چرب

غذاهایی که دارای اسید های چرب اشباع و یا غیر اشباع هستند نباید مصرف شوند. نظیر تکه های چربی دار گوشت قرمز، شیرینی های خامه ای و روغنی که همه این دسته از مواد در افزایش التهاب معده نقش دارند.

گوجه فرنگی، مرکبات و آب آن ها

گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی موادی دارای اسیدیته بالا هستند که التهاب معده را افزایش می دهند. مرکباتی نظیر لیمو شیرین، لیموترش، نارنگی، گریپ فروت و پرتقال نیز از جمله میوه هایی با اسیدیته بالا به شمار می روند که برای بهبود زخم معده نباید از این دسته از میوه ها استفاده کرد.

غذاهای تند

غذاهای پر ادویه و تند یکی دیگر از موادی هستند که باید آن ها را از لیست رژیم غذایی افراد دارای زخم معده بیرون کرد. چرا که این مواد موجب افزایش علادم می شوند.

شکلات، فلفل سیاه و نعنا از جمله مواد دیگری هستند که در افراد دارای زخم معده باید با احتیاط مصرف شود چرا که واکنش افراد نسبت به این مواد متفاوت است.

الکل

مصرف الکل باعث ترشح اسید و افزایش علائم زخم معده می شود.

سیگار کشیدن

سیگار موجب افزایش ریسک ابتلا به زخم معده می شود. همچنین افراد سیگاری روند درمان کندتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند و علادم زخم معده در آن ها بیشتز می باشد.

14391386381258698509
جایگزین های سالم:

اگر مشکل زخم معده دارید این بدین معنی نیست که همواره مجبور به خوردن غذاهای خسته کننده هستید. خوشبختانه خیلی از مواد غذایی هستند که خوردن آن ها هیچ مشکلی برای بیماران ایجا نمی کند.

به جای گوشت قرمز پرچربی می توانید از گوشت مرغ بدون پوست، ماهی و حبوباب خیس شده استفاده کنید. به جای قهوه و نوشابه های گازدار می توانید از آبمبوه های طبیعی به جز آب مرکبات، آب و چای کم رنگ استفاده نمایید.

به جای سس های اسیدی و پرچرب می توانید از سس های مایونز کم چرب و عسل، و به جای شیرینی های خامه ای از نان غلات و نان های سبوس دار استفاده کنید.

به طور کلی با اجتناب از غذاهایی که روند درمان شما را کند می کند و علائم را در شما تشدید می کند و همچنین خوردن غذاهای مفید برای سلامتی معده می توانید روند درمانتان را تسریع کرده و از علائم دردناک زخم معده دور بمانید. یک لیست از موادی که با معده تان سازگاری ندارد تهیه کنید و یک رژیم غذایی سالم را برای بهبود بیماری تان در نظر بگیرید تا هر چه سریع تر به هدف برسید.

 منبع: الو دکتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا