پنل VA چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟

موبنا – از این رو شرکت های تولید کننده با میانه روی در به کارگیری فناوری های روز سعی می کنند تمامی نیازی های این دسته را تحت پوشش قرار دهند تا رضایت نسب کسب شود. مانیتور های مجهز به پنل VA به صورت اختصاصی برای این دسته از کاربران تولید می شود و با …

موبنا – از این رو شرکت های تولید کننده با میانه روی در به کارگیری فناوری های روز سعی می کنند تمامی نیازی های این دسته را تحت پوشش قرار دهند تا رضایت نسب کسب شود. مانیتور های مجهز به پنل VA به صورت اختصاصی برای این دسته از کاربران تولید می شود و با توجه به قیمت بسیار مناسب و ویژگی های قابل قبول از میزان فروش بالایی برخوردارند. shakhesبه طور معمول کاربران خانگی و اداری به ناچار در فواصل طولانی مدت و بدون استراحت باید به صفحه نمایش خیره شوند و با متن، عکس و جداول مشغول به کار شوند. در چنین شرایطی خستگی چشم به عنوان مهم ترین تهدید برای سلامتی چشم مطرح می شود و شرکت های تولید کننده پنل VA تلاش قابل توجهی برای برطرف کردن این مشکل به کار گرفتند. با وجود محدودیت ها و ویژگی های موجود در پنل های TN و IPS، کاربران خانگی-اداری و دوست داران محتوای چند رسانه ای متنوع به یک پنل میانه رو با قیمت مناسب نیاز دارند. پنل VA بهترین گزینه ممکن برای این دسته از کاربران به شمار می رود و زمان بیشتری در طول روز قادر به استفاده از صفحه نمایش های مجهز به پنل VA خواهید بود. اثرات خستگی چشم در استفاده دراز مدت با بهره گیری از این مانیتور ها به مراتب کمتر از سایر پنل ها سبب آزار رساندن به چشمان شما می شوند. از سایر ویژگی های پنل VA می توان به کنتراست بالاتر، قیمت و زمان پاسخدهی مناسب اشاره کرد. قیمت مناسب در کنار قابلیت استفاده طولانی مدت سبب گردیده تا پنل VA به گزینه ای ایده آل برای ادارات، سازمان ها و کاربران خانگی تبدیل شود. به این صورت می توان بیان کرد که پنل VA تمامی فناوری های نوین و کاربردی را در حد معمول و استاندارد به کار می گیرد تا بدون افزایش قیمت، بتوانید از کار با مانیتور جدید خود لذت ببرید.

va

پنل TN چیست؟

پنل TN یکی از قدیمی ترین و پر فروش ترین ها در سطح جهان به شمار می رود و با وجود قدمت تولید پنل های TN، اما این نوع از پنل صفحه نمایش به دلیل ویژگی های منحصر بفرد خود همچنان مورد توجه قرار می گیرند.در صورتی که زمان پاسخدهی و شدت روشنایی مانیتور برای شما از اهمیت فراوانی برخوردار است، یک صفحه نمایش مجهز به پنل TN بهترین گزینه برای شما به شمار می رود. زمان پاسخدهی بسیار پایین در مقایسه با سایر انواع پنل ها برای مشاهده فیلم های اکشن یا تصاویر متحرک، مفید واقع می شود. سایر انواع پنل ها با وجود پیشرفت هایی که در طول دوره تولید به خود دیدند، اما همچنین در بحث زمان پاسخدهی راه به نسبت طولانی تا دستیابی به زمان ثبت شده توسط پنل های TNدارند. با توجه به علاقه گیمر ها به اجرای بازی ها با فریم بالا و نمایش بدون تاخیر فریم ها روی مانیتور، پنل های TN از این حیث نیز برای شما مناسب هستند. در حال حاضر جدیدترین انواع مانیتور های TN با زمان پاسخدهی ۱ میلی ثانیه برای حالت خاکستری به خاکستری (GTG)، تصاویر را با سرعت قابل توجهی نمایش می دهند. شدت روشنایی بالاتر در شرایطی که شما در یک محیط پر نور به فعالیت می پردازید، بسیار کاربردی خواهد بود و با وجود شدت روشنایی بالا، میزان مصرف انرژی در صفحه نمایش های مجهز به پنل TN در سطح بسیار مناسبی قرار دارند. به تازگی با روی کارآمدن واقعیت مجازی، پارامتر دیگری به نام نرخ به روز رسانی تصویر (Refresh Rate) پس از سال ها حضور در حاشیه، در مرکز توجه قرار گرفته است. پنل های TN به دلیل نرخ به روز رسانی تصویر بیشتر نسبت به پنل های VA و IPS گزینه مناسبی برای واقعیت مجازی به شمار می روند. در حال حاضر می توانید نرخ به روز رسانی ۱۴۴ هرتز را از یک مانیتور مدرن و مجهز به پنل TN دریافت کنید. با وجود روی کار آمدن پنل های جدیدتر اما برخی از تولید کنندگان به دلیل ویژگی های اشاره شده، به تولید صفحه نمایش با استفاده از پنل TN می پردازند. کمپانی BenQ یکی از معدود برند های فعال در بازار به شمار می رود که تنوع قابل قبولی از این نوع صفحه نمایش ها را در سبد محصولات خود قرار داده است و کاربران حرفه ای، به خصوص گیمرها می توانند بهترین انتخاب خود را از سری XL، RLانجام دهند.

tn

پنل های IPS چه کمکی به ما می کنند؟

پنل های IPS که به دلیل ترکیب رنگ و طیف رنگ متنوع مورد توجه گرافیست ها و طراحان قرار می گیرند، ویژگی های متعددی برای کالیبراسیون و ترکیب ایده آل رنگ ها دارند. نمایش رنگ ها به صورت واقع گرایانه و بدون اغراق از مهم ترین نیاز های یک عکاس یا گرافیست به شمار می رود و این ویژگی فقط در یک مانیتور مجهز به پنل IPS به طور کامل به دست می آید. تصاویر ثبت شده توسط دوربین های عکاسی حرفه ای فقط و فقط روی صفحه نمایش های مجهز به پنل IPS به بهترین و واقع گرایانه ترین حالت ممکن به نمایش در می آیند و این موضوع برای عکاسان حرفه ای اثبات شده است. به این صورت تصاویر روی مانیتور های مجهز به پنل IPS بسیار جذاب و هیجان انگیز در معرض دید کاربران قرار می گیرند. مشکل تغییر رنگ و عدم نمایش صحیح تصاویر در زوایای مختلف به عنوان یکی از مشکلات مهم در صفحه نمایش ها به شمار می رود، اما پنل IPS بهترین زاویه دید را در میان دو نوع پنل دیگر (TN و VA) ارائه می دهد. زمان پاسخدهی در پنل IPS در سطح مناسبی قرار دارد و مشکلی از نظر نمایش رنگ ها از خاکستری به خاکستری (GTG) مشاهده نمی شود. در حال حاضر مانیتور های با کیفیت بالای ۴K با بهره گیری از پنل IPS تولید می شوند و فناوری های نوین متعددی در این زمینه به کار گرفته می شود تا بهترین عملکرد و کارایی برای کاربران حرفه ای به ارمغان آید.

ips

با توجه به اینکه پنل IPS به صورت اختصاصی برای گرافیست ها و طراحان حرفه ای تولید می شود اما ویژگی های مثبت آن بسیار زیاد است و به همین دلیل دسته های کاربری دیگری مانند گیمرها نیز نسبت به خریداری مانیتور های IPS علاقه وافری نشان می دهند.ماینتور های BenQ سری VZ و BL دارای پنل IPS هستند.

 

 منبع: اخبار تکنولوژی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا