سرعت اینترنت به ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد

موبنا –  براساس تفاهمنامه‌ای که میان یک کنسرسیوم ایرانی و نوکیا به امضا رسیده، قرار است که این شرکت فنلاندی فناوری TDD-LTE (نسل چهارم اینترنت ثابت) را در ایران را‌ه‌اندازی کند. به گفته محمدحسن شانه‌ساززاده رئیس هیأت‌مدیره شاتل و امضا‌کننده این قرارداد، قرار است براساس این تفاهمنامه از دانش فنی و راهکارهای نوکیا برای ارایه …

موبنا –  براساس تفاهمنامه‌ای که میان یک کنسرسیوم ایرانی و نوکیا به امضا رسیده، قرار است که این شرکت فنلاندی فناوری TDD-LTE (نسل چهارم اینترنت ثابت) را در ایران را‌ه‌اندازی کند. به گفته محمدحسن شانه‌ساززاده رئیس هیأت‌مدیره شاتل و امضا‌کننده این قرارداد، قرار است براساس این تفاهمنامه از دانش فنی و راهکارهای نوکیا برای ارایه سرویس TDD-LTE درکشور استفاده شده و سرعت اینترنت وایرلس به ١٥٠ مگابیت برثانیه افزایش یابد، اما صدور مجوز نخستین اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه از دگر اخباری بود که روز گذشته روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. این اتفاق به معنای رقابتی‌شدن ارایه خدمات ارتباطی و اینترنتی در ایران است و از انحصار ٣ اپراتور تلفن‌همراه درمی‌آید.
سرعت اینترنت
براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت‌های دارنده موافقت اصولی MVNO برای دریافت پروانه تجاری موظف هستند که حداقل با یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه وارد مذاکره و همکاری شده تا بتوانند پروانه رسمی خود را دریافت کنند. حالا بعد از صدور ٢٤ موافقت اصولی دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن‌همراه (MVNO) از اواخر‌ سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سرانجام نخستین پروانه رسمی این حوزه را برای شرکت کیش سل پارس صادر کرد تا این‌گونه امکان ارایه سرویس‌های ارزان‌قیمت به مشترکان فراهم شود.
براساس آمار رسمی انجمن جهانی GSM تا پایان ‌سال میلادی ٢٠١٤ بالغ بر‌ هزار اپراتور مجازی در سراسر دنیا شکل گرفته است به این شکل که ٩٩٢ اپراتور مجازی توسط اپراتورهای موبایل میزبانی شده و ٢٦٠ اپراتور موبایل نیز اقدام به راه‌اندازی برندهای فرعی کرده‌اند که مجموعا تعداد تأمین‌کنندگان سرویس‌های موبایل را به بیش از ١٢٥٠ مورد رسانیده است. در این میان اروپا با دراختیار داشتن ٥٨٥، آسیا- اقیانوسیه با ١٢٩ و آمریکای‌شمالی با ١٠٧ اپراتور مجازی در رده‌های اول تا سوم هستند و اروپایی‌ها به تنهایی دوسوم کل این بازار را شامل می‌شوند که نشان از ضریب نفوذ بالای تلفن‌همراه در آن قاره دارد.
سیم‌کارت ۰۹۹۹ اوایل آذر به بازار می‌آید
دراین میان علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درحالی ‌که از اعطای نخستین پروانه اپراتور مجازی تلفن‌همراه (MVNO) خبر می‌دهد، گفت: شرکت کیش سل پارس با اپراتور تلفن‌همراه رایتل قرارداد همکاری منعقد کرده و با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده انتظار می‌رود تا اوایل آذر، سیم‌کارت‌های این اپراتور با پیش‌شماره ۰۹۹۹ به‌عنوان نخستین اپراتور MVNO، وارد بازار شود.
سرعت اینترنت
او با اشاره به این‌که پروانه MVNO، ٥ساله است، افزود: درحال حاضر ازسوی رگولاتوری برای ۲۴ شرکت، موافقت اصولی پروانه اپراتور مجازی تلفن‌همراه صادر شده و درصورتی که هرکدام از این شرکت‌ها بتوانند با یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه قرارداد همکاری به امضا برسانند، پروانه MVNO را دریافت می‌کنند.
این موافقت درحالی صادر شده که مدت زمان فراخوان صدور پروانه اپراتوری مجازی تلفن همراه، ٣١ مرداد به پایان رسید و بعد از بررسی ٥١ شرکت متقاضی ٢٤ شرکت موفق به احراز شرایط و تکمیل مستندات و مدارک خود شدند. این شرکت‌ها درقدم بعدی باید با یکی از ٣ اپراتور تلفن‌همراه کشور قرارداد همکاری ببندند تا درنهایت پروانه فعالیت‌شان صادر شود.
اولتیماتوم به اپراتورهای تلفن‌همراه
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره الزام اپراتورهای تلفن‌همراه کشور برای عقد قرارداد عمده‌فروشی با دارندگان موافقت اصولی پروانه MVNO اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اپراتورهای تلفن‌همراه تا سوم آبان‌ سال‌جاری فرصت دارند تا برای عقد حداقل یک قرارداد عمده‌فروشی با دارندگان موافقت اصولی پروانه اپراتور مجازی تلفن‌همراه اقدام کنند.
سرعت اینترنت
همچنین براساس این مصوبه، اپراتورهای تلفن‌همراه حداکثر تا سوم آذر ‌سال ۹۵ فرصت دارند حداقل یک قرارداد دیگر را با سایر دارندگان موافقت اصولی MVNO منعقد کنند، چراکه اپراتور مجازی تلفن‌همراه (Mobile Virtual Network Operator) که خود عملا دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها نیست، تنها با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌هاست، قادر خواهند بود که خدمات خود را به صورت عمده خریداری کرده و سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن‌همراه، در بازار خرده‌فروشی کنند.
درخواست فاینانس وزیر ارتباطات از نوکیا
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر مردان خبرساز حوزه ‌آی‌تی در روز گذشته بود که درجریان سفر خود به فنلاند از شرکت نوکیا بازدید کرد. او با اشاره به سابقه طولانی حضور این شرکت درفعالیت‌های اقتصادی و صنعتی با شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی کشور ایران گفت: ما از شرکت‌هایی که مایل به انتقال تکنولوژی و اجرای پروژه‌های مشترک و بومی‌سازی تولیدات برای بازارهای منطقه‌ای و کشور باشد، استقبال می‌کنیم.
به گفته واعظی، با توجه به سابقه و تجربه طولانی شرکت نوکیا در بازار ایران درجهت توسعه این همکاری لازم است که بتواند با حمایت‌های دولت فنلاند نسبت به تأمین منابع مالی پروژه‌های مورد نظر با شرکت‌های دولتی و خصوصی حوزه ICT ازجمله اپراتورهای فعال ایرانی مورد نظر خود را در بازار رقابتی ایران و با لحاظ شاخصه‌های تعیین‌شده درکشور برای سرمایه‌گذاری تثبیت کند.
او با تأکید بر این‌که بازار ایران صرفا بازار فروش کالا و خرید تجهیزات نبوده است، گفت: در فضای ایجادشده و استقبال شرکت‌های معتبر متقاضی درحوزه ICT، بازنگری در سیاست‌های شرکت‌های مذکور و ایجاد افزوده ازجمله بومی‌سازی تولید با مشارکت متخصصان و نیروی کار داخلی ایران یک ضرورت به حساب می‌آید.
براساس اظهارات این عضو کابینه حالا قرار است که با قرارداد یک کنسرسیوم ایرانی و نوکیا، این شرکت فنلاندی فناوری TDD-LTE (نسل چهارم اینترنت ثابت) را در ایران را‌ه‌اندازی می‌کند. شرکت نوکیا با داشتن ١١٤‌هزار نیروی انسانی و ٢٧‌میلیارد یورو درآمد سالانه یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های دارنده دانش فنی درزمینه شبکه موبایل است.
سرعت اینترنت
افزایش سرعت وایرلس به ١٥٠ مگابیت برثانیه
به گفته محمدحسن شانه‌ساززاده رئیس هیأت‌مدیره شاتل و امضا‌کننده این قرارداد، قرار است براساس این تفاهمنامه از دانش فنی و راهکارهای نوکیا برای ارایه سرویس TDD-LTE درکشور استفاده شود.
شانه‌ساززاده در ادامه افزود: با کمک فناوری TDD-LTE فارغ از بستر کابل مسی، شرکت‌های اینترنتی امکان ارایه سرویس‌های اینترنت وایرلس با سرعت بالا تا سقف ١٥٠ مگابیت برثانیه را خواهند داشت که براساس برنامه کنسرسیوم، خدمات بر بستر این شبکه جدید تا ٦ماه آینده در شهرهای بزرگ کشور و به صورت عمومی دراختیار کاربران نهایی قرار خواهد گرفت.
سرعت اینترنت
گفتنی است که تکنولوژی LTE اکنون سریع‌ترین شبکه مخابراتی عملیاتی شده درسطح وسیع جهان است. شبکه LTE به دوصورت FDD و TDD پیاده‌سازی می‌شود. روش اول بر مبنای تقسیم فرکانس است، بدین صورت که بازه‌ای از فرکانس‌ها برای دانلود و بازه‌ای دیگر برای آپلود مورد استفاده قرار می‌گیرند. در روش TDD از زمان‌بندی برای ارسال و دریافت در شبکه استفاده می‌شود. TDD سرنام بدین صورت عمل می‌کند که در بازه زمانی خاصی اطلاعات دانلود ودر بازه‌ای دیگر آپلود می‌شوند. این شبکه LTE TDD یا TD-LTE نامیده می‌شود.

 منبع: شهروند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا