کشف نور عجیب در نزدیکی پلوتو

موبنا – به گزارش زی‌نیوز، این کشف توسط رصدخانه پرتوی ایکس چاندرا در جریان چهار رصد مجزا انجام شده است. در هر رصد، چاندرا توانست پرتوهای ایکس کم‌انرژی را از سمت سیاره کوتوله پلوتو دریافت کند. به گفته محققان، این نخستین بار است که پرتوهای ایکس از سوی جسمی در کمربند کویپر شناسایی شده‌ است …

موبنا – به گزارش زی‌نیوز، این کشف توسط رصدخانه پرتوی ایکس چاندرا در جریان چهار رصد مجزا انجام شده است. در هر رصد، چاندرا توانست پرتوهای ایکس کم‌انرژی را از سمت سیاره کوتوله پلوتو دریافت کند.
57353183
به گفته محققان، این نخستین بار است که پرتوهای ایکس از سوی جسمی در کمربند کویپر شناسایی شده‌ است و اینکه سیاره کوتوله پلوتو به شیوه‌ای غیرمنتظره و جدی با بادهای خورشیدی تعامل دارد.

این تحقیق که در مجله Icarus منتشر شده، نشان داده که یافته‌ها به نوعی شگفت‌آور هستند زیرا پلوتو فاقد میدان مغناطیسی برای حمایت از انتشار پرتوهای ایکس است.

تعامل بین گازهای اطراف این اجسام سیاره‌ای و باد خورشیدی باعث ایجاد پرتوهای ایکس می‌شوند.

اکنون دانشمندان سه فرضیه را برای پرتوهای ایکس منتشر شده از سیاره کوتوله پلوتو ارائه کرده‌اند. اول اینکه احتمالا گاز بسیار بیشتری از میزان کشف شده توسط فضاپیمای نیوهورایزنز در اطراف این جسم وجود دارد. دوم اینکه میدان‌های مغناطیسی میان‌سیاره‌ای، ‌ذرات بیشتری از باد خورشیدی را در منطقه اطراف پلوتو متمرکز می‌کنند. احتمال آخر این است که تراکم کم باد خورشیدی در منطقه بیرونی منظومه شمسی ممکن است به شکل‌گیری حلقه‌ای از گاز خنثی در مدار پلوتو کمک کرده باشد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا