آیفون ۷ با چه قیمتی وارد بازار ایران می شود؟

موبنا – آیفون ۷ تلفن هوشمندی است که ظاهر دو موبایل قبلی این شرکت را به ارث برده و شاید در نگاه اول، تصور کنید که خریداران این محصول چندان هم به آن علاقه ای نشان نخواهند داد اما به نظر می رسد که شرایط در آمریکا متفاوت است و در وطن خود، اپل با استقبالی کاملاً …

موبنا – آیفون ۷ تلفن هوشمندی است که ظاهر دو موبایل قبلی این شرکت را به ارث برده و شاید در نگاه اول، تصور کنید که خریداران این محصول چندان هم به آن علاقه ای نشان نخواهند داد اما به نظر می رسد که شرایط در آمریکا متفاوت است و در وطن خود، اپل با استقبالی کاملاً قابل قبول مواجه شده است.

اپراتور T-Mobile خبر می دهد که تقاضا برای آیفون ۷ چهار برابر بیشتر از آیفون ۶ بوده در حالی که اپراتور Sprint می گوید که ثبت سفارش برای خرید آیفون ۷ در این اپراتور، ۳۷۵ درصد بیشتر از آیفون ۶s و ۶s پلاس بوده است.

امسال چهار اپراتور بزرگ آمریکا، یعنی at&t، ورایزن، اسپرینت و تی-موبایل آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را به شکل رایگان و با پرداخت صفر دلار به خریدار تحویل می دهند و سپس در اقساطی که میانگین آنها ۲۴ ماه است، کاربر می تواند ماهانه با پرداخت بیست و چند دلار آیفون های جدید را دریافت کند. هرچند شرط این کار، تحویل آیفون ۶ یا ۶ اس قدیمی خود به همین اپراتورهاست.

مطالعه چنین اخباری باعث می شود پیش خود فکر کنیم که آیفون با چه قیمتی قرار است وارد ایران شود؟ آن هم در حالی که نه هیچ یک از سه اپراتور بزرگ ایران رابطه ای با اپل دارند و نه حتی خود این شرکت نمایندگی اش را در ایران راه اندازی نموده است.

آیفون تقریباً هیچ وقت در ابتدای عرضه اش با قیمت مناسب به دست مشتری ایرانی نرسیده است و علت چنین اتفاقی، عدم وجود نمایندگی رسمی و کسب سود بالا از سوی فروشگاه ها در ازای همین کالاست؛ اقدامی که باعث شده مردم تصور کنند که «آیفون گران است» در حالی که اکنون تمام پرچمداران -به شکل جهانی- در یک بازه قیمتی به فروش می رسند.

با این حال بر اساس تحقیقات اخیر دیجیاتو، مشخص شده که امسال قرار نیست کاربران ایرانی مثل سال گذشته با حباب های قیمتی بسیار بزرگ رو به رو شوند. ابتدا بیایید به سراغ بررسی عرضه آیفون ۶ اس در ایران برویم و سپس عرضه موبایل های جدید اپل، یعنی آیفون ۷ و ۷ پلاس در ایران را بررسی نماییم.

iPhone-7---Free-PSD-Mockup-Preview-1b-w800

خریداران آیفون را به سادگی می توان به دو دسته تقسیم کرد. افرادی که به فروشگاه های اینترنتی اعتماد می کنند و تصمیم می گیرند این موبایل گران قیمت را از چنین راهی تهیه کنند و سپس اشخاصی که همچنان تجربه لمس خرید از نوع فیزیکی اش را ترجیح می دهند. دسته اول نمی توانند در ایران جز اولین افرادی باشند که آیفون ۷ را تهیه می کنند چرا که در روزهای نخست، قیمت معمولاً آنقدر غیر منطقی است که فروشگاه ها از جهت حفظ اعتبار خود ترجیح می دهند آن را عرضه نکنند.

اما برخی فروشگاه ها در تهران وجود دارند که تنها چند روز پس از معرفی آیفون و عرضه جهانی اش، آن را در ویترین قرار می دهند و البته قیمت هایی نجومی بابت آن طلب می کنند. برای مثال فروشندگان می گویند روز اولی که آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس به ایران رسید و در فروشگاه های تهران عرضه شد، قیمت نمونه ۱۲۸ گیگابایتی آنها ۶ و ۶.۵ میلیون تومان بود. این قیمت البته پس از یک هفته شکسته شد و دو میلیون تومان کاهش یافت. دو هفته بعد نیز قیمت نسخه پایه هر دو آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس سرانجام به ۳ و ۳.۵ میلیون تومان رسید.

اما بیایید به سراغ فروشگاه های آنلاین برویم. همانگونه که ذکر شد، معمولاً آنلاین فروش ها یک الی دو هفته صبر می کنند تا قیمت محصول مورد بحث به ثبات بیشتری برسد و سپس آن را عرضه می کنند. برای مثال «دیجی کالا» فروش آیفون ۶ اس را در تاریخ یازدهم مهر ماه ۱۳۹۴ آغاز کرده؛ تقریباً دو هفته پس از موجود شدن آن در ایران.

فروشگاه یاد شده بر اساس نموداری که آن را در زیر مشاهده می کنید، عرضه آیفون ۶ اس با ظرفیت ۱۶ گیگابایتی را با قیمت ۲.۹۶۰.۰۰۰ تومان آغار کرده و تنها چند روز بعد این مبلغ را به ۳ میلیون تومان رسانده که احتمالاً این امر نیز مرتبط به نوسانات بازار بوده است.

Screen Shot 1395-06-24 at 15.34.36-w1000

نمودار مربوط به شیب کاهش قیمت آیفون ۶ اس ۱۶ گیگابایتی در دیجی کالا.

اما تقریباً دو هفته بعد از آغاز فروش همین نمونه از آیفون در فروشگاه مذکور، قیمت آن با کاهش چند صد هزارتومانی مواجه شده و به ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان رسیده است.

همین مدل در تیر ماه سال جاری به قیمت ۲.۲۵۰.۰۰۰ تومان فروخته می شد (میانگین قیمت بازار و دیجی کالا) که دوباره در ابتدای مرداد ماه و به واسطه ماجرای جمع شدن آیفون از بازار، با افزایش قیمت حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی مواجه گشت و سپس در اکثریت فروشگاه های اینترنتی از دسترس خارج شد. در این بین نمونه پلاس از آیفون ۶ اس، همواره ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان از نسخه استاندارد آیفون گران تر بوده است.

Screen Shot 1395-06-24 at 15.34.17-w1000

نمودار مربوط به شیب کاهش قیمت آیفون ۶ اس پلاس ۱۶ گیگابایتی در دیجی کالا.

سال گذشته آیفون ۶ اس پلاس پس از عبور از دوره «قیمت غیر منطقی» و در انتهای مهر ماه، با مبلغی معادل ۳.۲۰۰.۰۰۰ الی ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسید؛ آن هم برای نمونه ۱۶ گیگابایتی اش.

همین موبایل در تابستان با قیمت ۲.۵۰۰.۰۰۰ الی ۲.۶۰۰.۰۰۰ به فروش می رسید. نکته اینجاست که قیمت آیفون از همان روز اول معرفی اش ثابت است اما فروشگاه ها (به طور کلی – تمام فروشگاه های ایرانی) چندین ماه پس از عرضه این محصول،‌ آن را به قیمت جهانی و واقعی اش نزدیک می کنند.

حال بیایید نگاهی داشته باشیم به قیمت جهانی آیفون؛ قیمتی که از سوی خود اپل مشخص می شود و تا پایان چرخه زندگی یک ساله همان موبایل، کاملاً بدون تغییر باقی می ماند.

  • آیفون ۶ اس ۱۶ گیگابایت: ۶۴۹ دلار
  • آیفون ۶ اس ۶۴ گیگابایت: ۷۴۹ دلار
  • آیفون ۶ اس ۱۲۸ گیگابایت: ۸۴۹ دلار
  • آیفون ۶ اس پلاس ۱۶ گیگابایت: ۷۴۹ دلار
  • آیفون ۶ اس پلاس ۶۴ گیگابایت: ۸۴۹ دلار
  • آیفون ۶ اس پلاس ۱۲۸ گیگابایت: ۹۴۹ دلار

(این قیمت برای قبل از معرفی آیفون ۷ است.)

تا اینجا به سرنوشت قیمت آیفون ۶ اس در جهان و ایران پرداختیم. حال بیایید قیمت جهانی نسخه های آنلاک از آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را بررسی کرده و سپس نگاهی به بازار ایران داشته باشیم.

iPhone-7-4

قیمت جهانی آیفون ۷ به این شرح است:

  • آیفون ۷ – ۳۲ گیگابایت: ۶۴۹ دلار
  • آیفون ۷ – ۱۲۸ گیگابایت: ۷۴۹ دلار
  • آیفون ۷ – ۲۵۶ گیگابایت: ۸۴۹ دلار
  • آیفون ۷ پلاس – ۳۲ گیگابایت ۷۶۹ دلار
  • آیفون ۷ پلاس – ۱۲۸ گیگابایت ۸۶۹ دلار
  • آیفون ۷ پلاس – ۲۵۶ گیگابایت ۹۶۹ دلار

همانگونه که مشاهده می کنید امسال، خود اپل قیمت آیفون ۷ پلاس را ۲۰ دلار افزایش داده است؛ ۲۰ دلاری که البته شاید برای کاربران ایرانی چند صد هزار تومان هزینه در برداشته باشد.

با بررسی میدانی وضعیت بازار و صحبت با برخی فعالان بازار موبایل ایران، به این نتیجه رسیده است که امسال آیفون با قیمت ارزان تری در کشورمان عرضه می شود. فعالان بزرگ بازار، علت این موضوع را در گشایش و افزایش فروشگاه های فیزیکی اپل در کشورهای نزدیک به ایران می دانند. برای مثال، سال گذشته اپل استور کشور امارات در لیست نخستین فروشگاه هایی که آیفون را دریافت می کردند نبود اما امسال این اتفاق رخ داده است و آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، از همان ابتدا در کشور همسایه ما عرضه می شوند.

بر همین اساس، عرضه آیفون ۷ و ۷ پلاس با حبابی چندان بزرگ رو به رو نخواهد بود و از طرفی، انتظار می رود که حباب قیمتی عجیبی که نهایتاً دو میلیون تومان بالاتر از قیمت جهانی است هم ظرف یک الی دو هفته از میان برداشته شود و خریداران بتوانند با قیمتی معقول تر این محصول را خریداری کنند؛ مبلغی که البته باز هم با قیمت های جهانی فاصله خواهد داشت.

ما همچنین در پی گزارش خود و مصاحبه با چند فروشنده بزرگ، دریافت که از ابتدای هفته آینده، ۲۷ شهریور ماه می توان شاهد حضور آیفون های جدید اپل در ایران بود. فروشندگان حتی از حالا لیست قیمتی هم برای روزهای اول تهیه کرده اند که به شرح زیر است:

  • آیفون ۷ – ۳۲ گیگابایت: ۳.۸۵۰.۰۰۰ تومان
  • آیفون ۷ – ۱۲۸ گیگابایت: ۴.۳۷۵.۰۰۰ تومان
  • آیفون ۷ – ۲۵۶ گیگابایت: ۴.۷۵۰.۰۰۰ تومان
  • آیفون ۷ پلاس – ۳۲ گیگابایت ۴.۳۷۵.۰۰۰ تومان
  • آیفون ۷ پلاس – ۱۲۸ گیگابایت ۴.۷۵۰.۰۰۰ تومان
  • آیفون ۷ پلاس – ۲۵۶ گیگابایت ۵.۰۷۵.۰۰۰ تومان

(میانگین قیمت دلار ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.)

همانگونه که ذکر شد قیمت های فوق که از طریق صحبت با چند تن از فروشندگان بزرگ به دست آمده، تنها برای چند روز (و نه حتی هفته) اول است و انتظار می رود در روزهای ابتدایی مهر ماه شاهد قیمت ارائه آیفون با قیمتی معقول تر در ایران باشیم. با این حال فروشندگان اشاره دارند که دو عامل موجب شده تا امسال، حباب قیمتی در روزهای اول اندکی کوچک تر باشد.

مورد اول، همان حضور آیفون در کشورهای همسایه است و مورد دوم، وضعیت بد خود بازار. فروشندگان اکنون ترجیح می دهند که آیفون های بیشتری را با سود کمتر به فروش برسانند. البته در این میان نباید افزایش درک و آگاهی عمومی از قیمت های جهانی و خستگی خریداران از اختلاف قیمت عجیبی که همواره در ایران وجود داشته را عاملی کوچک دانست.

405968

با این تفاسیر معتقدیم که نیمه آبان ماه فرصت مناسبی برای خرید آیفون ۷ یا آیفون ۷ پلاس به حساب می آید و خریداران قادر هستند این محصول را تنها با اختلافی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومانی از بازارهای جهانی خریداری کرد؛ اختلافی که تجربه می گوید احتمالاً تا ابتدای تابستان بعدی با ما همراه خواهد بود.

در تابستان سال آینده به قیمت های حقیقی ۲.۳۰۰.۰۰۰ الی ۲.۷۰۰.۰۰۰ برای مدل های پایه‌ی آیفون ۷ و ۷ پلاس خواهیم رسید. البته در آن زمان هم برای خرید نمونه هایی که به علت افزایش حافظه داخلی، اختلاف قیمتی ۱۰۰ دلاری دارند، باید پرداخت ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان بیشتر را قبول کرد.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا