فناوری‌هایی برای حل بزرگ‌ترین مشکلات بشر

موبنا – سال ۲۰۱۶ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تاکنون طرح‌های فناورانه زیادی ارائه شده اما بسیاری، ماه آگوست (ماه گذشته) را یکی از فناورانه‌ترین ماه‌های سال‌جاری می‌دانند چراکه علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های فناوری بین‌المللی در جهان ازجمله IFA برلین، در این ماه از ابداعات و نوآوری‌های منحصربه فردی رونمایی یا طرح‌های اولیه آنها …

موبنا – سال ۲۰۱۶ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تاکنون طرح‌های فناورانه زیادی ارائه شده اما بسیاری، ماه آگوست (ماه گذشته) را یکی از فناورانه‌ترین ماه‌های سال‌جاری می‌دانند چراکه علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های فناوری بین‌المللی در جهان ازجمله IFA برلین، در این ماه از ابداعات و نوآوری‌های منحصربه فردی رونمایی یا طرح‌های اولیه آنها ارائه شده است، طرح‌هایی که با کمک آنها می‌توان برخی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه بشری را در جهان حل کرد.
لباسی برای مقابله با  «زیکا»

6cqjw9vp
یکی از برترین و کاربردی‌ترین طرح‌های ارائه شده در ماه آگوست، لباسی برای مقابله جدی با بیماری زیکا است. طراحان کمپانی Maternova که تاکنون محصولات متعددی را در راستای رفع نیاز زنان باردار طراحی و تولید کرده است، این بار با ادغام فناوری و طراحی لباس موفق شده است یک خط تولید پوشاک راه‌اندازی کند که محصولاتی غیرقابل مقایسه با همه لباس‌ها تولید می کند؛ این پوشاک ویژه، پشه‌ها را از زن باردار دور می‌کند و به این ترتیب پشه زیکا نمی‌تواند به آنها و جنین لطمه‌ای وارد کند. گفته می‌شود این لباس، زن باردار را در مقابل ۴۰ نوع حشره مقاوم می‌کند و تا ۵۰ بار نیز می‌تواند مورد شست و شو قرار بگیرد درحالی که همچنان خاصیت خود را حفظ کرده است. این طرح که اکنون برای جذب سرمایه در سایتRepublic قرار گرفته است، تاکنون موفق شده است ۲۵هزار دلار جمع کند و انتظار می‌رود در مناطق آلوده به پشه زیکا مورد استقبال قرار بگیرد.
ابزار کوچک ضدعفونی‌کننده آب

uyg782xx
محققان عرصه فناوری در ماه آگوست به یکی از جدی‌ترین نیازهای بشر یعنی دسترسی به آب بهداشتی نیز پاسخ دادند. بسیاری از ساکنان کره زمین در مناطق فقیرنشین و دورافتاده، آب سالم در اختیار ندارند و به همین دلیل به انواع بیماری‌ها دچار می‌شوند. البته اگر آب تنها آلوده به باکتری باشد(نه مواد شیمیایی)، می‌توان برای ضدعفونی کردن آن از نور خورشید و اشعه ماورای بنفش آن بهره گرفت ولی مشکل اینجاست که تنها ۴درصد انرژی خورشید را اشعه ماورای بنفش تشکیل می‌دهد و همین امر مدت زمان رفع آلودگی آب را طولانی می‌کند. برای ضدعفونی کامل یک بطری آب آلوده و کشتن همه باکتری‌های آن با کمک اشعه ماورای بنفش(UV) موجود در نور خورشید یک روز کامل زمان نیاز داریم درحالی که فناوری و توسعه گجت‌های تازه، این زمان را بسیار کوتاه‌تر کرده است. متخصصان فناوری دانشگاه استنفورد به یاری بخش بهداشت و سلامت آمده‌اند و با ارائه یک گجت بسیار کوچک مدت زمان مورد نیاز برای ضدعفونی کردن یک بطری آب را از ۲۴ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش داده‌اند. این وسیله کوچک و البته ارزانقیمت می‌تواند تا ۹۹درصد باکتری‌های آب را از بین ببرد که این امر می‌تواند کیفیت زندگی را در مناطق دورافتاده و فقیرنشین بسیار بالاتر ببرد.
هوش مصنوعی یاریگر نابینایان

cwnyq1ms
نابینایان و کم بینایان، قشری از جامعه هستند که تعداد آنها در جهان کم نیست و محققان عرصه فناوری در ماه آگوست آنها را به صورت ویژه مورد توجه قرار دادند تا محدودیت‌هایشان کمتر شود. این بار یک اپلیکیشن ویژه با نام Aipoly ویژه کاربران گوشی‌های آیفون طراحی شده است که می‌تواند به افراد نابینا یا کم بینا کمک کند وسایلی که به طور روزمره با آن ارتباط دارند و در تماس هستند را بسرعت شناسایی کنند.کاربران نابینا می‌توانند تنها با گرفتن گوشی هوشمند خود مقابل هر وسیله‌ای، متوجه شیء مورد نظر شوند چرا که اپلیکیشن مربوطه از طریق پیام صوتی، نام شیء را با صدای بلند اعلام می‌کند یا اینکه حتی اگر رنگ آن مورد سؤال فرد نابینا باشد، رنگ را به وی اعلام می‌کند. این اپلیکیشن نه تنها این قابلیت را به آنها می‌دهد که بین واحد‌های پول کشورهای مختلف تمایز قائل شوند بلکه حتی با ورود به فروشگاه برندها را نیز به آنها یادآوری می‌کند تا اگر به عنوان مثال به دنبال یک برند خاص از شوینده‌ها، شکلات و… هستند دقیقاً همان را از قفسه بردارند. این طرح در قالب برپایی یک مسابقه فناورانه در ماه آگوست ارائه شد که جایزه را به خود اختصاص داد و انتظار می‌رود بتواند در آینده نزدیک به کاربران نابینا کمک کند.
پلاستیک‌های قابل خوردن از راه می‌رسد

6raxjmh7
کیسه‌های پلاستیکی و نیز سلفون‌های مورد استفاده در بسته بندی، امروزه به عنوان متهم ردیف اول آلایندگی زمین و محیط زیست در جهان شناخته می‌شوند و به همین دلیل فعالان عرصه فناوری، تاکنون تلاش فراوانی برای حل این معضل داشته‌اند. از آنجا که مواد پلاستیکی برای تجزیه شدن به مدت زمان بسیار زیادی نیاز دارد ضرورت جایگزینی برای آن احساس شد و محققان امریکا در همین راستا نوعی پلاستیک دوستدار محیط زیست را از پروتئین کازئین شیر گاو طراحی کردند که یک مزیت جالب دیگر هم دارد و آن هم اینکه خوردنی است. این پلاستیک که برای بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۵۰۰بار بهتر از پلاستیک‌های معمولی غذا را تازه نگه می‌دارد چرا که می‌تواند به طرز مؤثرتری اکسیژن را از غذا دور نگه دارد و مانع فاسد شدن آن شود که به این ترتیب میزان تولید زباله‌های غیرقابل تجزیه در طبیعت تا حد زیادی کاهش می‌یابد. حالا باید منتظر ماند و دید این طرح که جوایز فراوانی به خود اختصاص داده، چه زمانی راهی بازار می‌شود و تا چه حد می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.
نظارت بر میزان مصرف برق در خانه

fo95qbgb
جهان تشنه فناوری‌های نوین به طرز فاجعه آمیزی در حال مصرف برق و انرژی الکتریسیته است و همین امر سبب شد تا بخشی از محققان به فکر یافتن راه چاره‌ای برای کاهش این میزان مصرف بیفتند. همه ما در طول روز از میزان بالایی انرژی برق استفاده می‌کنیم بدون اینکه میزان دقیق آن را بدانیم و دریابیم که چگونه می‌توان صرفه‌جویی داشت. این بار یک سنسور سیگنال کوچک توسط محققان مؤسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT) طراحی شده که می‌تواند میزان مصرف انرژی هر یک از وسایل خانه را مشخص کرده و راهکارهایی برای صرفه‌جویی ارائه دهد.این گجت کوچک ۳۰دلاری را می‌توان در مسیر کنتور برق خانه متصل کرد تا الگوریتم ولتاژ جریان برق درون سیم شناسایی شود و کاربر دریابد به عنوان مثال چه میزان انرژی صرف روشن ماندن لامپ‌های خانه یا وسایل آشپزخانه و… شده است و میزان مصرف خود را مدیریت کند. این سنسور با توجه به اطلاعات مستندی که درباره مصرف انرژی در اختیار کاربران قرار می‌دهد می‌تواند، به آنها کمک کند تا هم در صرفه‌جویی موفق‌تر باشند و هم کره زمین را نجات دهند.
پهپادی برای حذف مین ها

9t22wg67
عواقب جنگ تا سال‌ها پس از پایان آن ادامه دارد و گاه مین‌های باقی مانده از این دوران همچنان قربانی می‌گیرد؛ موضوعی که کشور ما نیز با آن دست به گریبان است و هنوز هم مردم نواحی مرزی با آن دست و پنجه نرم می کنند. پاکسازی این مین‌ها، هم هزینه بر است و هم به زمان زیادی نیاز دارد و همین موضوع فعالان عرصه فناوری را بر آن داشت تا فکری به حال این موضوع کنند که نتیجه، ارائه طرح پهپاد Mine Kafon بوده است.این طرح که در سایت کیک استارتر شروع به جمع‌آوری سرمایه کرده است می‌خواهد جهان پس از جنگ را تغییر دهد. این پهپاد می‌تواند مین‌های کاشته شده در زمین را شناسایی و آن را با شیوه‌ای ایمن از بین ببرد بدون اینکه انسان‌ها از نزدیک با آن ارتباطی داشته باشند و برای خنثی کردن آن تلاش کنند.
ولی این پهپاد چگونه کار می‌کند؟ این پهپاد با کمک آشکارساز(detector)فلزی، ابتدا تحقیقاتی انجام می‌دهد تا محل قرار گرفتن مین را در زیر زمین شناسایی کرده و به طور همزمان شروع به نقشه‌برداری از محل می‌کند. به محض شناسایی مین، اپراتور پهپاد با کمک بازوی ویژه پهپاد، یک چاشنی را بالای سر آن قرار می‌دهد و آن را در زمان صحیح، وقتی منطقه خالی از انسان باشد از راه دور منفجر می‌کند. این طرح هنوز در مرحله آزمایشی و اولیه قرار دارد ولی پیش‌بینی می‌شود که تا ۶ماه آینده به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

 منبع: روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا