دربی را چگونه گزارش می‌کنید؟

موبنا – برخی از فعالان رسانه‌های مکتوب ورزشی معتقدند که اگر گاهی تیتر و ادبیات روزنامه‌ها ورزشی نامناسب و مغایر با ارزش‌های جامعه است، نشأت گرفته از ادبیاتی است که تلویزیون در عرصه ورزش و خصوصاً فوتبال رواج داده است. به همین منظور با مزدک میرزایی – مجری و گزارشگر فوتبال – این پرسش را …

موبنا – برخی از فعالان رسانه‌های مکتوب ورزشی معتقدند که اگر گاهی تیتر و ادبیات روزنامه‌ها ورزشی نامناسب و مغایر با ارزش‌های جامعه است، نشأت گرفته از ادبیاتی است که تلویزیون در عرصه ورزش و خصوصاً فوتبال رواج داده است.

به همین منظور با مزدک میرزایی – مجری و گزارشگر فوتبال – این پرسش را به بحث گذاشته است که تا چه اندازه برنامه‌های ورزشی تلویزیون و گزارشگران مسابقات فوتبال می‌توانند بر ادبیات رسانه‌های مکتوب ورزشی تاثیرگذار باشند؟

مزدک میرزایی درباره ادبیات رسانه‌های ورزشی اظهار کرد: معتقدم که ادبیات رسانه‌های مکتوب ورزشی نشأت گرفته از برنامه‌های ورزشی تلویزیون یا گزارشگران مسابقات نیست. فضای رسانه‌های ورزشی و فوتبالی از لحاظ ادبیاتی که استفاده می‌کنند با سایر عرصه‌ها متفاوت است؛ اما مشخص است که گزارشگران فوتبال در همه جای ایران سعی می‌کنند به زبان محاوره‌ای صحبت کنند؛ یعنی ادبیاتی که مردم از آن در گفت‌وگوهای روزمره‌شان استفاده می‌کنند.
او ادامه داد: از طرفی تا آنجا که من اطلاع دارم گزارشگران فوتبال هر واژه‌ای که در کوچه و بازار استفاده می‌شود را هم به کار نمی‌برند و سعی می‌کنند به جای استفاده از الفاظی که زیاد جالب نیست، لغاتی را استفاده کنند که در محافل عمومی کشور پذیرفته است.

این گزارشگر فوتبال درباره ادبیات رسانه‌های ورزشی مکتوب اظهار کرد: اگر به صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی نگاه کنید، متاسفانه گاهی مطالبی را می‌بینید که حقیقت ندارد یا در تیترهایشان از کلماتی استفاده می‌کنند که جالب نیست. این موضوع در روزنامه‌های هواداری بیشتر دیده می‌شود که گاهی اصول را کنار می‌گذارند و هر چه را می‌خواهند می‌گویند. به نظرم این کلماتی که در ادبیات رسانه‌های ورزشی بعضاً به کار برده می‌شوند و جالب و پذیرفته‌شده هم نیستند، نشأت گرفته از همین تیترهای نامناسب برخی از روزنامه‌هاست.

میرزایی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کری‌خوانی رسانه‌ای‌ در شانتاژ کردن هوادارن تیم‌های ورزشی تاثیرگذار است؟ گفت: من به این موضوع اعتقاد ندارم که تیترهای روزنامه‌های هواداری بر روی کَل‌کَل‌های تماشاگران تاثیر می‌گذارد. این کُری‌خوانی‌ها همیشه و قبل از حضور روزنامه‌ها نیز بوده است و در آینده نیز خواهد بود. حالا چه رسانه‌ها باشند و چه نباشند هواداران طرفداری‌شان را از تیم‌های مورد علاقه‌شان می‌کنند.

او ادامه داد: حتی نمی‌توان به این موضوع از این منظر نگاه کرد که رسانه‌ها می‌توانند کری‌خوانی‌های تماشاگران را تعدیل کنند؛ چون طرفداران به هر حال کری‌خوانی می‌کنند و منتظر هم نمی‌مانند که کسی به آنها چیزی بگوید. از طرفی معمولاً وقتی به آنها گفته می‌شود که این کار را نکن، بدتر آن را انجام می‌دهند. شاید درصد کمی اگر رسانه‌ها کمتر به این کری‌خوانی‌ها دامن بزنند بر روی مخاطبان تاثیرگذار باشد.

این مجری ورزشی با بیان اینکه تلویزیون تاثیر بیشتری روی مخاطبان دارد، یادآور شد: از آنجا که تلویزیون عموم مردم را در بر می‌گیرد و نه عده‌ خاصی که روزنامه می‌خوانند، تاثیر بیشتری هم روی مخاطبان دارد.

میرزایی همچنین درباره‌ی گزارش بازی‌ها دِربی اظهار کرد: وقتی بازی‌های دربی را گزارش می‌کنیم، نگاه همه این است که از چه الفاظی استفاده می‌کنیم یا از تیمی طرفداری می‌کنیم یا نه و در قبال اینها هم برداشت‌هایی صورت می‌گیرد. باید تلاش کنیم تا از عباراتی استفاده کنیم که به یکی از دو طرف برنخورد و تعادل را حفظ کنیم.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا