نقد و بررسی Samsung Galaxy J1 & J3؛ ۲ ارزان قیمت از کهکشان سامسونگ

موبنا – بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا هزینه‌ کمتری برای خرید تلفن همراه‌شان بپردازند و در عوض بودجه‌ خود را برای خرید چیز ضروری‌تری در زندگی‌شان ذخیره کنند. ازاین‌رو تلفن‌های هوشمند میان‌رده و اقتصادی بهترین گزینه‌ برای این افراد به‌حساب می‌آید. در چند سال گذشته سامسونگ عملکرد خوبی در زمینه‌ تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت نداشت. …

موبنا – بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا هزینه‌ کمتری برای خرید تلفن همراه‌شان بپردازند و در عوض بودجه‌ خود را برای خرید چیز ضروری‌تری در زندگی‌شان ذخیره کنند. ازاین‌رو تلفن‌های هوشمند میان‌رده و اقتصادی بهترین گزینه‌ برای این افراد به‌حساب می‌آید. در چند سال گذشته سامسونگ عملکرد خوبی در زمینه‌ تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت نداشت. این سازنده‌ کره‌ای برای جبران عملکرد خود، تولید برخی از گوشی‌های پایین‌رده‌اش را متوقف کرد، اما جدیدا سامسونگ از گوشی‌های ارزان‌قیمت جدیدی مانند سری J رونمایی کرده است. سامسونگ در سال گذشته با گوشی گلکسی J5 نشان داد که می‌تواند مانند موتورولا محصولات میان‌رده‌ ارزشمندی تولید کند و از این طریق توجه مردم را به خود جلب کند. حال سامسونگ مدل‌های ۲۰۱۶ این خانواده را روانه‌ بازار کرده است. در ادامه این مطلب دو مدل مدل گلکسی J1 و J3 را مورد بررسی قرار داده‌ایم که می‌خوانید.

compare

طراحی و ساخت
سامسونگ برای جذابیت این دو محصول میان‌رده، از طراحی گلکسی S7 در آن‌ها الهام گرفته است. بگذارید کمی ملموس‌تر صحبت کنیم. اگر گلکسی S7 را در کنار دو گوشی گلکسی J1 و J3 قرار دهید، به‌راحتی می‌توان متوجه شد که سازنده‌ این سه محصول یک شرکت واحد است. از نظر ما این موضوع می‌تواند اتفاق بسیار خوبی برای گوشی‌های سامسونگ باشد.

galaxy-j1-3

سامسونگ با این کار، نشان می‌دهد که می‌توان رنگ و بویی از اصالت را در تمام گوشی‌هایش مشاهده کرد. عجیب‌ترین موضوع در طراحی این دو گوشی سامسونگ مربوط به حاشیه‌ اطراف نمایشگر آن‌ها است. به غیر از حاشیه‌های اطراف قاب جلویی، نمایشگر این دو گوشی هم حاشیه‌ دیگری دارند تا به‌این‌ترتیب حاشیه‌های آن‌ها مضاعف شود. این حاشیه‌ها کمی از زیبایی کلی دستگاه کاسته و آن را از سایر میان‌رده‌های بازار متمایز کرده است. باوجودآنکه گلکسی J1 و J3 در زمره‌ گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار به‌حساب می‌آیند، اما نکات مثبت زیادی در طراحی آن‌ها به چشم می‌خورد. این دو گوشی طرحی باریک و وزن کمی دارند و حس خوبی در هنگام در دست گرفتن به کاربر منتقل می‌کنند. البته J1 به دلیل قیمت کمترش، ضخامت بیشتری در مقایسه با مدل بزرگ‌تر دارد. J1 و J3 دارای بدنه‌ای پلاستیکی هستند.

galaxy-j3-2

پلاستیک به کار رفته در قاب پشتی آن‌ها، از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است و اثر انگشت کمی به خود جذب می‌کند. مهم‌ترین مزیت پلاستیکی بودن گوشی‌های میان‌رده، قابل تعویض بودن قاب پشتی آن‌ها است. گلکسی J1 و J3 هم از این قاعده مستثنی نیستند. در زیر قاب پشتی این گوشی‌ها، باتری، درگاه microSD و دو شیار سیمکارت به چشم می‌خورد.

نمایشگر
سامسونگ در مورد نمایشگر ارزان‌ترین گوشی‌هایش سخاوت زیادی به کار برده و از بهترین فناوری‌ها، در نمایشگر این دو گوشی ارزان‌قیمت استفاده کرده است. گلکسی J1 و گلکسی J3 به نمایشگر خانواده‌ سوپرامولدها مجهز هستند و کیفیت خوبی دارند. رنگ‌ها در نمایشگر این دو محصول کمی اشباع‌شده هستند و رنگ مشکی در آن‌ها، بسیار تاریک به نظر می‌رسد.

 

البته اگر از طرفداران رنگ‌های اغراق‌آمیز در گوشی‌ها نیستید، می‌توانید این موضوع را از منوی تنظیمات در گلکسی J1 و J3 تغییر دهید. گلکسی J1 و گلکسی J3 هر دو در زمره‌ گوشی‌های کوچک بازار به‌حساب می‌آیند. اگر به دنبال گوشی‌ای هستید که به‌راحتی در دستتان جای بgalaxy-j1-8گیرد، گلکسی J1 با نمایشگر کوچک ۴٫۵ اینچی‌اش انتخاب بهتری برایتان به‌حساب می‌آید؛ اما اگر مانند ما فکر می‌کنید که نمایشگر ۵ اینچی تعادلی منطقی از بزرگی و خوش‌دستی است، گلکسی J3 می‌تواند گزینه‌ بهتری باشد. نمایشگر این دو گوشی سامسونگ از نظر کیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارند، اما همه‌چیز به انتظارات شما بستگی دارد. اگر جانب انصاف را رعایت کرده باشیم، چه نمایشگر ۴۸۰P گلکسی J1 و چه نمایشگر۷۲۰P گلکسی J3 راضی‌کننده هستند و عکس‌ها و نوشته‌ها در آن‌ها شفاف هستند؛ اما بزرگ‌ترین ضعف نمایشگر این دو گوشی مربوط به نبود حسگر نور محیط است؛ حسگری که واقعا وجودش در همه‌ گوشی‌‌ها ضروری است.
سخت‌افزار و باتری
گلکسی J3 به تراشه‌ Spreadtrum نسخه‌ SC8830 مجهز شده است. تراشه‌ای که ما در کمتر گوشی هوشمندی با آن مواجه شده‌ایم. از لحاظ عملکرد سخت‌افزاری، این تراشه را می‌توان مشابه تراشه‌ اسنپدارگون ۴۰۰ دانست. مدل کوچک‌تر این گوشی یعنی گلکسی J1 از تراشه‌ اگزینوس ۳۴۷۵ بهره می‌برد. گرچه این دو تراشه، عملکرد قدرتمندی برای J1 و J3 به همراه نداشته‌اند، اما این دو گوشی می‌توانند اکثر کارهای اصلی سیستم‌عامل اندروید را به‌خوبی اجرا کنند. حافظه‌ رم در نظر گرفته شده برای J1، یک گیگابایت و برای J3، یک و نیم گیگابایت است. معمولا گوشی‌های میان‌رده‌ از حافظه‌ داخلی کمی برخوردارند. گلکسی J1 و J3 هم با بهره‌بردن از ۸ گیگابایت حافظه‌ داخلی، بسیار شبیه به دیگر گوشی‌های ارزان‌قیمت دیگر بازار هستند. خوشبختانه به دلیل پشتیبانی این دو گوشی از کارت حافظه‌ microSD می‌توان، حافظه‌ آن‌ها را تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش داد.

galaxy-j1-7

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های سخت‌افزاری گلکسی J3، قابلیت پشتیبانی از USB OTG است. به کمک این قابلیت می‌توان ماوس، کیبورد و فلش مموری‌هایی که درگاه USB دارند را به این گوشی ارزان‌قیمت متصل کرد؛ اما باید گفت که ارزان‌ترین گوشی خانواده‌ J یعنی J1 از ویژگی پشتیبانی نمی‌کند. هر دو گوشی گلکسی J1 و J3 به دو شیار سیمکارت مجهز هستند و از شبکه‌ مخابراتی ۳G و ۴G پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین باید این دو گوشی را جزو ارزان‌ترین گوشی‌های ۴G بازار دانست. شارژدهی یکی از نقاط قوت این دو گوشی به‌حساب می‌آید. باتری ۲هزار و ۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی J3 می‌تواند ۷۷ ساعت و باتری ۲هزار و ۵۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی J1 می‌تواند ۳۹ ساعت به پخش ممتد موسیقی بپردازد. در تجربه‌ کاربری که ما با این دو گوشی داشتیم، J1 و J3 توانستند با استفاده‌ نرمال حدود یک روز نیم شارژ نگه دارند.
سیستم‌ عامل
باوجودآنکه هر دو گوشی گلکسی J1 و J3 از سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ(۵٫۱٫۱) بهره می‌برند، اما اندک تفاوت‌های سیستم‌عاملی بین این دو گوشی به چشم می‌خورند. برای مثال قابلیت جست‌وجو در تنظیمات و حالت Easy Mode تنها در گلکسی J3 وجود دارد و گلکسی J1 از آن‌ها بهره‌ای نمی‌برد.

galaxy-j1-5

علاوه بر این، به‌طور پیش‌فرض برنامه‌ OneDrive در گلکسی J3 نصب شده و کاربران این گوشی می‌توانند از ۱۰۰ گیگابایت حافظه‌ ابری رایگان استفاده کنند؛ اما این دو گوشی میان‌رده در مابقی امکانات نرم‌افزاری کم‌وبیش با هم یکسان هستند. در این دو گوشی دو بازار Galaxy Apps برای سامسونگ و Play Store برای گوگل وجود دارد و کاربران می‌توانند برنامه‌های اصلی را از این دو استور دانلود و نصب کنند. یا برای مثال می‌توان تنظیمات سریع در نوار نوتیفیکیشن را هر طور که مایلید در این دو گوشی سامسونگ شخصی‌سازی کنید.

galaxy-j1-4

نکته‌ مهم دیگری که در مورد ویژگی‌های سیستم‌عاملی این دو دستگاه به چشم می‌خورد، پشتیبانی آن‌ها از زبان فارسی در منوها و کیبورد است. روی‌هم‌رفته باید بگوییم که رابط‌ کاربری TouchWiz این دو گوشی عملکرد خوب و ظاهر زیبایی دارند و بسیار شبیه به گلکسی S7 هستند.
دوربین
گلکسی J3 و J1 به‌عنوان گوشی‌های ارزان‌قیمت، از دوربین‌های باکیفیتی برخوردارند. گلکسی J3 به یک حسگر ۸ مگاپیکسلی بر قاب پشتی و حسگر ۵ مگاپیکسلی بر قاب جلویی مجهز است. این در حالی است که J1 از حسگرهای ضعیف‌تر ۵ و ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. از ویژگی‌های مشترک دوربین این دو گوشی می‌توان به قابلیت فوکوس خودکار (Auto Focus)، فیلم‌برداری با کیفیت HD و حالت عکاسی پانوراما اشاره کرد.

galaxy-j1-6

دوربین هر دو گوشی در شرایط نوری مناسب عملکرد قابل قبولی دارند، اما کیفیت عکس‌های این دوربین‌ها در محیط‌های تاریک آن‌چنان چنگی به دل نمی‌زند. تفاوت اصلی دوربین این دو گوشی مربوط به کیفیت عکس‌ها و قابلیت HDR است. عکس‌های گرفته‌شده با J1 نویز بیشتری در مقایسه با دوربین J3 دارد و رنگ‌ها کمی با واقعیت اختلاف دارد. همچنین دوربین گلکسی J1 فاقد قابلیت عکاسی HDR است. این در حالی است که J3 از این ویژگی بهره می‌برد.
کلام آخر
هیچ‌یک از دو گوشی گلکسی J1 و J3 محصولات نوآورانه‌ای نیستند و به‌یادماندنی نخواهند بود؛ اما گوشی‌های ارزشمندی به‌حساب می‌آیند. J1 و J3 ارزان‌ترین گوشی هوشمند تولیدشده‌ سامسونگ در سال ۲۰۱۶ میلادی است. این دو گوشی با وجود قیمت کم‌شان، ویژگی‌های خوبی دارند. هر دو مدل دارای نمایشگر باکیفیت سوپرامولد هستند و طراحی چشم‌نوازی دارند. J1 و J3 هیچ‌یک از المان‌های طراحی یک گوشی پرچم‌دار را ندارند، اما استایلی شبیه به گلکسی S7 دارند. همچنین این دو میان‌رده دارای دو شیار سیمکارت هستند و از شبکه‌ ۴G پشتیبانی می‌کنند. علاوه‌براین باید به تمام ویژگی‌های مثبت این دو محصول، شارژدهی خوب را هم اضافه کرد؛ اما با وجود همه‌ این خوبی‌ها، نباید از نقاط ضعف این گوشی‌ها غافل شد. J1 و J3 فاقد حسگر نور محیط هستند و عملکرد سخت‌افزاری بسیار خوبی ندارند. هر چند که هنگام بیان کردن نقاط ضعف نباید برچسب قیمتی محصول را نیز فراموش کنیم.
************

مزایا

  • قیمت مناسب
  • نمایشگر سوپرامولد
  • پشتیبانی از دو سیمکارت به‌طور همزمان
  • شارژدهی خوب

 

معایب

  • نبود حسگر نور محیط
  • عملکرد سخت‌افزاری متوسط
  • دوربین متوسط
    *********

حدود قیمت با گارانتی Samsung Galaxy J1 (2016)
۳۸۰هزار تومان
حدود قیمت بدون گارانتی : ۳۶۰هزار تومان
********
حدود قیمت با گارانتی Samsung Galaxy J3 (2016) 520هزار تومان
حدود قیمت بدون گارانتی:‌ ۴۹۰هزار تومان

 منبع: ماهنامه تلفن همراه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا