پروژه ملی یکپارچه سازی نشانی های مکانی افتتاح می شود

موبنا – فاز نخست سامانه یکپارچه نشانی ایرانیان بر مبنای نظام GNAF با محوریت کدپستی ۱۰ رقمی به اتمام رسید و به زودی این طرح در تهران و سپس در ۵ شهر دیگر اجرایی می شود. طرح یکپارچه سازی اطلاعات مکان محور – نشانی پستی – مبتنی بر نظام GNAF در کشور، با هدف استانداردسازی …

موبنا – فاز نخست سامانه یکپارچه نشانی ایرانیان بر مبنای نظام GNAF با محوریت کدپستی ۱۰ رقمی به اتمام رسید و به زودی این طرح در تهران و سپس در ۵ شهر دیگر اجرایی می شود.
طرح یکپارچه سازی اطلاعات مکان محور – نشانی پستی – مبتنی بر نظام GNAF در کشور، با هدف استانداردسازی نشانی های پستی در کشور، بهنگام سازی و به روزرسانی کدپستی اماکن کشور و انطباق کدپستی با آدرس و کد ملی، تعریف شده است.
براین اساس شرکت ملی پست با ایجاد سامانه ای در نقاط شهری، فرآیند تعیین مختصات جغرافیایی کدهای پستی ۱۰رقمی را انجام داد و با شناسایی حدود ۳۸ میلیون مکان شهری، مختصات جغرافیایی آنها را تعیین و بانک اطلاعات کد پستی ۱۰رقمی را به ژئو دیتابیس (GEO DATA BASE) تبدیل کرد.
این پروژه بر اساس ماده ۲۷ ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیک و همچنین آیین نامه اجرایی طرح نشانی استاندارد ملی مکانی به عنوان یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عملیاتی می شود.
در همین حال شرکت ملی پست ایران موظف است تا پایان سال دوم ابلاغ این مصوبه، نشانی پستی تمامی اماکن کشور را براساس ضوابط نظام کدپستی و مشخصات فنی روش نشانی دهی مبتنی بر اطلاعات مکان محور GNAF تهیه و به عموم ارائه کند.
تعیین کدپستی مکانهای فاقد کدپستی، تعیین مختصات جغرافیایی مکانهای کشور و مدیریت بر نقشه های رقومی و داده های متصل به نقشه ها از جمله فرآیندهای انجام شده در این طرح است.
سامانه یکپارچه نشانی ایرانیان به گونه ای طراحی شده که شهروندان می توانند با انتخاب یک مکان بر روی نقشه، از کدپستی ده رقمی و شرح نشانی استاندارد آن مکان، مطلع و از این نشانی در تمامی امور مربوط به خود استفاده کنند. روش دیگر پیش بینی شده در این سامانه نیز، دسترسی به کدپستی ۱۰ رقمی مکان مورد نظر از طریق وارد کردن نشانی مکان در سامانه است که با توجه به وجود نام های مشابه و همچنین معابر بدون نام و ساختمانهای بدون پلاک شهرداری در سطح کشور، نیازمند همکاری وزارت کشور و شهرداری ها است.
رونمایی از فاز نخست این طرح در تهران و اجرای آن در ۵ شهر دیگر، در هفتمین جلسه کارگروه اجرای پروژه نشانی استاندارد مکانی ملی، تعیین شد.
در این زمینه حسین مهری، مدیرعامل شرکت ملی پست تاکید کرد: پروژه GNAf یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و پیاده سازی آن در شهر تهران الگویی مناسب برای دیگر شهرها خواهد بود. درهمین حال استان هایی که به عنوان پایلوت انتخاب شدند از زیرساخت های مناسبی برخوردار هستند.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که فاز نخست پروژه GNAf در سال ۹۶ در تمامی شهرها و روستاهای کشور اجرایی شود و گفت: تهیه اسناد بالادستی و دستورالعمل جامع از الزامات این طرح است که باید به زودی تدوین و ابلاغ شود تا همه دست اندرکاران و متولیان اجرای پروژه، از یک رویه مشخص پیروی کنند.
مدیرعامل با اشاره به تعیین تکلیف معابر بی نام و ساختمان های بدون پلاک اظهار داشت: این مهم از فاکتورهای اصلی استانداردسازی نشانی است و شهرداری ها و استانداری ها باید با جدیت این مسئله را پیگیری کنند.
مهری تحقق بهینه طرح GNAF را منوط به مشارکت و عزم جدی تمامی استان ها دانست و خواستار همکاری گسترده متولیان تهیه نقشه به ویژه سازمان نقشه برداری در زمینه تهیه نقشه های مورد نیاز اماکن شد.
در این جلسه مقرر شد در جلسات آتی سهم هریک از نهادها و دستگاه های متولی GNAF از اطلاعات قابل ارائه در پروژه در قالب یک پیشنهاد مشخص ارائه شود. همچنین موانع موجود در بهره‌برداری از اطلاعات و نقشه های تدوین شده در سازمان نقشه برداری، پیگیری و راهکارهای مشخص تعیین شود.
علاوه بر شرکت پست، شهرداری، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، استانداری ها، مرکز آمار ایران، سازمان های ثبت اسناد و املاک و نقشه برداری کشور، عضو کارگروه اجرای پروژه نشانی استاندارد مکانی ملی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا