نیش زنبور عسل موجب سکته مغزی در انسان می‌شود

موبنا – نیش زنبور عسل در بیشتر موارد موجب تورم، درد و ایجاد کهیر در محل نیش‌زدگی ‌و در برخی موارد باعث آلرژی خطرناک و کشنده در فرد می‌شود. بر اساس گزارش دیلی‌میل‌، دانشمدان دانشگاه اوهایو دریافته‌اند که خطر نیش‌زدن زنبور عسل حتی می‌تواند بیش از این موارد باشد و به سکته مغزی بینجامد. سکته …

موبنا نیش زنبور عسل در بیشتر موارد موجب تورم، درد و ایجاد کهیر در محل نیش‌زدگی ‌و در برخی موارد باعث آلرژی خطرناک و کشنده در فرد می‌شود.

بر اساس گزارش دیلی‌میل‌، دانشمدان دانشگاه اوهایو دریافته‌اند که خطر نیش‌زدن زنبور عسل حتی می‌تواند بیش از این موارد باشد و به سکته مغزی بینجامد.

سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که یک لخته خون باعث انسداد جریان خون‌رسانی به مغز می‌شود و یا یک رگ خونی مغز پاره شده و خون‌رسانی به بخشی از مغز متوقف می‌شود.

در گزارشی که در مجله پزشکی دانشگاه اوهایو منتشر شده آمده است که سم زنبور شامل ترکیباتی است که ‌بیشتر آنها نقش هشداردهنده دارند و به هنگام نیش زدن و یا هنگام حمله‌ور شدن به سمت شکار و یا در مواقع خطر آزاد می‌شوند و از طریق مکانیزم‌های متعددی می‌توانند منجر به سکته مغزی در فرد شوند که شامل انقباض رگ‌های خونی، لخته شدن خون و واکنش‌های آلرژیک شدید است که در این حالت فشارخون کاهش یافته و خون به اندازه کافی در شریان‌های مغز جریان نمی‌یابد.

در عین حال نیش زنبور ممکن است باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم تحت عنوان «فیبریلاسیون دهلیزی» (Atrial fibrillation) شود.

افراد مبتلا به «فیبریلاسیون دهلیزی» بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند، زیرا در این حالت خون در قلب جمع می‌شود و لخته‌های خون ایجاد شده از قلب به مغز می‌روند و سکته مغزی رخ می‌دهد.

پزشکان با بررسی آزمایش‌های انجام شده روی بیمارانی که دچار نیش‌گزیدگی شده بودند به این نتیجه رسیدند که اولین واکنش بدن انسان بعد از نیش زدن زنبور، انقباض رگ‌های خونی است که باعث ‌بروزسکته مغزی می‌شود.

منبع :خبرگزاری تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا