تشخیص زودهنگام آسم محقق شد

موبنا – به گزارش گیزمگ، آسم یک بیماری است که در حدود ۲۵ میلیون نفر در آمریکا را درگیر کرده است. اما هنوز هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص آن وجود ندارد .پزشکان تاریخچه پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار داده، گوش و چشم و قفسه سینه وی معاینه می‌کنند و از تجهیزاتی مانند سپیرمترس برای …

موبنا – به گزارش گیزمگ، آسم یک بیماری است که در حدود ۲۵ میلیون نفر در آمریکا را درگیر کرده است. اما هنوز هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص آن وجود ندارد .پزشکان تاریخچه پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار داده، گوش و چشم و قفسه سینه وی معاینه می‌کنند و از تجهیزاتی مانند سپیرمترس برای تست ظرفیت ریه وی به عنوان یک وسیله ای برای تشخیص استفاده می کنند.

اما به تازگی محققان به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یافته‌ و سرنخ‌هایی از درمان این بیماری را کشف کرده‌اند.

چند ماه قبل، محققان موفق به شناسایی مولکولی در خون افراد مبتلا به آسم شدند که نه تنها به تشخیص این بیماری کمک می‌کند بلکه راه‌هایی برای درمان این بیماری را نیز ارائه می‌دهد.

با این پیشرفت و همچنین پیشرفت‌های در زمینه دیگر ابزارهای پوشیدنی تشخیص آسم، امید محققان برای درمان این بیماری افزایش یافته است.

آخرین پیشرفت در این زمینه مربوط به محققان دانشگاه Loughborough انگلیس است که در همکاری با بیمارستان شهر ناتینگهام انجام شده است.. تیم پزشکی نمونه بزاق از هر دو بیماران مبتلا به آسم و افراد سالم جمع‌آوری کردند و با استفاده از روش طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی مایع (liquid chromatography-mass spectrometry) موفق به تشخیص نشانگرهای زیستی شدند که در این بیماری دخیل است.

در صورت اثبات کارآیی و توسعه، این روش می‌تواند به ابزاری برای تشخیص زود هنگام این بیماری تبدیل شود.

این پژوهش درAnalytical Methods به چاپ رسیده است.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا