سخنان عجیب مفتی وهابی در باره حج

موبنا – وی افزود : در تمام آن مدت چيزی جز مصيبت و فتنه و فقر و فاقه و بدبختی و راهزنی وجود نداشته است. محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل‌سعود ولیعهد عربستان هم در این دیدار توصیف پادشاه به عنوان خادم الحرمین شریفین را، دلیلی بر علاقه مندی آل سعود به خدمت به حرمین …

موبنا – وی افزود : در تمام آن مدت چيزی جز مصيبت و فتنه و فقر و فاقه و بدبختی و راهزنی وجود نداشته است.
محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل‌سعود ولیعهد عربستان هم در این دیدار توصیف پادشاه به عنوان خادم الحرمین شریفین را، دلیلی بر علاقه مندی آل سعود به خدمت به حرمین ذکر کرد.
قدردانی سعودی ها از یکدیگر به بهانه خدمت به حاجیان درشرایطی انجام می شود که بررسی تاریخچه وقوع حوادث و اتفاقات در چهل سال گذشته، حاکیست که موسم حج ۱۴۳۶، تا کنون یکی از پرحادثه‌ترین سال‌ها بوده است.

pic-87890-1473937934

همچنین براساس سند درز کرده از وزارت بهداشت سعودی، با وجود کاهش چشم‌گیر شمار حجاج، امسال ۸۷۴ حاجی‌ در مناسک حج امسال جان باخته‌اند.
از مجموع ۸۷۴ حاجی جان‌باخته در سال جاری، ۲۳۹ نفر عربستانی، ۵۱ نفر مصری، ۸۴ نفر پاکستانی، ۴۳ نفر بنگلادشی، ۳۱ نفر نیجریه‌ای، ۱۲۴ نفر اندونزیایی و ۶۴ نفر هندی و مابقی از کشورهای مختلف هستند.
سازمان آلمانی امور مهاجران «اینترنیشن»، پیش از این اعلام کرده است که عربستان سعودی از نظر تامین امنیت گردشگران در آخرین رتبه‌‌ها قراردارد.
سال گذشته دست کم هفت هزار نفر در حادثه منا و سقوط جرثقل در مسجد الحرام کشته شدند و سعودی ها که تاب تحمل رسوائی سوء مدیریت در این مراسم را نداشتند، با سانسور و کنترل شدید تلاش کردند جزئیات این دو فاجعه به خارج درج نکند.
سایر حوادث موسم حج در ۴۰ سال گذشته به این شرح است :
۲۰۰۶
ـ ۶ ژانویه: کشته شدن ۷۶ نفر بر اثر ریزش یک هتل در مرکز مکه.
ـ ۱۲ ژانویه: ۳۶۴ حاجی در محل رمی جمرات در منی در فشار جمعیت کشته شدند.
۲۰۰۵ :
ـ ۲۲ژانویه: سه حاجی در هنگام رمی جمرات در منی جان خود را از دست دادند.
۲۰۰۴ :
ـ اول فوریه: ۲۵۱ حاجی در فشار جمعیت در نخستین روزهای رمی جمرات کشته شدند.
۲۰۰۳ :
ـ ۱۱ فوریه: کشته شدن ۱۴ حاجی از جمله ۶ زن در نخستین روزهای رمی جمرات در منی
۲۰۰۱/ ۱۳۸۰ش :
ـ ۵ مارس: هنگام رمی جمرات ۳۵ حاجی کشته شدند و شمار زیادی از حجاج اندکی آسیب دیدند.
۱۹۹۸/ ۱۳۷۷ش :
ـ ۹ آوریل: در فشار جمعیت در رمی جمرات ۱۱۸ حاجی کشته و بیش از ۱۸۰ نفر زخمی شدند.
۱۹۹۷/ ۱۳۷۶ ش :
ـ ۱۵ آوریل: کشته شدن ۳۴۳ حاجی و مجروح شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر در آتش سوزی در چادرهای حجاج در منی
۱۹۹۵/ ۱۳۷۴ ش :
۷می: در آتش سوزی چادر حاجیان در منی ۳ نفر کشته و ۹۹ نفر دیگر زخمی شدند.
۱۹۹۴/ ۱۳۷۳ ش:
ـ ۲۴ می: ۲۷۰ حاجی در فشار جمعیت در هنگام رمی جمرات کشته شدند.
۱۹۹۰/ ۱۳۶۹ ش :
ـ ۲ ژوئیه: ۱۴۲۶ حاجی اغلب از آسیایی ها در فشار جمعیت در تونلی در منی احتمالا بر اثر نقص فنی در سیستم تهویه دچار خفه گی شده و جان خود را از دست دادند.
۱۹۸۹/ ۱۳۶۸ ش:
ـ ۱۰ ژوئیه: حمله به اطراف مسجد الحرام یک کشته و ۱۶ زخمی برجای گذاشت. پس از آن در ۲۱ سپتامبر ۱۶ کویتی به اتهام انجام این حمله اعدام شدند.
۱۹۸۷/ ۱۳۶۶ش :
ـ ۳۱ ژوئیه: نیروهای امنیتی عربستان تظاهرات مسالمت آمیز حجاج ایرانی را با خشونت تمام سرکوب کردند که بر طبق آمار رسمی عربستان، ۴۰۲ حاجی از جمله ۲۷۵ ایرانی کشته شدند.
۱۹۷۹/ ۱۳۵۸ ش :
ـ ۲۰ نوامبر: صدها نفر از نیروهای مسلح مخالف نظام عربستان به مدت دو هفته در مسجد الحرام تحصن کردند و دهها حاجی را گروگان کرفتند که در ۴ دسامبر مورد حمله قرار گرفتند و آمار رسمی حاکی از ۱۵۳ کشته و ۵۶۰ مجروح است.

 منبع: اتاق خبر۲۴ 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا