قلعه تاریخی شاپور، بنایی که تخریب شد

موبنا – این بنا یکی از چند بنای تاریخی ارزشمندی بود که در این دوره با تصمیم‌گیری‌ مسئولان از بین رفته است، بناهای اسدآباد، نشتیفان و برآباد از دیگر آثار ارزشمند تاریخی بوده است که طی این مدت تخریب شده است. محمود باعقیده، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خواف، در پاسخ به اینکه چرا راه …

موبنا – این بنا یکی از چند بنای تاریخی ارزشمندی بود که در این دوره با تصمیم‌گیری‌ مسئولان از بین رفته است، بناهای اسدآباد، نشتیفان و برآباد از دیگر آثار ارزشمند تاریخی بوده است که طی این مدت تخریب شده است.

محمود باعقیده، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خواف، در پاسخ به اینکه چرا راه دیگری به جز تخریب آثار تاریخی برای حفظ امنیت منطقه در نظر گرفته نشده بود، اظهار کرد: متاسفانه شورای تامین استان راحت‌ترین کار را انتخاب کرد، طی این دوره ۴ بنای ارزشمند دیگر به علت ورود اشرار و حفظ امنیت با لودر تخریب شد.

وی با اشاره به وجود بناها و مراکز تاریخی در منطقه عنوان کرد: آسبادهای ۲۵۰۰ ساله نشتیفان، پس از آزاد سازی حریم به ثبت جهانی خواهند رسید و ۵ اثر دیگر در سطح شهرستان در نوبت ثبت آثار ملی است.

باعقیده در رابطه با بناها و آثار در دست مرمت شهرستان خواف گفت: مدرسه غیاثیه، چرخ‌های آسبادهای نشتیفان، آسبادهای روستای خرگرد و آسبادهای روستای برآباد در دست مرمت هستند.

رئیس میراث فرهنگی خواف افزود: ۱۰۷ آسباد در خواف وجود دارد که فقط ۳۴ عدد از آن‌ها در نشتیفان است، البته باید اشاره کرد که همه روستاهای پایین خواف دارای آسباد بوده‌اند که به مرور زمان تخریب شده‌اند.

وی در رابطه با معرفی مراکز تاریخی و دیدنی خواف بیان کرد: در آسبادهای نشتیفان عکس‌های مربوط به طول مدت مرمت اثر و در مدرسه غیاثیه که بیشترین میزان بازدید بناها را دارند، عکس سایر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی به شکل نمایشگاهی، به معرفی مجموعه‌های تاریخی شهرستان خواف پرداخته است.

باعقیده با اشاره به این که مشکل اکثر بازدیدکنندگان خارجی و داخلی عدم وجود محلی برای اقامتشان است، تصریح کرد: با دعوت از تعدادی از لیدرهای تهران و معرفی مراکز تاریخی و دیدنی منطقه، معرفی دو مرکز در حال احداث بوم‌اقامتی واقع در نشتیفان و خرگرد، صورت گرفت تا با حل این مشکل پذیرای بازدیدکنندگان خارجی و داخلی باشیم.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا