هوش مصنوعی خطرناک می شود

موبنا –  یکی ازروش های متداول در عدم اهراز هویت افراد خواه مجرمین و یا افرادی که مطبوعات و رسانه های تصویری اجازه انتشار تصاویر آن ها را ندارند، مات سازی تصاویر و یا شطرنجی کردن است. این روش ها که به شیوه های مختلفی انجام می شوند در افکار عمومی مطمئن ترین راه نیز …

موبنا –  یکی ازروش های متداول در عدم اهراز هویت افراد خواه مجرمین و یا افرادی که مطبوعات و رسانه های تصویری اجازه انتشار تصاویر آن ها را ندارند، مات سازی تصاویر و یا شطرنجی کردن است. این روش ها که به شیوه های مختلفی انجام می شوند در افکار عمومی مطمئن ترین راه نیز به شمار می رود.

deep-300x200

اما این روزها کارشناسان روشی را یافته اند که ایمنی این عملکرد را به طور کلی زیر سوال برده است. دانشمندان IT دانشگاه تگزاس به فناوری نوینی دست یافته اند که می تواند با بهره گیری از هوش کامپیوتر، چهره های غیر قابل تشخیص را بازسازی کند.

بسیاری از افراد معتقدند با استفاده از هوش خود می توانند تصاویر را بازسازی کرده و یا تصویر غیرقابل تشخیص را تا حدودی شناسایی کنند. اما محققان با انجام یک تحقیق گسترده در یافتند این تشخیص تحت بهترین شرایط و با دخالت بالاترین سطح هوش تصویری تنها ۱۹ درصد قابل اعتماد است که در اکثر مواقع با خطاهایی این درصد به میزان کمتری می رسد. حال آنکه هوش کامپیوتری می تواند با درصد اعتماد بالاتر به صورت واضح ۸۳ درصد تصاویر را بازسازی کند.

به گفته یکی از محققان این طرح، ویتالی شیماتیکوف (Vitaly Shmatikov) هنگامی که به دستور مراجع قضایی تصاویری در نشریات و یا دیگر رسانه ها به صورت شطرنجی و یا تار درمی آیند، مسئولان امر توجهی به میزان امنیت افراد حاضر در تصاویر دارند که علاوه بر حفظ هویت افراد به تامین امنیت این افراد نیز می پردازد.

در بسیاری از مواقع افرادی که در ماجرایی موضع خصمانه و یا رقابتی داشته باشند به راحتی می تواند با تشخیص چهره های موجود در تصویر امنیت افراد را به خطر بیندازند. حال آنکه با برنامه های تشخیص چهره هوش کامپیوتری به طور کلی حفظ امنیت و هویت این افراد با این روش غیرقابل شناسایی سازی زیر سوال خواهد رفت.

در روش های یاد شده، سعی در محو کردن صورت افراد با متدهای رایج از قبیل، بلور کردن و یا شطرنجی به صورت متفاوت است. که الگوریتم های مورد استفاده در بسیاری از سیستم های کامپیوتری امنیت اینگونه از روش ها را با خدشه مواجه کرده است.

به گفته محققان، روش یاد شده لرزه هایی در تعریف امنیت به وسیله تکنولوژی را برای کاربران بوجود آورده است. این روش ها که در گذشته به عنوان راهی برای حفظ امنیت و هویت افرادی با جرم های اثبات نشده به کار می رفته است امروزه با خطرهایی از جمله شناسایی توسط سیستم های کامپیوتری مواجه شده است.

باید دید متخصصان چه روش هایی را جایگزین این متد پنهان سازی اتخاذ خواهند کرد، که این حفظ امنیت و هویت برای افراد ایجاد شود.

 منبع: کلیک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا