چقدر خوش‌بین هستید؟

موبنا – حجت‌الاسلام محمد آقایاری اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در اسلام نیز به آن اشاره شده است خوشبینی و داشتن گمان خوب است که این امر موجب گذر سریع و پالایش محیط از ناامنی و نابه‌سامانی به خوش‌بینی است. وی تصریح کرد: دین اسلام، خوش‌گمانی ساده‌انگارانه را نهی می‌کند و نام این …

موبنا – حجت‌الاسلام محمد آقایاری اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در اسلام نیز به آن اشاره شده است خوشبینی و داشتن گمان خوب است که این امر موجب گذر سریع و پالایش محیط از ناامنی و نابه‌سامانی به خوش‌بینی است.

وی تصریح کرد: دین اسلام، خوش‌گمانی ساده‌انگارانه را نهی می‌کند و نام این کار را فریب خوردن فرد می‌داند، در جایی که هیچ دلیل واضح و روشنی برای بدگمانی وجود ندارد، فرد لازم است در این زمان به سفارش اسلام خوش‌بین و خوش‌گمان باشد.

آقایاری یادآور شد: بدگمانی نادرست و ناآگاهانه دارای پیامدهای ناگواری است که می‌توان به قضاوت‌های شتاب‌زده و زودهنگام، بدگویی، درگیری و اختلاف به عنوان عواقب آن اشاره کرد. این عوامل موجب ایجاد تنش در جامعه می‌شود و خوش‌گمانی جامعه را از این تنش‌ها رها می‌کند.

وی افزود: امام علی (ع) در حدیثی به موضوع خوش‌بینی اشاره می‌کند و می‌فرماید خوش‌بینی، از نیکوترین ویژگی‌ها و برترین بهره‌ها است و در سخنی دیگر می‌فرمایند خوش‌بینی سبب ساز آسایش قلب و سلامتی در دین است.

نوشته های مشابه

آقایاری خاطرنشان کرد: خوش‌گمانی به‌جا، از نیکوترین ویژگی‌ها و یکی از راه‌کارهای مهم هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است و موجب برقراری آرامش در فرد و جامعه می‌شود، به ‌خصوص در جامعه امروزی که سبک زندگی افراد متفاوت با گذشته است، انسان باید مراقب اعمال و رفتار خود باشد.فتار خود باشد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا