۷ نشانه‌ی علمی برخورداری از هوش بالا

موبنا – سنجش سطح هوش کار دشواری است؛ به همین دلیل است که عملکرد یک فرد در مدرسه نمی‌تواند گویای هوش واقعی او باشد. به عنوان مثال، همه داستان آلبرت اینشتین را می‌دانیم. دانشمندی بااستعداد که همیشه از روش‌های سنتی برای یادگیری استفاده می‌کرد. از این رو، عملکرد چندان خوبی در مدرسه نداشت. بعید است …

موبنا سنجش سطح هوش کار دشواری است؛ به همین دلیل است که عملکرد یک فرد در مدرسه نمی‌تواند گویای هوش واقعی او باشد. به عنوان مثال، همه داستان آلبرت اینشتین را می‌دانیم. دانشمندی بااستعداد که همیشه از روش‌های سنتی برای یادگیری استفاده می‌کرد. از این رو، عملکرد چندان خوبی در مدرسه نداشت.
بعید است که بتوانید نوابغ علمی را به صورت مخفیانه شناسایی کنید. اما این خصوصیات به شما کمک می‌کنند که سطح هوش یک فرد را تخمین بزنید.
۱. بیماری روانی
ارتباط بین بیماری روانی و سطح هوش یک موضوع بحث‌برانگیز است، اما مطالعات علمی نشان داده که این دو به هم مرتبط هستند. به عنوان مثال، اختلال دوقطبی تنها ۲.۴ درصد از جمعیت جهان را درگیر خود کرده است، اما بسیاری از نوابغ تاریخ از جمله ونسان ون گوگ، امیلی دیکنسون و ارنست همینگوی از این عارضه رنج می‌بردند.
علت دقیق این ارتباط دوسویه به طور کامل روشن نیست، اما مطالعه محققان نشان داده که وجود یک پروتئین خاص در ارتباط با حافظه و کنجکاوی در موش‌ها، به اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی در انسان مرتبط است. تحقیق دیگری نشان داده که مهارت حل سریع معادلات ریاضی و پردازش اطلاعات ممکن است افراد را در معرض خطر شیدایی قرار دهد.
۲. ناسزا گفتن
شاید فکر کنید ناسزا گفتن به معنای فقدان آداب معاشرت و تحصیلات باشد، اما محققان معتقدند که این امر نشانه یک ذهن هوشمند است. مطالعه منتشر شده در مجله علوم زبان نشان می‌دهد که استفاده از فحش و ناسزا با تسلط کلامی فرد ارتباط مستقیم دارد. این یعنی افرادی که از فحش و ناسزا استفاده می‌کنند، دایره لغات بهتری داشته و از سطح هوش بالاتری برخوردارند.
۳. ریسک‌پذیری
مطالعه محققان فنلاندی نشان می‌دهد افرادی که به چالش‌های جدید علاقه دارند و خود را به خطر می‌اندازند، از هوش بیشتری برخوردارند. در این مطالعه، داوطلبان در یک آزمون شبیه‌سازی رانندگی شرکت کردند. محققان به دنبال آن بودند که عملکرد داوطلبان را پشت چراغ زرد راهنمایی ارزیابی کنند. نتایج نشان داد داوطلبانی که ریسک‌پذیر بودند و از چراغ زرد گذشتند، ماده سفید بیشتری در مغزشان دارند که به طور مستقیم، با عملکرد شناختی آنها مرتبط است.
۴. تنبلی
تنبل بودن ارتباط مشخصی با هوش و ذکاوت شما ندارد. با این حال، نتایج یک مطالعه اخیر که روی ۶۰ نفر به انجام رسیده است، نشان می‌دهد که افراد غیرمتفکر و تنبل بیشتر از سایرین خسته می‌شوند. در نتیجه، بیشتر احتمال دارد که به ورزش و سایر اشکال فعالیت بدنی رو بیاورند. در مقابل، افراد متفکر بیشتر وقت خود را صرف تأمل کرده و کمتر به ورزش می‌اندیشند.
۵. بچه بزرگ خانواده بودن
یک نظریه جالب می‌گوید که ترتیب تولد بچه‌ها در سطح هوش آنها تاثیر دارد. بر اساس این نظریه، بچه‌های بزرگ از سطح هوش بالاتری نسبت به خواهر و برادرهای کوچک‌ترشان برخوردارند. این امر ممکن است به خاطر نظم و انضباط بیشتری باشند که والدین در زمان ترتیب آنها اعمال کرده‌اند.
به عنوان مثال، بچه‌های بزرگ‌تر معمولا با قوانین مربوط به ساعت تماشای تلویزیون و انجام تکالیف بزرگ شده‌اند. باور ذهنی پدر و مادر نیز در این امر دخیل است. چون آنها همیشه بچه بزرگ‌تر را الگو قرار می‌دهند و موفقیت آنها را بیشتر ستایش می‌کنند.
۶. نگرانی مفرط
نشخوار ذهنی یا فکر کردن مکرر در مورد یک وضعیت خاص یا تجربه مشخص می‌تواند نشانه هوش بالای شما باشد. مطالعه سال ۲۰۱۴ که در مجله آنلاین شخصیت و تفاوت‌های فردی منتشر شده نشان می‌دهد که هوش کلامی -مهارتی که با قدرت حل مسئله، تفکر انتقادی و استدلال انتزاعی مرتبط است- نقش به‌سزایی در شکل‌گیری نشخوار ذهنی دارد.
افراد باهوش معمولا حوادث گذشته و آینده را با جزئیات بیشتری به خاطر می‌سپارند؛ در نتیجه، بیشتر دچار نشخوار ذهنی و نگرانی مفرط می‌شوند. به گفته پژوهشگران، افرادی که از هوش غیرکلامی بالاتری برخوردارند، مهارت بیشتری در پردازش سیگنال‌های غیرکلامی دریافتی حین ارتباط با افراد دارند. در نتیجه، نیاز کمتری به پردازش مجدد تجربیات اجتماعی پیشین خود دارند.
۷. محبوب بودن
بچه‌های محبوب علاوه بر اینکه بامزه و دوست‌داشتنی هستند، عملکرد بهتری در خواندن ذهن و عواطف سایرین دارند. با توجه به مطالعه سال ۲۰۱۵، این مهارت باعث می‌شود که برخی کودکان از همسالان خود باهوش‌تر باشند. با توجه به یافته‌های اخیر، کودکانی که به شکل هیجانی در شناسایی خواسته‌ها و افکار دیگران مهارت دارند، بهتر از همسالان خود از پله‌های ترقی بالا می‌روند.

منبع :medicaldaily

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا