خشکی چشم چگونه ایجاد می‌شود؟

موبنا – دکتر علی کثیری اظهار کرد: وظیفه اصلی اشک چشم، مرطوب نگاه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم است و ایجاد تغییر در کیفیت یا کمیت اشک چشم موجب بروز عارضه خشکی چشم در افراد می‌شود. وی ادامه داد: خشکی چشم دلایل مختلفی دارد؛ این عارضه می‌تواند ناشی از افزایش سن باشد که …

موبنا – دکتر علی کثیری اظهار کرد: وظیفه اصلی اشک چشم، مرطوب نگاه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم است و ایجاد تغییر در کیفیت یا کمیت اشک چشم موجب بروز عارضه خشکی چشم در افراد می‌شود.

وی ادامه داد: خشکی چشم دلایل مختلفی دارد؛ این عارضه می‌تواند ناشی از افزایش سن باشد که معمولا در افراد ۴۰ سال به بالا ایجاد می‌شود. مصرف برخی داروهای خاص مانند قرص‌های پیشگیری از حاملگی در خانم‌ها و همچنین وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای نیز موجود بروز خشکی چشم در افراد می‌شود.

فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: گاهی افراد همراه با بیماری‌های پوستی مانند حساسیت‌های پوستی و اگزما دچار درجاتی از خشکی چشم می‌شوند. سوزش، خارش، قرمزی چشم‌ها و اشکریزی گاه به گاه، از علایم خشکی چشم است.

کثیری با اشاره راه‌های درمان خشکی چشم اظهار کرد: درمان خشکی چشم بستگی به علت بروز این عارضه دارد و برای درمان لازم است علت زمینه‌ای آن رفع شود؛ یکی از مهم‌ترین علت‌های زمینه‌ای خشکی چشم در افراد، بیماری بلفاریت است. بلفاریت التهاب لبه پلک‌ها است که در خوزستان به دلیل وجود گرمای زیاد هوا بسیار شایع بوده و بر اثر یک عفونت میکروبی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از بهترین درمان‌های خشکی چشم، رفع علت شایع بیماری است و اگر فرد داروهای خاصی مصرف می‌کند که بروز خشکی چشم را به دنبال دارد بهتر است با پزشک خود مشورت کند و چنانچه امکان‌پذیر باشد دوز داروی خود را کاهش دهد.

این چشم‌پزشک افزود: همچنین به صفحه نمایش رایانه، تلویزیون و یا کتاب به مدت طولانی خیره نشوید زیرا این موارد نیز از عوامل بروز خشکی چشم در افراد هستند.

وی گفت: در برخی مواقع نیز خشکی چشم به دنبال انجام عمل لیزیک و یا عمل جراحی داخل چشم ایجاد می‌شود. در این شرایط برای رفع خشکی چشم باید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا