خستگی مزمن، بیماری که جدی گرفته نمی‌شود

موبنا – مریم نواب‌زاده اظهار کرد: خستگی دائم، کمبود انرژی، زود خسته شدن از کار، کوفتگی بدن و مانند آن اصطلاحاتی هستند که در محاورات روزمره با آنها زیاد برخورد می‌کنیم و در واقع، خستگی مزمن، همراه و همنشین بسیاری از مردم در این روزهاست. وی با اشاره به اینکه این همراهی برای عده‌ای به …

موبنا – مریم نواب‌زاده اظهار کرد: خستگی دائم، کمبود انرژی، زود خسته شدن از کار، کوفتگی بدن و مانند آن اصطلاحاتی هستند که در محاورات روزمره با آنها زیاد برخورد می‌کنیم و در واقع، خستگی مزمن، همراه و همنشین بسیاری از مردم در این روزهاست.

وی با اشاره به اینکه این همراهی برای عده‌ای به قدری عادی شده که آن را به عنوان بیماری اصلی خود ذکر نمی‌کنند، افزود: برخی افراد اعتقادی به وجود درمانی موثر برای این نوع بیماری ندارند در حالی که درمان اینگونه بیماران در اغلب موارد بسیار آسان است.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی استان، تصریح کرد: در رویکرد طبّ کلاسیک سندرم خستگی مزمن«chronic fatigue syndrome» از معضلات و مشکلات تشخیصی و درمانی محسوب می‌شود.

نواب‌زاده یادآور شد: در اکثر موارد، خستگی مزمن بر اثر بیماری‌های روحی به ویژه افسردگی و بخصوص در موارد خفیف افسردگی و همچنین بروز یبوست باعث این بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: کمبود ریز مغذی‌ها در رژیم غذایی مانند کلسیم و ویتامین‌ها، نامنظّمی‌های خواب، کمبود فعالیت بدن، غلظت خون، عفونت‌های مزمن مثل سینوزیت و عفونت‌های رحمی از علل بروز این بیماری است.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: مصرف غذاهای نامناسب عمدتاً غذاهایی که سرما یا رطوبت زیادی دارند، افزایش میزان بلغم در بدن، کم خونی و مسمومیت‌های مزمن و به ویژه مسمومیت با سرب نیز در بروز خستگی دائم بدن موثر است.

نواب‌زاده تاکید کرد: با توجه به علل مختلف این بیماری در هر مورد باید به اقتضای علت بیماری، نسبت به درمان اقدام شود، اما به طور کلی می‌توان با اقداماتی از جمله درمان یبوست بدن و با توجه به مزاج نسبت به اصلاح آن اقدام کرد و معمولا مصرف دم کرده ترکیب گل گاوزبان، سنبل الطیب و عناب در این درمان موثر است.

وی با اشاره به اینکه بوی گلاب در اکثر مواقع، به عنوان خواب‌آوری قوی عمل می‌کند، یادآور شد: در صورت وجود مشکلات خواب می‌توان شبها دستمالی پارچه‌ای را با گلاب آغشته و در کنار بالش خود قرار داد و با خوردن نصف استکان گلاب، نیم ساعت قبل از خواب، برای بیمارانی که مشکل پیچیده‌تری دارند بسیار مناسب است.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی استان افزود: نوشیدن یک استکان از مخلوط عرق طارونه و بهارنارنج، نیم ساعت قبل از خواب و خوردن عرق‌هایی مانند؛ اسطوخدوس و سنبل طیب نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

وی با اشاره به اینکه در صورت وجود علایم غلظت خون حتما نسبت به حجامت اقدام شود، اظهار کرد: با توجّه به اثرات گسترده حجامت، این بیماران اگر علایم غلبه واضح بلغم ندارند، در هر صورت حدّاقل یک بار حجامت را امتحان کرده و مصرف غذاهای طبع گرم را افزایش دهند.

نواب‌زاده با اشاره به مصرف مکمل‌های غذایی از جمله پودر کلسیم برای اینگونه بیماران تصریح کرد: پوست تخم مرغ‌های خام مصرفی را شسته، خشک کرده و آسیاب کنید و روزی یک یا دو بار، نصف قاشق چایخوری از این پودر را با کمی عسل مخلوط و ببلعند، این دارو در رفع خستگی و کاهش کوفتگی و دردهای اسکلتی عضلانی، دارویی کم نظیر است.

وی ادامه داد: همه بیمارانی که از خستگی و کوفتگی بدن رنج می‌برند، روزی یک قاشق مرباخوری پودر جوانه گندم یا ۵-۴ قاشق جوانه گندم تازه را به هر نحوی که مایلند، مصرف کنند.

مدیر گروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه مصرف روزی دو یا سه لیوان شربت “آب عسل” خنک با مقداری آب لیموی ترش تازه اثر درمانی فوق العاده‌ای خواهد داشت، گفت: یک روش موثر دیگر این است که یک قسمت عسل را با پنج تا هفت قسمت آب و چند قطعه دارچین نکوبیده، آرام جوشانده تا آب آن نصف شود و روزی دو تا سه لیوان مصرف کنیم.

وی یادآور شد: این نوشیدنی به ویژه در درمان کم خونی افراد بلغمی (سرد مزاج و رطوبتی) بسیار موثّر است و در صورت تداوم مصرف، علاوه بر درمان کم خونی، در کاهش وزن این گونه افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نواب‌زاده با اشاره به اینکه خستگی از علایم شایع در بیماران تالاسمیک است، تاکید کرد: پس از رفع سایر عوامل زمینه‌ای، مصرف طولانی مدت جوانه گندم و آب عسل، یک راه بسیار ساده و عالی برای درمان خستگی این بیماران است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مواقع، با عوض کردن تشک خوابی که محتوی پنبه یا مواد مصنوعی است و استفاده از تشک محتوی پشم به راحتی می‌توان خستگی را در بیماری که به علت مصرف غذاهای سردی بخش یا تجمع بلغم در بدن دچار خستگی است رفع کرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا